Gå til indhold
Søg
Drenge arbejder med at samle robot
Fag

Naturfag

Få idéer til din undervisning i natur/teknologi, fysik/kemi, biologi og geografi.

Bog af Trine Hyllested - naturfag

Boganmeldelse

Natur/teknologi Didaktik - din nye opslagsbog.

Kan man samle alt om natur/teknologi didaktik i en enkelt bog på ca 200 sider og stadig gå i dybden med det hele? Næ, det er nok en større udfordring end sproget kan klare. Alligevel kommer Trine Hyllested godt i mål med denne opslagsbog, der kan gøre natur/teknologi undervisningen lidt lettere for lærerstuderende og lærere ude på skolerne.

Skolens naturfaglige ramme som den ser ud nu præsenteres kort og efterfølgelse af 10 kapitler, der hver for sig giver overblik over teori og praksis for faget. Alle kapitler afsluttes med refleksionsspørgsmål og en litteraturliste til dig, der vil vide mere.

  • Bogens kapitler
  • Naturvidenskab og naturfag
  • Hvorfor undervise i naturfag
  • Naturfag som en del af folkeskolens demokratiske dannelse
  • Hvad karakteriserer de 6 – 12- årings måde at lære på.
  • Et undervisningsforløb i natur/teknologi på læreruddannelsen
  • De fire naturfaglige kompetencer: undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation
  • Hvad er lærerens rolle i natur teknologi
  • Evaluering – hvor skal vi hen og hvordan finder vi ud af hvor langt vi er nået
  • De naturfaglige læremidler
  • Hvordan er natur/teknologi blevet et skolefag i 2020.

Særligt de to kapitler om kompetencer og evaluering er særlige brugbare for den praktiserende lærer.
De fire kompetenceområder bliver foldet ud og præsenteres med mange eksempler fra undervisningen. Især kommunikationsafsnittet giver indblik i de udfordringer eleverne har, når de skal formulere deres nye viden i et nuanceret fagligt sprog. Det faglige indhold, måde vi kommunikerer på samt relationen mellem elever og lærer ændres i forhold til hvor i forløbet I er, skriver Trine med reference til John Polias.

I evalueringskapitlet, får du styr på formativ/summativ evaluering, diverse forskellige taksonomier og feedforward og feed-back. Desuden får du eksempler på aktiviteter der kan tilpasses alle undervisningsforløb og dermed være med til at kvalificere undervisningen.

Bogen er som udgangspunkt skrevet som en grundbog til læreruddannelsen, men bør indgå i alle natur/teknologilæreres private didaktiske bogsamling.

Trine Hyllested – Naturfagsundervisning for begyndere. Lærerbibliotek. Hans Reitzels Forlag 2020

Robotter

Det er nu super nemt for dig at kaste dig ud i at bruge LEGO Mindstorm robotter i undervisningen. Robotterne styres enten af en programmering eller med mobilen som fjernstyring. Alle enheder kan bruges og software er gratis og nemt at hente.

Hardwaren, altså LEGO-robotterne får du i et materialesæt. De er færdigbygget og klar til brug med to store motorer, en mindre motor med løftearm og i alt fem sensorer.

Du kan finde inspiration til undervisningen flere steder på nettet. Brug især LEGOs hjemmeside eller diverse YouTube videoer.

Er det første gang du skal have fingrene i LEGO Mindstorm, så hav tillid til at du sammen med eleverne kan komme i mål. Hvis eleverne tidligere har arbejdet med anden form for programmering er det lettere at tilgå mindstorm.

  • Sørg for eleverne har adgang til software.
  • Udlever robotter og meld ud, at det også er første gang for dig
  • Brug videointroduktion. Sørg for at genfortælle på dansk og se den evt. flere gange.
  • Lad eleverne arbejde i grupper på to eller tre.
  • Brug mindst to lektioner pr gang og gerne flere gange ugentligt.
  • Giv eleverne en udfordring, fx kør to meter frem, drej om et hjørne (en forhindring), evt. zig zag og kør hjem til start.
  • Vær OBS på at mange elever søger din hjælp. Lær dem at bruge hinanden eller YouTube, når der opstår en programmerings udfordring.
  • Nyd, når de til sidst er selvkørende, og du kun skal øge udfordringerne.

Brug mitCFU og søg på LEGO Mindstorm.

STEM

STEM er en kort betegnelse for et samarbejde mellem naturfag og matematik, hvor du bruger en engineerproces til at løse hverdagens udfordringer. I den nye naturvidenskabsstrategi er STEM beskrevet som det, der kan gøre undervisningen mere vedkommende og motivere til en større interesse for naturfagene hos eleverne. 

Vi har gjort det let for dig. På mitCFU kan du låne et færdigt og køreklart materialesæt. Du får flergangsmateriale, der skal retur til CFU, engangsmaterialer så du ikke skal finde supplerende dimser og dutter samt kort lærervejledning med elevsider til kopiering. 

Det handler om isolering. Eleverne skal bygge en boks, der kan transportere vaccine gennem regnskoven, uden at vaccinen bliver for varm. Eleverne lærer om hvilke forskellige materialer er enten gode eller dårlige isolatorer. 

Materialet er lavet til 4.- 6. klassetrin, men du kan skrue op og ned for de forskellige aktiviteter, så det også kan bruges i 3. og 7. Du kan også skrue op for brug af digitale teknologier og bruge geogebra eller 3D tegneprogrammer.

I skal i gennem 5 faser. 

  • Undersøgelse (varme/kulde, befolkningen i regnskoven mv.)
  • Ideér (innovativ proces)
  • Planlægning (materialer og planlægning af byggeproces)
  • Byg
  • Byg bedre

Brug mitCFU og søg på Malaria i Amazonas.

Folkeskolens prøver

Hos UVM kan du i prøvevejledningerne for de enkelte prøvefag læse om sammenhængen mellem prøven, faget og folkeskolens formål.

Portræt af Anette Vestergaard Nielsen

Anette Vestergaard Nielsen Naturfagskonsulent

Telefon: 4189 7014 avni@kp.dk Træffetid: Mandag, tirsdag og fredag

mitCFU

Kurser og konferencer

Her kan du finde kurser og konferencer for medarbejdere i grundskolen og på gymnasiet.

Facebook reklame

Facebook - hold dig opdateret

Nyhedsbreve

Få inspiration og idéer til dit fag samt nyt fra CFU

– lige i din indbakke!