Gå til indhold
Søg

Billedkunst Teknologiforståelse

LEGO Mindstorm

Læs artiklen Tilfældighedens kunst og få inspiration til, hvordan I kan tilrettelægge en teknologiforståelsesorienteret undervisning i billedkunst.
Artiklen er venligst udlånt af Billedpædagogisk Tidsskrift.

BBC micro:bit billede

BBC micro:bit

Læs artiklen Kunsten at skabe minder og se, hvordan eleverne kan arbejde eksperimenterende og undersøgende med micro:bitten og generere nye æstetiske udtryk i billedkunst.
Artiklen er venligst udlånt af Billedpædagogisk Tidsskrift.

Ozobot

Ozobot

Læs artiklen Bot et museum og få inspiration til, hvordan billedkunstfaget kan bidrage med en æstetisk og legende vinkel ind i teknologiforståelsesfagligheden.  Når der arbejdes med teknologiforståelse i billedkunstfaget, er både plane, rumlige og digitale billeder samt koder i centrum for elevens læring.

På med 3D brillen og fremstil stereoskopiske billeder i billedkunst

Læs artiklen Et sovedyrs mareridt og få inspiration til, hvordan eleverne kan fremstille stereoskopiske billeder, som fortæller historien om Et sovedyrs mareridt. Arbejdet med stereoskopiske billeder i billedkunstundervisningen giver læreren mulighed for at introducere den tredimensionelle eller stereoskopiske billedgengivelse, hvor eleven oplever at gå ’ind’ i en reproduktion af et rum, hvor beskuerens fornemmelse af nærvær i forhold til motivet er helt unik.

Fælles Mål

Fælles Mål

Hos Børne- og Undervisningsministeriet kan du i Læseplanen og vejledningen for teknologiforståelse integreret i billedkunst læse om, hvilken overordnet faglighed fra det selvstændige fag teknologiforståelse der er blevet integreret i billedkunst. Derudover kan du finde inspiration til teknologi forståelsesorienteret undervisning i billedkunst gennem beskrivelse og eksemplificering af forskellige tilgange til planlægningen, gennemførelsen og evalueringen af undervisningen.