Gå til indhold
Søg
Ung gymnasieelev arbejder på sin computer

It-værktøjer

Find inspiration, eksempler og vejledninger til netbaserede it-værktøjer, der er velegnede til undervisning – der kan laves alt fra mindmaps over animerede film til screencasts. Vi skræddersyr også gerne didaktiske kurser i et eller flere af værktøjerne.

Det er vigtigt at kunne annotere i forskellige filtyper – både for elever og lærere. Nedenfor er der vejledninger til annotering i pdf-filer og på hjemmesider (herunder ibøger fra Systime).

Adobe Acrobat Reader DC – annotering i pdf-filer på pc og mac

Diigo til Chrome – annotering på hjemmesider

Diigo til Firefox – annotering på hjemmesider

Hypothes.is – annotering på hjemmesider

NB: Appear.in har skiftet navn til Whereby.com. Hvis du tidligere havde et møderum i Appear.in, har du nu det samme i Whereby.com.

Appear.in er superlet at bruge til vejledning, virtuel undervisning og andet, hvor lærer og elever befinder sig forskellige steder.

Der kan deles skærm, og der kan være fire samtidige brugere i gratis-versionen. Den store bonus er, at man slipper for at skulle holde styr på hinandens brugernavne. Man skal bare klikke på et link, og så er mødet i gang.

Appear.in

Kom i gang med Appear.in

Få ideer til hvordan du kan anvende blogs i din undervisning på en måde, der blandt andet træner elevernes skrivekompetencer, genrebevidsthed, samarbejdsevner og bevidsthed om egne læreprocesser. Kom i gang med at lave dine egne blogs.

Inspiration til anvendelse af blogs i undervisningen:

Læs nedenstående vejledning til, hvordan du kommer i gang med at lave blogs på Blogger.

I Captiongenerator kan du lægge undertekster på YouTube-film. De fleste har sandsynligvis set en eller anden sjov/satirisk “undertekst-video” over scenen fra Der Untergang, hvor Adolf Hitler får raserianfald på sine generaler. Sådanne små undertekst-videoer laves nemt på it-tjenesten Captiongenerator, der er gratis. Så kan eleverne hurtigt lave deres egen lille historie eller diskussion henover en velegnet YouTube-video. Der skal gøres opmærksom på, at ikke alle YouTube-videoer er clearet mht. copy-rights. Det skal man sikre sig først.

Se vejledning

Med Diigo kan du annotere på hjemmesider og i visse ibøger, fx fra Systime.

Diigo til Chrome – annotering på hjemmesider

Diigo til Firefox – annotering på hjemmesider

Nemt og gratis værktøj til at lægge spørgsmål og kommentarer ind i videoer. Kan fx bruges i forbindelse med Flipped Learning. Det er let at følge elevernes progression i arbejdet med videoerne.

Se vejledning

Se eksempel på video med kommentarer og spørgsmål undervejs.

G Suite (tidligere Google Apps for Education) er en samlet pakke, der kan bruges som e-læringsplatform på skoler. G Suite er gratis at anvende.

Se også Google Docs, Google Analyse og Google Sites.

Brug Google Forms til at lave spørgeskemaer og prøver til eleverne. Eleverne kan også samarbejde om at oprette og redigere spørgeskemaer til hinanden.

Google Analyse er gratis og nemt at bruge, og der kan samarbejdes om at lave prøver og spørgeskemaer. Der kan lægges videoer og billeder ind, men der kan ikke formateres skrift (fx skrives matematiske eller kemiske formler).

Gratis tekstbehandlingsprogram, der er meget velegnet til samarbejde og peer feedback.

Dokumenter oprettes og redigeres online, og det er nemt at samarbejde, idet flere kan arbejde i det samme dokument samtidig. Google Docs kører bedst i Chrome eller Firefox.

I Google Sites kan både lærere og elever let lave hjemmesider.

Google Sites kan anvendes som portfolio, som samling af materialer, som samling af produkter, som wikier og så videre. Det er let at anvende for både lærere og elever.

Det er ikke nødvendigt at skolen har Google Apps. Google Sites kan også anvendes med private gmail-konti.

Vær opmærksom på at Google Sites fra før 2016 virker meget anderledes end det nuværende Google Sites.

Brug hypothes.is til annotering på hjemmesider og i visse ibøger. Det er gratis og let at bruge. Hent en vejledning til at komme godt i gang!

 

Det klassiske quizspil supernemt!

Lav og spil Jeopardy i klassen. Eleverne elsker det, og det kan give god mening som repetition. Og du behøver ikke engang at lave det hele fra bunden. Du kan kopiere andres quizzer og videreudvikle dem.
Eller lad eleverne i grupper selv lave spørgsmål og udarbejde deres egen Jeopardy. De kan så spille gruppevis mod hinanden. Programmet er supernemt at arbejde med.

Start hér eller se videovejledning.

Kahoot er et quizprogram, hvor man laver spørgsmål med op til fire svarmuligheder, og hvor eleverne konkurrerer mod hinanden.

Kahoot er velegnet til opsummering og repetition, fx af begreber, som eleverne har arbejdet med i timen, af dagens lektie eller af et helt forløb.

Eleverne konkurrerer mod hinanden i klassen, og de kan løbende følge med i hvem der fører.

  • For at lave en Kahoot-quiz, skal du oprette konto og logge dig ind på kahoot.com
  • For at deltage i quizzen, skal du gå til kahoot.it – det virker fra alle devices.
  • Se videovejledning.

Det er supernemt at lave mindmaps i Padlet. Det er gratis og man kan arbejde flere i samme mindmap.

Padlet kan anvendes til mange forskellige ting, fx brainstorm, opslagstavle, chat – og mindmaps. Se videoen og kom nemt og hurtigt i gang.

Hvis du gerne vil ændre layout og vide mere om Padlets andre muligheder, kan du se denne video:

Der er mange andre mindmap-programmer, der er gode, men de fleste koster penge eller er meget begrænsede i gratis-versionen. Et eksempel på et godt program med lidt flere muligheder end Padlet er Mindmeister. Man kan lave op til tre mindmaps i gratisversionen. Hvis du vil vide mere om Mindmeister, kan du besøge deres YouTube-kanal:

Nemt værktøj: Lav virtuel fælles opslagstavle, mindmap, backchannel, chat, gruppenoter og så videre. Kun fantasien sætter grænser!

Med Padlet kan du oprette en opslagstavle, give den navn og baggrund.
Stil spørgsmål og lad eleverne skrive deres svar. Brug det som forberedelse til timerne, lad dem debattere i timerne, lave mindmaps osv. Der kan uploades filer, billeder og film m.m. Kan også bruges som backchannel.

Se denne video hvis du vil lave mindmaps i Padlet:

Lav animerede præsentationer og videoer gratis og nemt. Brug dem fx til virtuel undervisning, opgaveintroduktioner og elevprodukter.

Lav netbaserede præsentationer med zoomeffekter på en nem og overskuelig måde. Flere kan arbejde i samme præsentation samtidig.

Hvis du er lærer, kan du oprette en gratis Edu-konto. Det kræver blot at du har en skolemail, der er ender på det samme som skolens webadresse.

Her finder du Prezi:

Der er stor forskel på det nye Prezi Next og det gamle Prezi Classic. Se videoen “Kom i gang med Prezi“, hvis du vil arbejde med Prezi Classic.

Hvis du er klar til at kaste dig over det nye og smarte Prezi Next, kan du se tutorials på Prezis YouTube-kanal:

Simpelt værktøj til at lave flashcards, konkurrencer, træning af ord og begreber. Eleverne kan træne individuelt eller i grupper.

Quizlet kan bruges til træning af ord og/eller begreber. Lad eleverne konkurrere mod hinanden, enten i timerne eller som hjemmearbejde, og følg med i hvordan det går hver enkelt elev. Eleverne kan også lave tests/øvelser til hinanden, og flere kan samarbejde om at lave samme test/øvelse.

Der kan skrives formler, hævet/sænket skrift og indsættes billeder.

Quizlet kan anvendes på pc og mac, og der findes apps til iPad/iPhone og android.

Optag det, der sker på computerskærmen, og indtal speak samtidig.

Screencast-o-matic

Gratis, webbaseret, meget simpelt og intuitivt program, der kan optage, hvad der sker på computerskærmen. Lad fx dine elever lave PowerPoint- eller Prezipræsentationer, som de så indtaler og uploader til Youtube. Det gør, at elevernes sprogbrug bliver mere forpligtende og præcist i forhold til ved en normal tavlefremlæggelse.

Screencastify

Dette program er et plug-in til Chrome-browseren. Det er gratis, nemt at bruge, og videoer gemmes i Google Drev (forudsætter at brugeren har en Google-konto).

Quicktime Player (Mac)

Programmet medfølger til en Mac og giver sammen med iMovie større muligheder for efterbehandling end fx Screencast-o-matic i grundudgaven.

Linksamlinger, der kan deles.

Lav din egen linksamling på en smart og lækker måde. På Symbaloo kan du selv designe dine ”tiles”. Der kan laves flere Symbaloo-sider, fx med relevante links til forskellige fag. Elever kan lave deres egne samlinger og dele dem med hinanden og med læreren. Det er et godt værktøj til at sætte større fokus på informationssøgning og vurdering af internet-kilder.

Linksamlinger til dansk på htx, hhx og stx

Vejledninger til Symbaloo

Lav forløb eller lektioner på en let og overskuelig måde, som eleverne kan gå igennem i en styret rækkefølge. Der kan indlægges simple multiple choice-spørgsmål undervejs. Velegnet til flipped classrom eller blended learning.

Vejledninger:

Med Voki kan du hurtigt og let lave din egen avatar og lad den sige noget i op til et minut.

Voki kan fx bruges til beskeder til klasser og til korte fremlæggelser, hvor der er en pointe i, at der skal udvælges, hvad der er relevant at sige, når der kun er ét minut til rådighed.

Whereby.com er superlet at bruge til vejledning, virtuel undervisning og andet, hvor lærer og elever befinder sig forskellige steder.

Der kan deles skærm, og der kan være fire samtidige brugere i gratis-versionen. Den store bonus er, at man slipper for at skulle holde styr på hinandens brugernavne. Man skal bare klikke på et link, og så er mødet i gang.

Whereby.com hed tidligere appear.in. Du kan lære om hvordan det fungerer ved at læse nedenstående vejledning til appear.in:

Kontakt