Synets og hørelsens rolle for børns indlæring og læsefærdigheder
Hvad er et godt syn? Hvad har syn og hørelse af betydning for at lære at læse og forstå betydningen af det læste? Kom til et oplæg om synets og hørelsens rolle for børns indlæring og læsefærdigheder.
OBS: Arrangementet har været afholdt.
Praktisk information
Dato
Mandag d. 10. marts 2025Kl. 14.00 - 16.00
Sted
Tilmeldingsfrist
30. juni 2025
Pris
595,00 kr.
Kursusbeskrivelse
Du vil få konkrete værktøjer, så du kan se, hvilket barn der har visuelle eller auditive procesvanskeligheder, ligesom du får læringslege til udvikling af læsefærdigheder.
Vi ved i dag, at børn ikke altid er læringsparate ved skolestart. For nogle børn betyder det, at de stadig ikke mestrer læsning, når folkeskolen slutter. De børn har allerede oplevet massive nederlag og har modtaget læsehjælp og evt. støtte i andre fag, men forudsætningerne for læring har aldrig været til stede pga. syn eller hørelse, og for nogle er det begge dele.
Vi ser også på symptomer på læsevanskeligheder og dyslexi, som kan adresseres til syn eller hørelse:
• Læsning og stavning er svært.
• Langsom læsning.
• Spring i linjer.
• Genlæsning af samme linje.
• Ombytning af bogstaver som fx b og d.
• Udfordret genkendelse af bogstaver, tal eller ord.
• Udfordret lydering.
• Forkert afkodning og meningsskabelse.
• Nedsat arbejdshukommelse.
• Udfordring ved rum og retning.
• Koncentrationsbesvær.
• Nedsat visualiseringsevne.
• Nedsat visuel perception.
• Vanskeligheder med den auditive proces.
Målet er at give dig værktøjer til at se, når læsevanskeligheder kan skyldes syn eller hørelse
Målgruppe
Pædagogisk personale i 0.- 3. klasse
Underviser
Lene Holm
Kursusnummer
CFU-B25016