Billedkunst Teknologiforståelse

Merge Cube
Sådan får du gjort undervisningen mere eksperimenterende – med Merge Cube. Se hvordan eleverne kan fremstiller skulpturer i spændingsfeltet mellem det virkelige og det virtuelle.
Lån materialesættet
Teknologi for str. M/L: er det nødvendigt? Hvordan udfordrer digitale teknologier vores fantasi? Og hvordan kan vi udnytte digitale teknologiers potentialer, så eleverne kan udtrykke sig på nye måder?
Med vores nye materialekasse får dine elever mulighed for at få en virtuel 3D oplevelse, hvilket muliggør en helt ny måde at lære og interagere med den digitale verden på. Eleverne kan fx fremstille virtuelle skulpturer i faget billedkunst, udforske dansk design i håndværk og design, udvikle faglige escape rooms, fremstille virtuelle udstillinger af emner og temaer, undersøge Jordens kerne, dissekere en virtuel frø, holde og dele deres egne 3D-kreationer og meget mere.
Se inspirationsvideoer om Cospaces EDU, hvor du får en hurtig indføring i, hvordan I hurtigt kommer i gang med Merge Cube.
Læs også artiklen Virtuelle skulpturer, hvor eleverne i grundskolen anvender Merge Cube til at fremstille virtuelle skulpturer, på den tomme hvide piedestal i faget billedkunst.

Se videoen: AR-piedestal med Merge Cube

LEGO Mindstorm
Læs artiklen Tilfældighedens kunst og få inspiration til, hvordan I kan tilrettelægge en teknologiforståelsesorienteret undervisning i billedkunst.
Artiklen er venligst udlånt af Billedpædagogisk Tidsskrift.

BBC micro:bit
Læs artikel og se video her
Læs artiklen Kunsten at skabe minder og se, hvordan eleverne kan arbejde eksperimenterende og undersøgende med micro:bitten og generere nye æstetiske udtryk i billedkunst.
Artiklen er venligst udlånt af Billedpædagogisk Tidsskrift.

Se video

Ozobot
Læs artiklen Bot et museum og få inspiration til....
Læs artiklen Bot et museum og få inspiration til, hvordan billedkunstfaget kan bidrage med en æstetisk og legende vinkel ind i teknologiforståelsesfagligheden. Når der arbejdes med teknologiforståelse i billedkunstfaget, er både plane, rumlige og digitale billeder samt koder i centrum for elevens læring.

Se video

På med 3D brillen og fremstil stereoskopiske billeder i billedkunst
Læs artiklen Et sovedyrs mareridt og få inspiration til....
Læs artiklen Et sovedyrs mareridt og få inspiration til, hvordan eleverne kan fremstille stereoskopiske billeder, som fortæller historien om Et sovedyrs mareridt. Arbejdet med stereoskopiske billeder i billedkunstundervisningen giver læreren mulighed for at introducere den tredimensionelle eller stereoskopiske billedgengivelse, hvor eleven oplever at gå ’ind’ i en reproduktion af et rum, hvor beskuerens fornemmelse af nærvær i forhold til motivet er helt unik.

Se video
Fælles Mål

Fælles Mål
Hos Børne- og Undervisningsministeriet kan du i Læseplanen og vejledningen for teknologiforståelse integreret i billedkunst læse om, hvilken overordnet faglighed fra det selvstændige fag teknologiforståelse der er blevet integreret i billedkunst. Derudover kan du finde inspiration til teknologi forståelsesorienteret undervisning i billedkunst gennem beskrivelse og eksemplificering af forskellige tilgange til planlægningen, gennemførelsen og evalueringen af undervisningen.