Gå til indhold
Søg

Synets og hørelsens rolle for børns indlæring og læsefærdigheder

Hvad er et godt syn? Hvad har syn og hørelse af betydning for at lære at læse og forstå betydningen af det læste? Kom til et oplæg om synets og hørelsens rolle for børns indlæring og læsefærdigheder.

Praktisk information

Dato

Mandag d. 10. marts 2025
Kl. 14.00 - 16.00

Sted

Bornholm
Campus Bornholm
Minervavej 1
3700 Rønne
Vis adresse i Google Maps

Tilmeldingsfrist

3. juli 2024

Pris

595,00 kr.

Tilmeld

Kursusbeskrivelse

Du vil få konkrete værktøjer, så du kan se, hvilket barn der har visuelle eller auditive procesvanskeligheder, ligesom du får læringslege til udvikling af læsefærdigheder.
Vi ved i dag, at børn ikke altid er læringsparate ved skolestart. For nogle børn betyder det, at de stadig ikke mestrer læsning, når folkeskolen slutter. De børn har allerede oplevet massive nederlag og har modtaget læsehjælp og evt. støtte i andre fag, men forudsætningerne for læring har aldrig været til stede pga. syn eller hørelse, og for nogle er det begge dele.
Vi ser også på symptomer på læsevanskeligheder og dyslexi, som kan adresseres til syn eller hørelse:
• Læsning og stavning er svært.
• Langsom læsning.
• Spring i linjer.
• Genlæsning af samme linje.
• Ombytning af bogstaver som fx b og d.
• Udfordret genkendelse af bogstaver, tal eller ord.
• Udfordret lydering.
• Forkert afkodning og meningsskabelse.
• Nedsat arbejdshukommelse.
• Udfordring ved rum og retning.
• Koncentrationsbesvær.
• Nedsat visualiseringsevne.
• Nedsat visuel perception.
• Vanskeligheder med den auditive proces.

Mål

Målet er at give dig værktøjer til at se, når læsevanskeligheder kan skyldes syn eller hørelse

Målgruppe
Pædagogisk personale i 0.- 3. klasse

Underviser
Lene Holm

Kursusnummer
CFU-B25016

Maiken Adelsten

+45 41 89 75 33

CFU Bornholm administration

cfub@kp.dk
4189 9113

Mandag-torsdag kl. 8.30-15.00
Fredag kl. 8.30-14.00