Vejen til lige deltagelse med læse-/skriveteknologi
Ønsker I at styrke arbejdet omkring ordblinde elever på din skole, så er muligheden nu til stede. Kurset vil tage afsæt i den nyeste litteratur og viden om ordblindhed, didaktik og LST og vil i høj grad omhandle de didaktiske muligheder og udfordringer, som opstår i mødet med den ordblinde elev.
Praktisk information
Dato
Mandag d. 20. januar 2025Kl. 09.00 - 15.00
Sted
Tilmeldingsfrist
3. juli 2024
Pris
995,00 kr.
Kursusbeskrivelse
Kurset indeholder teoretisk viden om ordblindhed og afledte vanskeligheder og tager udgangspunkt i relevante praksiseksempler og elevcases.
Vi ser på, hvordan oplæsningsfunktion, talegenkendelse og ordforslagsfunktion kan tænkes som dynamiske redskaber i forhold til elev og opgave, og hvordan man skaber lige deltagelsesmuligheder, når en ordblind bruger LST.
På kurset bliver du inspireret til, hvordan LST kan tænkes ind i alle fag, og hvordan centrale didaktiske pointer kan indgå i undervisningen til gavn for den ordblinde. Vi beskæftiger os også med, hvordan ordblinde, der anvender LST, udvikler selvstændige teknologibaserede læse- og skrivestrategier og derved får skabt et indre behov og en øget motivation for brugen af LST.
Du får:
• Viden om ordblindhed og afledte vanskeligheder.
• Blik for ordblindevenlig undervisning og didaktik i alle fag, og hvordan vi skaber lige deltagelsesmuligheder.
• Grundlæggende viden om læse– og skriveteknologi (LST) og brugbare LST-strategier.
Målgruppe
Undervisere, vejledere og andre, der arbejder med undervisning, der rummer ordblinde elever.
Underviser
Mikael Stensgaard Nielsen
Kursusnummer
CFU-B25005