Gå til indhold
Søg

Praksisrettet indsats for elever i matematikvanskeligheder

Oplever du også, at nogle elever står tidligt af matematikken? Og er det en udfordring at ramme både de lavt- og de højtflyvende matematikelever? Vi vil arbejde med, hvordan du tilrettelægger den bedste indsats for elever i matematikvanskeligheder, så den passer til netop din skole. Du får bl.a. indsigt i kortlægning af elever i matematikvanskeligheder og afprøver din egen tilrettelagte indsats på din skole.

Praktisk information

Dato

Torsdag d. 26. august 2021
kl. 09.00 - 15.00
Onsdag d. 15. september 2021
kl. 13.00 - 16.00


Tilmeldingsfrist

22/06/2021

Pris

2.350 kr. inkl. forplejning

Tilmeld dig

Kursusbeskrivelse

Oplever du også, at nogle elever står tidligt af matematikken? Og er det en udfordring at ramme både de lavt- og de højtflyvende matematikelever i undervisningen?

På dette kursus vil vi arbejde med, hvordan du tilrettelægger den bedste indsats for elever i matematikvanskeligheder, så den passer til netop din skole. Vi tager udgangspunkt i forskningsrapporten for projektet Matematikindsats 2017, som peger på nogle særlige tiltag, der kan løfte eleverne i marginalgrupperne.

På første kursusdag arbejder vi med kortlægning af elever i matematikvanskeligheder og centrale tilgange til at undervise målgruppen. Vi fokuserer særligt på kerneelementerne i TMTM-konceptet (Tidlig matematikindsats til marginalgruppeelever), og du planlægger du en mindre indsats, som du afprøver mellem de to kursusgange.

På sidste kursusdag deler vi erfaringer fra afprøvningerne, og du får hermed et godt udgangspunkt for at arbejde videre med en tidlig matematikindsats på din skole.

Du får:

  • indføring i forskningsrapporten for projektet Matematikindsats 2017, herunder TMTM-konceptet.
  • viden om, hvilken virkning forskellige indsatstyper har for elevernes faglige udvikling.
  • indsigt i kortlægning af elever i matematikvanskeligheder.
  • inspiration til, hvordan du kan arbejde med en dialogisk og problembehandlende undervisningsform.
  • erfaring med at afprøve din egen tilrettelagte indsats på din skole.

Mål: 
Du får viden om tidlig matematikindsats til marginalgruppeelever (TMTM-konceptet) og de effekter, det har vist.
Du bliver i stand til at planlægge en tidlig matematikindsats til marginalgruppeelever.

Målgruppe
Matematiklærere og matematikvejledere

Undervisere
Steffen Overgaard og Signe Gottschau Malm, lektorer

Kursusnummer
CFU219062

Kirsten Søs Spahn

Pædagogisk Konsulent

+45 41 89 74 38

Coronainformation

14. juni 2021

Fra 14. juni er kravet om mundbind ophævet, og det samme gælder kravet om at holde 1-2 meters afstand på campus.

Du skal fortsat have gyldigt Coronapas, når du skal ind på campus, og det bliver tjekket ved stikprøvekontrol. Der kan være lidt kø ved stikprøvekontrollen ifm. indgangen på professionshøjskolen. Du kan derfor med fordel downloade dit testsvar/have dit print af testsvar klar, inden du møder op.

Det er vigtigt, vi tager hensyn til hinanden, og at vi alle følger de almindelige regler for at forebygge smitte, dvs. vask hænder, sprit af, hold afstand osv. Hold også øje med skilte, og følg anvisninger om brug af trapper, elevatorer o.l.

CFU-kursusadministration

kursus-cfu@kp.dk
4189 9113

Mandag-torsdag kl. 8.30-15.00
Fredag kl. 8.30-14.00