Kurser og konferencer
Her finder du alle CFU's grundskolekurser og -konferencer i København og på Bornholm.
Brug filteret og evt. søgefeltet herunder til at finde kurser og konferencer til dit fag.
Gratis kurser - med vikardækning
Kom GRATIS på kursus i matematik, naturfag eller teknologi - søg senest 9. oktober 2024
Specialpædagogisk netværk
Bliv en del af et netværk af specialpædagoger og få mulighed for at blive opdateret på feltet, samtidig med at du får sparring med andre på området. Netværket er nystartet, og deltagerne får selv mulighed for at få indflydelse på netværkets form og indhold fremadrettet, men de første 4 gange tilrettelægges af ledelse og personale fra Heldagsskolen.
Dato
Sted
Netværksmøder om læsevejledning
Bliv opdateret på det faglige område, se de nyeste materialer og del viden og erfaringer med dine kolleger inden for læsevejledning.
Dato
Sted
Netværksmøder for læringsvejledere
Det fysiske PLC har en vigtig rolle i skolen. Læringsvejlederen har som en del af skolens vejlederkorps både rollen som formidler af litteratur til styrkelse af elevernes læselyst og også som generel vejleder for elever og personale på de områder, som ikke varetages af skolens andre faglige vejledere. På netværksmøderne får du viden om nye trends og materialer, ligesom du får mulighed for at sparre med læringsvejledere fra hele øen.
Dato
Sted
Netværksmøder for AKT- og inklusionsvejledere
Vær med i netværket for AKT- og inklusionsvejledere, hvor du får ny inspiration og sparring fra dine kolleger.
Dato
Sted
Netværksmøder om matematikvejledning
Vær med i netværket omkring matematikvejledning og få fokus på matematik set fra et vejlederperspektiv.
Dato
Sted
Netværksmøder: Vi kompetenceudvikler os sammen – Grøn Dannelse på Bornholm
Grøn Dannelse er blevet en del af skolernes DNA. Skolerne er efterhånden Grønne Skoler med Grønt Flag. Netværksmøderne for Grøn Dannelse er til for at fastholde, inspirere og videreudvikle de mange muligheder, der er for at lære af hinanden.
Dato
Sted
Netværksmøder for undervisere og vejledere i DSA
Bliv opdateret på det faglige område, se de nyeste materialer og del viden og erfaringer med dine kolleger inden for dansk som andetsprog.
Dato
Sted
Digitalt design og Designprocesser – Makerspace og teknologiforståelse – Praktikernetværk – 4 netværksgange på tværs af Furesø, Ballerup, Hørsholm, Fredensborg og Allerød
Praktikernetværk - 4 netværksgange på tværs af Furesø, Ballerup, Hørsholm, Fredensborg og Allerød
Dato
Sted
Ordblinde elever i matematik – hvad gør du?
Mange elever med ordblindhed er udfordrede i matematik, og gode færdigheder i matematik har, ligesom læsefærdigheder, stor betydning for deres liv efter skolen. Få viden og indsigt, som ruster dig til at støtte dine ordblinde elevers læring i matematik.
Dato
Sted
AI – ven eller fjende i tysk og fransk? DUBLET
Hvordan kan vi vurdere AI-drevne sprogteknologier og med et kritisk blik vælge, hvor de kan gøre en forskel ift. elevernes lyst til at lære sproget? Vi har fokus på mundtlighed, og hvordan du medtænker AI i planlægning og gennemførelse af undervisningen.
Dato
Sted
Musik som valgfag – undervisning og prøve
Underviser du i musik som valgfag, og skal du have elever til valgfagsprøve? Kom til en dag spækket med ideer, elevopgaver og vidensdeling, og få inspiration og sparring til både til din undervisning og prøven.
Dato
Sted
Netværksmøder for undervisere i naturfag
Bliv opdateret på det faglige område, se de nyeste materialer og del viden og erfaringer med dine kolleger inden for de fire naturfag.
Dato
Sted
AI – ven eller fjende i engelsk? DUBLET
Hvordan kan vi vurdere AI-drevne sprogteknologier og med et kritisk blik vælge, hvor de kan gøre en forskel ift. elevernes udtryksfærdighed og autonomi? Vi har fokus på sprogproduktion og på, hvordan du medtænker AI i anvendelsen af læremidler.
Dato
Sted
Aktiv sprogtilegnelse
Fremmedsprogsangst er en af de største barrierer inden for fremmedsprogstilegnelse og grunden til at mange elever ikke deltager i sprogundervisningen.
Dato
Sted
Tech´Rús – Teknologiforståelse i et samfundsperspektiv – Praktikernetværk – 4 netværksgange i Gentofte
Praktikernetværk - 4 netværksgange i Gentofte
Dato
Sted
Skriv til nogen og ikke blot om noget – korte skriveøvelser, der virker
Vurderingskriterierne for skriftlig fremstilling stiller krav om, at eleverne skriver i autentiske situationer til en bestemt modtager. Med korte og fokuserede skriveøvelser i klassen skriver eleverne mere – uden at du får mere rettearbejde.
Dato
Sted
Netværksmøder for sprogvejledere og -undervisere
Vær med i netværket omkring sprogvejledning og -undervisning og få fokus på fremmedsprogsfagene engelsk, tysk og fransk.
Dato
Sted
Skrivefantasi og fremstillingsformer
Skab et mangfoldigt skriverum, hvor der plads til elevernes kreativitet, erfaringer, krop og stemme. Sammen med viden om fremstillingsformer, deres struktur og sproglige ressourcer får dine elever et godt afsæt til at skrive spændende tekster.
Dato
Sted
Release Temanummer At stemme til undervisning – Unge Pædagoger
Release Temanummer At stemme til undervisning – Unge Pædagoger
Dato
Sted
Hvordan hjælper vi eleverne til mere talemod i danskfaget?
Hvordan får alle elever mod til at gå i dialog med hinanden og udtrykke sig mundtligt i dansktimerne? Bliv inspireret til en undervisning, hvor eleverne bliver sprogligt bevidste og opdager deres styrker, når de arbejder dialogisk med udgangspunkt i danskfagets tekster.
Dato
Sted
Forsøgsprøver i dansk
Er din 9. eller 10. klasse tilmeldt de nye praktisk orienterede forsøgsprøver i mundtlig dansk? Få inspiration til forløb og cases, der knytter an til virkelighedsnære situationer og lægger op til produktion af en mangfoldighed af multimodale tekster.
Dato
Sted
Netværksmøder for ordblindeundervisere
Bliv en del af et inspirerende netværk af ordblindeundervisere på hele øen.
Dato
Sted
Få inspiration til en legende og kreativ historieundervisning
Du bliver klædt på til at benytte dig af legende og kreative tilgange til historieundervisningen i alle trinforløb. Kurset er et hands on-kursus, hvor du præsenteres for legende og kreative tilgange til historieundervisningen. Vi afprøver konkrete redskaber og aktiviteter, der giver dig erfaring med denne tilgang.
Dato
Sted
Danskvejledernetværk – Kunstig intelligens i dansk
Vil du deltage i et netværk med dansklærere, danskvejledere og fagteamansvarlige, hvor du får nye input om fag, litteratur og bøger?
Dato
Sted
Kickoffdag om sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab – sæt handling bag ordene
Mangler I inspiration til at lykkes med SSF? Er I optaget af, at børn og unge får mulighed for at få viden om og udvikle handlekompetence i forhold til egen og andres sundhed, seksualitet og trivsel - så er denne kickoff-dag lige noget for jer.
Dato
Sted
Matematikken og den gode historie
Få ideer til, hvordan du kan arbejde undersøgende i matematik med udgangspunkt i den gode historie.
Dato
Sted
Building Thinking Classrooms
Ønsker du at skabe et miljø i dit klasseværelse, hvor dine elever er engagerede, tænker kritisk og samarbejder med hinanden? Så er dette kursus noget for dig! Peter Liljedahl, en anerkendt pædagogisk forsker og forfatter, vil præsentere ”Building Thinking Classrooms” (Det tænkende klasserum), en innovativ tilgang til undervisning og læring.
Dato
Sted
Når eleverne bøvler med brøker, decimaltal og procent
Få indføring i, hvor elevernes vanskeligheder med de rationale tal kan ligge, og hvad vi kan gøre.
Dato
Sted
AI med micro:bit/Machine Learning med micro:bit
Machine learning er en kraftfuld teknologi, der kan bruges til at skabe engagerende og meningsfulde undervisningsforløb. Dette kursus vil give dig de færdigheder, du skal bruge til at introducere machine learning i din undervisning.
Dato
Sted
Hvordan hjælper vi eleverne til mere talemod i danskfaget?
Hvordan får alle elever mod til at gå i dialog med hinanden og udtrykke sig mundtligt i dansktimerne? Bliv inspireret til en mundtlighedsdidaktik, hvor eleverne bliver sprogligt bevidste og opdager deres styrker, når de arbejder dialogisk med udgangspunkt i danskfagets tekster.
Dato
Sted
Building Thinking Classrooms – skridtet videre – om opsamling og afslutning af lektionen
”Building thinking classrooms in mathematics” (Det tænkende klasserum i matematik) er en praksis, mest kendt for at få elever til at arbejde med tænkeopgaver, i tilfældigt sammensatte grupper og ved lodrette flader. Kurset er for dig, der er kommet godt i gang og har afprøvet disse første praksisser, som primært vedrører igangsætning og gennemførelse af elevernes arbejde med opgaver.
Dato
Sted
Alle børn med i idrætsundervisningen
Få inspiration og bliv klædt på til at skabe deltagelsesmuligheder for alle i idrætsundervisingen.
Dato
Sted
Kom bag om sommerens skriftlige prøve i 9. klasse
Klæd dine elever godt på til terminsprøven i skriftlig fremstilling. Kom og hør om tankerne bag opgavetyperne i det seneste opgavesæt i 9. klasse, herunder hvordan eleverne skal læse opgaverne, og hvilke kriterier prøven skal vurderes ud fra.
Dato
Sted
Dataindsamling med robotter
De mest interessante data er dem, eleverne selv indsamler. Drop skostørrelser og spørgeskemaer, og prøv at indsamle data med robotter fx ved lysmålinger eller afstandsberegninger. Få ideer til at præsentere og formidle data på nye og spændende måder.
Dato
Sted
Tryk i billedkunst – med gelliplates og makerteknologier
Lad dine elever udtrykke deres kunstneriske kreativitet i arbejdet med stencils og geleplader. Trykmetoden involverer gelliplates og makerteknologier og udvikler helt naturligt elevernes eksperimenterende og undersøgende tilgang i billedkunst.
Dato
Sted
Inkluderende læringsmiljø og bedre trivsel med low arousal
Dette kursus i inkluderende metoder og værktøjer kan hjælpe dig med skabe et trygt og roligt læringsmiljø. Få indsigt i low arousal-metoder, kravtilpasning og inklusionspraksis via praktiske øvelser, teori og konkrete læremidler.
Dato
Sted
Dansklærerens dag 2024 – 6.-10. klasse
Ayoe Quist Henkel, forsker i børnelitteratur og litteraturdidaktik, flytter vores fokus fra hvad æstetiske tekster ER, til hvad de GØR ved os. Erik Johansson, fotokunstner, fortæller om sine surreale metaforiske kunstfotos med hints til aktuelle problemer i verden. Shahin Aakjær, multikunstner, tager os med ind i rapperens sproglige maskinrum.
Dato
Sted
Når brøker bøvler – og tal skal give mening igen
”1/4 er større end 1/3, for 4 er jo større end 3”. Ræsonnementet støder alle matematiklærere på, når eleverne arbejder med brøker. Vi ser på ræsonnementer og på, hvordan eleverne får udviklet talforståelsen inden for de rationale tal med fokus på brøker.
Dato
Sted
Brain Breaks for teens
Have you ever wanted to wake up a class of teenagers, or quieten them down? Brain Breaks are short activities that can be added to your lesson, as a warm-up, or to revive the energy between two exercises. Brain Breaks can create meaningful spaces in your lesson, that spike or sink the energy of the class, and contribute to a varied and motivating teaching.
Dato
Sted
Brain Breaks for the younger pupils
Have you ever wanted to wake up the energy of your class? Or maybe you need to quieten them down? ‘Brain Breaks for the younger pupils’ is an afternoon with short activities that can be added to your lesson, eg as a warm-up, or to revive the energy between two exercises. Brain Breaks can create meaningful spaces in your lesson, that spike or sink the energy of the class, and contribute to a varied and motivating teaching.
Dato
Sted
Planter
Kom helt tæt på planter: ligheder og forskelle, de største og de mindste, de almindelige og de eksotiske. Planter er omdrejningspunktet for en faglig dybde sat ind i en didaktisk ramme.
Dato
Sted
Dansklærerens dag 2024 – 6.-10. klasse – Et skabende og verdensvendt danskfag
Ayoe Quist Henkel, forsker i børnelitteratur og litteraturdidaktik, flytter vores fokus fra hvad æstetiske tekster ER, til hvad de GØR ved os. Erik Johansson, fotokunstner, fortæller om sine surreale metaforiske kunstfotos med hints til aktuelle problemer i verden. Shahin Aakjær, multikunstner, tager os med ind i rapperens sproglige maskinrum.
Dato
Sted
Innovationsnetværk – Billedkunst og naturfag
Innovationsnetværk – Billedkunst og Naturfag
Dato
Sted
Den filosofiske samtale med billedbøger
På dette kursus vil du møde billedbøger ud fra en filosofisk didaktik, som fremhæver de store spørgsmål gennem dialog, leg, dramatisering og poesi. Du får ideer til aktiviteter og konkrete værktøjer, der åbner for den filosofiske samtale i din klasse.
Dato
Sted
Makerspaces – fra technosløjd til pædagogisk praksis
Makerspaces og makerteknologier giver eleverne mulighed for at være kreative skabere. Nogle skoler råder allerede over forskellige makermaskiner, andre drømmer stadig. Hvordan gør man, og hvordan passer det ind i netop jeres skoles pædagogiske praksis?
Dato
Sted
Mellem kunstig intelligens og skærmforbud – It, læring og trivsel på ungdomsuddannelser
Generative AI-teknologier har ændret betingelserne for elevers og læreres samarbejde i undervisnings- og læringsrummene. AI-chatbots giver nye didaktiske muligheder og kan være et godt lære- og hjælpemiddel, men omvendt udfordrer AI faglighed og relationerne mellem elever og lærere. Politikerne spørger: Har vi drevet brugen af skærme og digitale teknologier i skolesystemet for vidt? Og nogle forskere, forældre, ledere, lærere og elever spørger om det samme.
Dato
Sted
Mellem kunstig intelligens og skærmforbud – It, læring og trivsel på ungdomsuddannelser
Generative AI-teknologier har ændret betingelserne for elevers og læreres samarbejde i undervisnings- og læringsrummene. AI-chatbots giver nye didaktiske muligheder og kan være et godt lære- og hjælpemiddel, men omvendt udfordrer AI faglighed og relationerne mellem elever og lærere. Politikerne spørger: Har vi drevet brugen af skærme og digitale teknologier i skolesystemet for vidt? Og nogle forskere, forældre, ledere, lærere og elever spørger om det samme.
Dato
Sted
GeoGebra – dynamisk geometri- og CAS-værktøj
GeoGebra er et fantastisk værktøj at have til rådighed i matematikundervisningen, hvis eleverne er gode til at bruge det. På kurset ser vi nærmere på GeoGebra som værktøj.
Dato
Sted
Meningsfuld grammatik
Traditionel grammatik, som er løsrevet fra kontekst, har hverken positiv effekt på elevernes tekster eller metasproglige viden. Få konkrete bud på legende forløb, som kobler grammatik med autentiske tekster.
Dato
Sted
Vejen til det gode samarbejde går gennem facilitering
I en verden fuld af hulter til bulter-samtaler og halvdårlige møder er der brug for facilitering for at gøre møder mere meningsfulde. Få samarbejdet til at lykkes med gode greb og værktøjer, der understøtter deltagelsesmuligheder for alle.
Dato
Sted
Læringsrummet som didaktisk ressource
Udforsk og eksperimentér med læringsrummets rolle i undervisningen. Vi undersøger, hvordan rum og indretning kan påvirke og styrke læring, og tager på opdagelsesrejse i deltagernes undervisningspraksis – du får både viden og konkrete værktøjer med hjem.
Dato
Sted
Netværksmøder for dansklærere i 1.-10. klasse
Deltag i et danskfagligt netværk, hvor du bliver opdateret på faglige områder og forskellige tilgange til læring samt præsenteret for de nyeste materialer. På mødet har du mulighed for at dele viden og erfaringer, og på den ene af kursusgangene får vi besøg af forfatteren Cecilie Eken, som vil fortælle om sit forfatterskab.
Dato
Sted
Meningsfuld grammatik – dubleringskursus
Traditionel grammatik, som er løsrevet fra kontekst, har hverken positiv effekt på elevernes tekster eller metasproglige viden. Få konkrete bud på legende forløb, som kobler grammatik med autentiske tekster.
Dato
Sted
Hvordan favnes alle i modtagelsesklassen?
Oplever du, at det kan være udfordrende at undervise en klasse med elever med helt forskellige sproglige og faglige baggrunde? Bliv inspireret til, hvordan du kan lave en spændende og differentieret undervisning i modtagelsesklassen.
Dato
Sted
Hvordan favnes alle i modtagelsesklassen?
Oplever du, at det kan være udfordrende at undervise en klasse med elever med helt forskellige sproglige og faglige baggrunde? Bliv inspireret til, hvordan du kan lave en spændende og differentieret undervisning i modtagelsesklassen, hvorefter du går hjem og afprøver forløb og ideer. På kursusgang nr. 2 er der mulighed for respons på de afprøvede forløb, ligesom du hører andres erfaringer.
Dato
Sted
Dataindsamling med robotter
De mest interessante data er dem, eleverne selv indsamler. Drop skostørrelser og spørgeskemaer og prøv at indsamle data med robotter fx ved lysmålinger eller afstandsberegninger. Få ideer til at præsentere og formidle data på nye og spændende måder.
Dato
Sted
Ideer til god matematikundervisning i indskolingen
Skab god matematikundervisning, og lær at stille de gode spørgsmål i din matematik. Vi arbejder med mange forskellige typer af praksis/hverdags eksempler, som alle bygger på et matematikdidaktisk grundlag således du får en god opbygning og nye ideer til udvikling af matematikundervisningen.
Dato
Sted
Professionel relationskompetence, ICDP
ICDP (International Child Development Program) er et teori- og evidensbaseret program med fokus på relationskompetence og samspil. Relationer er grundstenen i læring, udvikling og trivsel, og professionel relationskompetence i denne kontekst handler om vores evner til at indgå i meningsfulde samspil med børn og unge for at fremme deres udvikling og trivsel både fagligt og socialt. Fokus på kurset vil være på lærere og pædagogers professionelle relationskompetence som en af de mest afgørende faktorer i forhold til børn og unges trivsel og læring.
Dato
Sted
Et tema – flere udtryksformer
Gør din billedkunstundervisning tematisk og eksperimenterende. Gennem hands-on-arbejde og praksisnære oplæg får du erfaringer med at udforske ét tema gennem flere udtryksformer, og du får konkrete ideer og forløb – lige til at anvende i undervisningen.
Dato
Sted
Ordet er dit
Dette kursus giver dig inspiration til at arbejde med mundtlighed i dansk. Der vil være fokus på, hvordan du kan undervise specifikt i mundtlighed, og på hvordan du kan bruge mundtlighed i danskundervisningen generelt. Glæd dig til en eftermiddag med fagligt input og en masse konkrete ideer til din egen undervisning.
Dato
Sted
Vejen til lige deltagelse med læse-/skriveteknologi
Ønsker I at styrke arbejdet omkring ordblinde elever på din skole, så er muligheden nu til stede. Kurset vil tage afsæt i den nyeste litteratur og viden om ordblindhed, didaktik og LST og vil i høj grad omhandle de didaktiske muligheder og udfordringer, som opstår i mødet med den ordblinde elev.
Dato
Sted
Fokus på faglighed med SFL og sproglig udvikling
Når eleverne udvikler sproget, lærer de faget. Få indblik i, hvad sproget kan gøre for den faglige dybde, når du bruger pædagogiske og didaktiske redskaber fra SFL, Systemisk Funktionel Lingvistik. Vi udvikler konkrete forløb og afprøver dem i praksis.
Dato
Sted
Lettere afkodnings- og stavevanskeligheder
En del elever, der gennemfører ordblindetesten, får en score, der placerer sig i gul kategori. Det betyder, at de har usikker fonologisk kodning. Denne kursuseftermiddag er for dig, der har brug for at vide mere om undervisningen af disse elever.
Dato
Sted
Innovationsnetværk – AI som redskab i undervisningen
Innovationsnetværk – AI som redskab i undervisningen
Dato
Sted
Low arousal i praksis
Hvordan forebygger og håndterer vi udadreagerende adfærd hos eleverne? Metoden Low arousal lægger ansvaret for elevens mestring af hverdagens krav og forventninger på det pædagogiske personale, som med denne tilgang smitter med sin ro i stedet for at stille umulige krav.
Dato
Sted
Skolevægring
Elever kan være helt eller delvist fraværende fra skole i perioder af ufrivillige årsager. Dette kaldes skolevægring. Men hvad taler vi om, når vi taler skolevægring? Det, samt naturligvis, hvad vi som personale kan stille op, skal vi undersøge nærmere på kurset.
Dato
Sted
Danskvejledernetværk: Det autentiske, praksisorienterede og undersøgende danskfag
Vil du deltage i et netværk med dansklærere, danskvejledere og fagteamansvarlige, hvor du får nye input om fag, litteratur og bøger?
Dato
Sted
Få alle med i undervisningen gennem motivation og differentiering
Ønsker du at få endnu flere helt konkrete tilgange og redskaber til arbejdet med at få alle elever med i undervisningen? På dette kursus har vi fokus på, hvordan du som lærer eller pædagog kan skabe læring, trivsel og udvikling gennem dit arbejde med undervisningsdifferentiering og elevernes motivation.
Dato
Sted
PLC som skolens centrale udviklingsenhed
Samarbejdet mellem ledelse og PLC står stærkt i den seneste bekendtgørelse for PLC, men måske knapt så stærkt i hverdagens travle virkelighed. Hvordan kan vi styrke samarbejdet og dermed udvikle og forbedre vores skole?
Dato
Sted
Brætspil med fokus på det 21. århundredes kompetencer
I skolen vil vi gerne give mulighed for fordybelse og begejstring. Ved at inkludere brætspil i undervisningen kan du få flere elever til at arbejde med bl.a. kommunikation og problemløsning på en sjov og lærende måde.
Dato
Sted
Teknologiforståelse i børnehøjde
Ønsker du viden om og ideer til arbejdet med teknologiforståelse? På dette kursus ser vi nærmere på fagligheden i teknologiforståelse, samtidig med at der præsenteres og afprøves konkrete øvelser til egen undervisning. Der kræves ingen forudgående kendskab til teknologiforståelse.
Dato
Sted
Pædagogisk magtanvendelse
Pædagogisk magtanvendelse vil ruste pædagogisk personale og ledelse til at håndtere krisesituationer og give handlemuligheder i magtanvendelsessituationer. Derudover får personalet redskaber til trygt og sikkert at kunne udføre lovlig magtanvendelse og ikke mindst til at kunne analysere og efterbehandle magtanvendelser. På den måde minimeres risikoen for, at lignende situationer opstår. Et oplæg om pædagogisk magtanvendelse er en unik mulighed for at kombinere pædagogiske værktøjer med konflikthåndteringsværktøjer og evt. simple fysiske teknikker.
Dato
Sted
Fra ord til produkt: Et kursus i AI-baseret billedfremstilling
Lær dine elever at skabe imponerende billed- og design projekter med AI. På kurset ser vi på dataskabt kunst og design, og du får viden, værktøjer og færdige undervisningsforløb, så du hurtigt og nemt kan komme i gang med AI i din undervisning.
Dato
Sted
Arbejdsmøde omkring prøven i mundtlig dansk
Skal du ud som kommunal censor eller have elever til prøve i mundtlig dansk? Kom og deltag i dette arbejdsmøde, der vil samle de bornholmske eksaminatorer og censorer i mundtlig dansk til fælles dialog om prøven.
Dato
Sted
Hvad er chancen for…? – matematisk opmærksomhed i børnehaveklassen (Novo-tilskud)
"Hvad er chancen for, at ..." kunne være et relevant spørgsmål fra en elev i børnehaveklassen. Hvordan griber du dette spørgsmål? Skal du give et svar, eller skal du i stedet stille et nyt spørgsmål? Med de gode spørgsmål bliver matematikken mere end tal.
Dato
Sted
Skab mere litteraturglæde hos de ældste
Vi ved det godt. Unge læser færre og færre bøger med alderen, men dansklæreren har mulighed for at påvirke den kedelige udvikling. Hvis eleverne i udskolingen får større indflydelse på bogvalget under et fælles tema, og eleverne i mindre læsegrupper sammen kan møde fortællingen med sanserne først - ja så kan lysten og glæden ved skønlitteraturen faktisk højnes.
Dato
Sted
Skrivefantasi og fremstillingsformer
Skab et mangfoldigt skriverum, hvor der plads til elevernes kreativitet, erfaringer, krop og stemme. Sammen med viden om fremstillingsformer, deres struktur og sproglige ressourcer får dine elever et godt afsæt til at skrive spændende tekster.
Dato
Sted
Bygninger, bevægelse og lys – et kursus i kreativ arkitektur med et twist
Drømmer du om sammen med dine elever i faget håndværk og design at designe husfacader med programmerbar lyskunst eller designe den næste intelligente bolig, hvor alle funktioner i hjemmet kan fjernbetjenes? Så er dette kursus noget for dig.
Dato
Sted
Billedkunstfagets dag 2025 på ARKEN
Billedkunsten skaber oplevelser, følelser og refleksioner. Få indsigt i kunstens mangfoldige udtryksformer med udgangspunkt i den aktuelle kunstudstilling på ARKEN. Vi bruger udstillingen, og du får selv fingrene i materialerne og skaber nye udtryk.
Dato
Sted
Ideer til god matematikundervisning i indskolingen
Skab god matematikundervisning, og lær at stille de gode spørgsmål i din matematik. Vi arbejder med mange forskellige typer af praksis/hverdags eksempler, som alle bygger på et matematikdidaktisk grundlag således du får en god opbygning og nye ideer til udvikling af matematikundervisningen.
Dato
Sted
Synets og hørelsens rolle for børns indlæring og læsefærdigheder
Hvad er et godt syn? Hvad har syn og hørelse af betydning for at lære at læse og forstå betydningen af det læste? Kom til et oplæg om synets og hørelsens rolle for børns indlæring og læsefærdigheder.
Dato
Sted
Styrk læselysten med gode romaner, mere medbestemmelse og stærke læsefællesskaber
Det er tid til at få fyret op under de unges læselyst. Få inspiration til, hvordan du kan iscenesætte de ældste elevers romanlæsningen, så de får flere positive læseoplevelser med gode ungdomsbøger.
Dato
Sted
Når brøker bøvler – og tal skal give mening igen (Novo-tilskud)
1/4 er større end 1/3, for 4 er jo større end 3”. Ræsonnementet støder alle matematiklærere på, når eleverne arbejder med brøker. Vi ser på ræsonnementer og på, hvordan eleverne får udviklet talforståelsen inden for de rationale tal med fokus på brøker.
Dato
Sted
Skabende musikundervisning og kreativ teknologi
Mangler du ideer til den skabende del af musikfaget, og er du nysgerrig på, hvordan teknologien kan bruges kreativt i denne sammenhæng? På dette kursus dykker vi ned i den kreative del af musikfaget, og vi arbejder med helt simple redskaber til at skabe egne temaer, harmonier og sange. Som en del af dette univers ser vi på muligheder for at integrere helt simple skabende teknologier og bygger instrumenter, som bidrager til oplevelsen af musikalsk skabelse. Der kræves hverken teknologiske forkundskaber eller forudgående kendskab til sangskrivning og komposition.
Dato
Sted
Teknologi på specialområdet
Elever på specialområdet har nøjagtigt lige så gode forudsætninger for at tilegne sig viden inden for it som alle andre elevgrupper. Tilsyneladende har nogle af disse elever endda særlige forudsætninger for at forstå det digitale sprog. Gennem arbejde med spilprogrammering, robotter og 3D-design kan vi løfte de teknologiske kompetencer for alle elevgrupper. Kurset kræver ingen forudgående it-færdigheder. Medbring en computer eller iPad.
Dato
Sted
CAS i din matematikundervisning
Få en indføring i forskellige CAS-værktøjer, og hør om muligheder, udfordringer og krav. Få desuden bud på, hvordan CAS kan bruges til at skabe større forståelse for algebra, til at foretage undersøgelser og til at argumentere og diskutere matematik.
Dato
Sted
Danskvejledernetværk: Engagerende læsning med kroppen
Vil du deltage i et netværk med dansklærere, danskvejledere og fagteamansvarlige, hvor du får nye input om fag, litteratur og bøger?
Dato
Sted
Innovationsnetværk – Håndværk & design og matematik
Innovationsnetværk – Håndværk & design og matematik
Dato
Sted
Spejling, jeg-støtte og enhedsmodellen
Almindelig pædagogik er baseret på krav (”Kom, nu skal vi …!”) og kommer til kort, når barnet eller den unge ikke lever op til kravene. I de situationer kan spejling og jeg-støtte være bedre måder at nå barnet på. Dette kursus giver dig indsigt i netop disse metoder.
Dato
Sted
Matematik alle vegne
Vi er omgivet af matematik og kan finde matematik alle vegne. Få gode ideer til, hvordan vi kan inddrage matematikken omkring os på en legende måde, både i undervisningen og hjemme hos familierne.
Dato
Sted
Designdidaktik – proces og materialer i håndværk og design
Hvordan kan dine elever udforske designprocessen praktisk og materialebaseret? Vi arbejder med metoder, som gennem designgreb vækker nysgerrighed og undren, og du får konkrete ideer til at omsætte en visuel og materiel designdidaktik til undervisning.
Dato
Sted
Inspirationsmøde for ledere og pædagoger i børnehaveklassen
Få inspiration til dit arbejde i børnehaveklassen og bliv opdateret på de faglige områder og på forskellige tilgange til læring. Se de nyeste materialer og del viden og erfaringer med dine kolleger.
Dato
Sted
Læringsrummet som didaktisk ressource
Udforsk og eksperimentér med læringsrummets rolle i undervisningen. Bliv inspireret til at undersøge, hvordan rum og indretning kan påvirke og styrke læring. Tag på en opdagelsesrejse i din egen undervisningspraksis, og få viden og konkrete værktøjer med hjem.
Dato
Sted
Teknologifantasi – hvordan kan vi drømme og fantasere med teknologier?
Vil du gerne have dine elever til at drømme og skabe med teknologi, så de træner deres forestillingsevner og arbejder med design, mens de får kendskab til nye digitale teknologier? Så kunne dette kursus være noget for dig.
Dato
Sted
Teknologifantasi – hvordan kan vi drømme og fantasere med teknologier?
Vil du gerne have dine elever til at drømme og skabe med teknologi, så de træner deres forestillingsevner og arbejder med design, mens de får kendskab til nye digitale teknologier? Så kunne dette kursus være noget for dig.
Dato
Sted
Matematiklærerens dag 2025
Vil du opdateres om seneste nyt inden for faget matematik? På Matematiklærerens dag har du mulighed for at høre aktuelle og inspirerende oplæg, deltage i praksisnære workshops og dele erfaringer med gode kolleger. Program offentliggøres primo 2025.
Dato
Sted
Stedbaseret skrivning
Stedbaseret skrivning tager udgangspunkt i den enkeltes møde med et konkret sted. Herved bliver oplevelsen af stedet et unikt afsæt for en personlig og meningsfuld skriveproces, der giver plads til en spontan, kreativ og innovativ tilgang til skrivning.
Dato
Sted
Biodiversitet: Dyr og planters udseende og egenskaber (Novo-tilskud)
Med temaet biodiversitet som omdrejningspunkt vil vi på kurset arbejde med observation af naturen. Planter og dyrs morfologi kommer under lup, og vi bruger blyant og tegnepapir til at konstruere vores data.
Dato
Sted
Samspil og modspil mellem bedømmelse og inklusion i folkeskolen
Bedømmelse og inklusion er væsentlige elementer, som har gyldighed i enhver uddannelsesaktivitet, men samtidig giver de to elementer anledning til en række paradokser. På den ene side står ønsket om, at elevers faglige fremskridt måles med standardiserede instrumenter på sammenlignelige skalaer. På den anden side står ønsket om, at der skal være plads til menneskelig mangfoldighed, og at alle elever i grundskolen skal trives og være inkluderet.
Dato
Sted
Akrylplast – fra tanke til virkelighed
Det giver spændende udtryk, når man sammensætter materialer på nye måder. Vi sætter fokus på akrylplast og undersøger, hvordan det kan bearbejdes med fx varmepistol, dekupørsav og boremaskine og efterfølgende kombineres med materialer som træ og beton.
Dato
Sted
Ind med fantasien! – Inspiration til at skrive fiktion med skoleelever
Få inspiration fra forfatteren Cecilie Eken til at arbejde med fantasi og fiktionsskrivning og praktiske redskaber, der kan bruges direkte i arbejdet med elevernes (kreative) skrivning
Dato
Sted
Dansklærerens dag 2025 – 1.-5. klasse
Er du dansklærer i 1.-5. klasse? På Dansklærerens dag bliver du og dit team forkælet med et danskfagligt mix af oplæg og workshops, som sætter spot på aktuelle temaer i danskundervisningen for de yngste. Program og pris offentliggøres på cfu.kp.dk januar 2025
Dato
Sted
Hverdagen i den bornholmske middelalder
Hvordan gøres arbejdet med middelalderen praksisnært og levende for eleverne? Med udgangspunkt i en række praktiske opgaver tager vi på tidsrejse i middelalderen Vi får indblik i de gamle håndværk og gøremål fra den bornholmske middelalder og får inspiration til, hvordan bl.a. tinstøbning og arbejde med læder kan indgå i din historieundervisning.
Dato
Sted
Evaluering af fp9 i skriftlig matematik
Det er ikke matematiklæreren, der skal rette elevernes skriftlige prøve i matematik fp9, men derimod den statsligt beskikkede censor. Man har derfor ikke på samme måde mulighed for at følge med i, hvordan udviklingen i prøverne er, og hvad eleverne generelt har svært ved.
Dato
Sted
AI i undervisningen
AI fylder i samfundet og i elevernes hverdag og er derfor et relevant element i undervisningen, men hvordan kan AI bruges som pædagogisk værktøj ind i fagene og som fokus ift. teknologiforståelse?
Dato
Sted
Børnehaveklassens dag 2025
Kom og vær med til en spændende dag, hvor vi sætter fokus på elevernes trivsel og læring i børnehaveklassen. Du får et aktuelt oplæg, og vælger derefter selv de workshops, du ønsker at være en aktiv del af. Vi har sat fokus på, hvordan vi styrker elevernes læring og kompetencer og samtidig stimulerer deres kreative tilgang til læring. Tag gerne dine kolleger med - det giver dobbelt glæde.
Dato
Sted
Nyt liv til din årsplan i billedkunst og håndværk og design
Bliv klædt godt på til at udnytte de mange materialer, du kan låne på CFU. Du får ideer til, hvordan du kan bruge materialekasserne og de tilhørende film og tv-udsendelser, og du får mulighed for at diskutere din årsplan og dele ideer med kolleger.
Dato
Sted
Elektriske kredsløb (Novo-tilskud)
Ohms lov er ikke for sjov. Men vi kan gøre det sjovt at arbejde med den, når vi konstruerer elektriske kredsløb og får styr på Volt, Ampere og Ohm.
Dato
Sted
Mekanik – med tandhjul, trisser og tajler (Novo-tilskud)
Få ideer til at løse udfordringer med mekanik. Vi vil arbejde med at flytte kraft fra en form til en anden og sætte det hele ind i didaktiske rammer, så du kan designe en spændende og vedkommende undervisning for alle elever.
Dato
Sted
CFU Sommerkonference 2025
Få ideer til et nyt skoleår, der giver eleverne lyst og mod til at undersøge, fejle og lykkes i skabende fællesskaber
Dato
Sted
Vær beredt på den skriftlige prøve i matematik
Hvordan kan du tilrettelægge din undervisning gennem hele skoleåret, så eleverne bliver godt klædt på til prøverne? Og hvilke matematiske kompetenceområder skal have en særlig opmærksomhed frem mod FP9 og FP10?
Dato
Sted
Projektbaseret STEM-undervisning med fokus på matematik, teknologiforståelse og praksisfaglighed (Novo-tilskud)
Få værktøjer og inspiration til at nytænke din matematikundervisning. Gennem praksisnære, naturfaglige aktiviteter kan du bygge bro mellem teori og praksis, når dine elever arbejder med STEM-projekter.
Dato
Sted
AI med micro:bit/Machine Learning med micro:bit (Novo-tilskud)
AI – eller machine learning – er en kraftfuld teknologi, der kan bruges til at skabe engagerende og meningsfulde sammenhænge. Men hvilken matematik ligger bag? På dette kursus skal vi indsamle og træne modeller, som får maskiner til at tænke.
Dato
Sted
Kickoffdag om sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab – sæt handling bag ordene
Mangler I inspiration til at lykkes med SSF? Er I optaget af, at børn og unge får mulighed for at få viden om og udvikle handlekompetence i forhold til egen og andres sundhed, seksualitet og trivsel - så er denne kickoff-dag lige noget for jer.
Dato
Sted
Tidlig algebra og sammenhængen med CAS-programmer
Mange elever bøvler med tal og algebra. Få bud på, hvordan 'algebraisk tænkning' i sammenhæng med fagets andre områder kan understøtte alle elevers læring inden for dette område – allerede i indskolingen.
Dato
Sted
Bliv naturfaglig PBL-pilot
Lær at arbejde med projektbaseret læring (PBL), og styrk din evne til at planlægge, udføre og evaluere din naturfagsundervisning. På dette kursus vil vi udvikle naturfaglige forløb, som du kan bruge i din undervisning.
Dato
Sted
Natur/teknologi forfra og i dybden: undersøgelser i undervisningen
Undersøgelseskompetenceområdet er i fokus på dette kursus. Vi vil arbejde med forskellige metoder – eksperimenter, observationer og modeller – som eleverne kan bruge, når de skal arbejde med egne spørgsmål til at finde naturvidenskabelige svar.
Dato
Sted
Kom godt i gang med kunstig intelligens på ungdomsuddannelserne (Novo-tilskud)
Der er masser af potentiale i at arbejde med kunstig intelligens/AI i informatik i kombination med andre fag. Få viden om brugen af AI i undervisningen samt inspiration til meningsfulde aktiviteter, opgaver og forløb for eleverne.
Dato
Sted
Brænd for kemi!
Hvordan kan du hjælpe dine elever til at blive mere motiverede og engagerede, og hvad skal der til, for at de kommer til at brænde for faget kemi? På dette kursus har vi fokus på anvendelsesorienteret undervisning og problembaseret læring.
Dato
Sted
Forstå naturen bedre med tegning (Novo-tilskud)
Bliv klog på, hvordan du kan gøre dine elever nysgerrige på naturen, samtidig med at du understøtter deres sans for det visuelle.
Dato
Sted
Natur/teknologi forfra og i dybden: Modellering og kommunikation (Novo-tilskud)
Med et naturfagligt fokus på sprog, kommunikation og matematik i undervisningen udvikler eleverne et nuanceret fagsprog, som giver dem naturfaglige kompetencer til at opnå et højere fagligt niveau.
Dato
Sted
Natur/teknologi forfra og i dybden (Novo-tilskud)
Undervisning i natur/teknologi kan være meget omfangsrig, med mange didaktiske greb og naturvidenskabelige arbejdsmetoder og processer. Få overblikket, så du forstår det grundlæggende i faget og kan udvikle forløb med nye didaktiske vinkler.
Dato
Sted
Naturvidenskabens ABC – sat i fællesfaglig og didaktisk ramme
Få en fagfaglig indføring i Naturvidenskabens ABC’s 10 temaer, og gør dem til en del af din undervisning