Billedkunst Obligatorisk forløb
Se aktuelle læremidler til det obligatoriske forløb, og få inspiration til, hvordan du kan anvende læremidlerne i din undervisning.
Undervisningsbøger
Se vores undervisningsbøger der runder fagets indholdsområder billedfremstilling, billedanalyse og billedkommunikation.
Lån et klassesæt på CFU
Tal med kunstværket!
Men hvordan skal man lige tale med kunstens store hovedværker?
Læs og gå på opdagelse i bogen Bliv kunstdetektiv. Og få ideer til, hvordan I kan arbejde med kunstens store hovedværker, som hænger på nogle af verdens største kunstmuseer.
Lad eleverne undersøge bogens cirkelformede billedudsnit, der knytter sig til de enkelte værker. For at få en åben og personlig dialog med værkerne kan der tages udgangspunkt i nogle stikord, hvor eleverne selv stiller spørgsmål til værkerne. Henvendt til værkerne kan følgende sætninger fuldføres af eleverne.
Jeg er en….
Jeg var….
Du er….
Fortæl mig….
Svarene bliver en blanding af elevernes eget liv og forestillingsverden og værkets udsagn.
Fagdidaktik
Se vores fagdidaktiske materialer der giver inspiration til undervisningen i grundskolen med en række eksempler på konkrete undervisningsforløb der runder fagets mange områder fx visuel kultur, multimodalitet, kreativitet, innovation, æstetik og bæredygtighed.

Eksperimenterende Billeder
Få succes med at skabe et billedkunstværksted, der understøtter et miljø med plads til tanker og eksperimenter.
Lån bogen på CFU
Eksperimenterende Billeder er lærerens idébog, hvor der gennem forskellige temaer vises eksempler fra billedkunstfagets mange lag, hvor de æstetiske læreprocesser og samspillet mellem tanke, idé og handling resulterer i et visuelt produkt, der er udtryksfuldt og relevant.
Bogen rummer derudover en vejledning i at lave et værksted, der danner det miljø, der sætter tanker og eksperimenter i gang.
Kan også anvendes i valgfaget.

Byg, tegn & lær
Elsker dine elever at bygge så er legende arkitektur lige jer? Lad jer inspirere af bogen Byg, tegn & lær og forvandl fx et rivejern til et topmoderne fængsel eller byg et spændende klubhus ud af en brødrister.
Lån bogen på CFU
Bogen præsenterer ti forskellige arkitekturopgaver, som med fordel kan tænkes ind i undervisningen i billedkunst. Hver opgave kobles med et kendt bygningsværk og kunstneren bag. Bogen sætter fokus på form, funktion og materialer, mens den lægger op til masser af muligheder for at bygge, tegne og fotografere i undervisningen. Kan også anvendes i valgfaget.

Billed-eksperimenter
Dyk ned i den visuelle kultur, der omgiver os – og se hvordan du kan arbejde med fx genteknologi, statistik og nutidig anatomisk tegning i billedkunstundervisningen.
Lån bogen på CFU
Med Billedeksperimenter- visuel læring og undervisning får billedkunstlæreren en håndbog, der sætter fokus på den visuelle kultur, der omgiver os, de sættes fokus på at udvikle elevernes visuelle kompetence, og der gives inspiration til såvel det billedkunstfaglige indhold samt det tværfaglige samarbejde med fag som dansk, matematik og natur/teknik.

Mød forfatteren Trine Johansson

Medie- eksperimenter
10 gode ideer til undervisning hvis du elsker teknologi og samtidig vil fanget eleverne inden for deres begrebsverden og virkelighed.
Lån bogen på CFU
Med Medieeksperimenter – visuel læring og it får billedkunstlæreren en håndbog, der integrerer teknologi i billedkunstundervisningen. Også i tværfaglige sammenhænge med for eksempel dansk, natur/teknik og matematik. Bogens hensigt er at fremme elevernes visuelle kompetencer og kvalificere dem til at bruge teknologi i deres skolehverdag med læring for øje.
Film og TV udsendelser
På mitCFU kan du let og lovligt streame film og tv-udsendelser til din billedkunstundervisning. Du kan også låne film, som dine elever selv kan afspille derhjemme.

Asger Jorn
Har du undret dig over Asker Jorn´s urovækkende ælling i skarpe farver tilføjet et stilfærdigt maleri af en bondegård købt på et loppemarked?
Se filmen og arbejd med det kunstneriske greb modifikation.
Lån filmen på CFU
Når Jorn malede, brugte han sin intuition og spontanitet. Han arbejdede ekspressivt, og inviterede hele tiden beskuerne ind i sine billeder. Han ønskede at aktivere og stimulere beskuerne, give dem lyst til at digte med. Asger Jorn overmaler andres malerier i 1959 malede han med vilde penselstrøg oven på et ikke videre bemærkelsesværdigt maleri af en bondegård, han havde købt på et loppemarked. Værket endte med at hedde Den foruroligende ælling. At male oven på et maleri, en anden har lavet, er et kunstnerisk greb, som Jorn selv kaldte for en modifikation. Det var et bud på, hvordan den borgerlige opfattelse af kunst kunne udfordres. Se maleriet Den foruroligende ælling i filmen.
I forlængelse af filmen kan der arbejdes med fagets kompetenceområderne billedfremstilling og billedkommunikation.
- Lad eleverne vælge figurative landskabsmalerier på SMK-værker til fri download. Kunst i Public Domaine
- Print landskabsmalerier ud
- Arbejd med modifikation dvs. mal oven på de printede landskabsmalerier og fremstil spændende og fabulerende figurer, der rejser ind i kunstens og fortællingernes verden

Ernest & Celestine
Se denne film med dine elever fordi den udmærker sig ved sin egenart, særlig stil og originale historie om et maleri der pludselig forsvinder på et museum.
Lån filmen på CFU
Det skjulte portræt.
Ernest og Celestine bygger på filmen lavet af den belgiske forfatter og illustrator Gabrielle Vincent, og hendes streg er videreført i tv-udsendelserne. De smukke akvareller giver en poetisk og børnevenlig dimension til handlingen. Musen Célestine og bjørnen Ernest er de bedste venner. Ernest er blevet kustode på et kunstmuseum og Celestine tager med ham på arbejde. Pludselig forsvinder et af malerierne! I forlængelse af filmen kan der arbejdes med fagets kompetenceområderne billedfremstilling og billedanalyse. Lad eleverne vælge deres yndlingsbillede på fx Onlinesamlingen SMK open. En elev sidder med et billede og forklarer en anden, hvad de ser på billedet, mens den anden tegner det, som beskrives.

Tegn det uhyggelige med humor
“Forestil dig” at kunne arbejde med et fællesmenneskeligt eksistenstema som det uhyggelige, og samtidig få eleverne til at omsætte fantasi, forestillinger og følelser til tegninger. Se hvordan i ’Tegn det uhyggelige med humor’ med tegner og forfatter John Kenn Mortensen.
Se videoer
Hvordan bruger man fantasi og forestillingsevne til at tegne monstre?
Eleverne kan prøve kræfter med monstertegninger i dette gæstelærerforløb med tegner og forfatter John Kenn Mortensen fra Børne- og Undervisningsministeriet. Forløbet understøtter kompetenceområderne billedfremstilling og billedanalyse med vægt på udvikling af elevernes formsprog, genrekendskab samt fantasi og forestillingsevne.
Fælles Mål

Fælles Mål i billedkunst
Fælles Mål består af fagformål, kompetencemål og underliggende færdigheds- og vidensområder samt vejledende færdigheds- og vidensmål. Læseplanen uddyber Fælles Mål for folkeskolens fag og emner. Læseplanen beskriver udviklingen i undervisningen, der tilrettelægges med henblik på at nå fagenes og emners kompetencemål. Ministeriet udarbejder undervisningsvejledninger for skolens fag og emner, der kan give inspiration til undervisningen i faget. På EMU.dk kan man finde de vejledende læseplaner og undervisningsvejledninger for alle fag og emner.

Danmarks billedkunstlærere
Danmarks Billedkunstlærere er en landsdækkende forening, som bl.a. har til formål. – at fremme forståelsen for værdien af børns æstetiske og billedsproglige udvikling.