Gå til indhold
Søg

Praksisrettet indsats for elever i matematikvanskeligheder

Oplever du også, at nogle elever står tidligt af matematikken? Og er det en udfordring at ramme både de lavt- og de højtflyvende matematikelever? Vi vil arbejde med, hvordan du tilrettelægger den bedste indsats for elever i matematikvanskeligheder, så den passer til netop din skole. Du får bl.a. indsigt i kortlægning af elever i matematikvanskeligheder og afprøver din egen tilrettelagte indsats på din skole.

OBS: Arrangementet har været afholdt.

Praktisk information

Dato

Torsdag d. 26. august 2021
kl. 09.00 - 15.00
Onsdag d. 15. september 2021
kl. 13.00 - 16.00


Tilmeldingsfrist

22/06/2021

Pris

2.350 kr. inkl. forplejning

Kursusbeskrivelse

Oplever du også, at nogle elever står tidligt af matematikken? Og er det en udfordring at ramme både de lavt- og de højtflyvende matematikelever i undervisningen?

På dette kursus vil vi arbejde med, hvordan du tilrettelægger den bedste indsats for elever i matematikvanskeligheder, så den passer til netop din skole. Vi tager udgangspunkt i forskningsrapporten for projektet Matematikindsats 2017, som peger på nogle særlige tiltag, der kan løfte eleverne i marginalgrupperne.

På første kursusdag arbejder vi med kortlægning af elever i matematikvanskeligheder og centrale tilgange til at undervise målgruppen. Vi fokuserer særligt på kerneelementerne i TMTM-konceptet (Tidlig matematikindsats til marginalgruppeelever), og du planlægger du en mindre indsats, som du afprøver mellem de to kursusgange.

På sidste kursusdag deler vi erfaringer fra afprøvningerne, og du får hermed et godt udgangspunkt for at arbejde videre med en tidlig matematikindsats på din skole.

Du får:

  • indføring i forskningsrapporten for projektet Matematikindsats 2017, herunder TMTM-konceptet.
  • viden om, hvilken virkning forskellige indsatstyper har for elevernes faglige udvikling.
  • indsigt i kortlægning af elever i matematikvanskeligheder.
  • inspiration til, hvordan du kan arbejde med en dialogisk og problembehandlende undervisningsform.
  • erfaring med at afprøve din egen tilrettelagte indsats på din skole.

Mål: 
Du får viden om tidlig matematikindsats til marginalgruppeelever (TMTM-konceptet) og de effekter, det har vist.
Du bliver i stand til at planlægge en tidlig matematikindsats til marginalgruppeelever.

Målgruppe
Matematiklærere og matematikvejledere

Undervisere
Steffen Overgaard og Signe Gottschau Malm, lektorer

Kursusnummer
CFU219062

Kirsten Søs Spahn

Pædagogisk Konsulent

+45 41 89 74 38

CFU-kursusadministration

kursus-cfu@kp.dk
4189 9113

Mandag-torsdag kl. 8.30-15.00
Fredag kl. 8.30-14.00