Skrivning i indskolingen – kom godt fra start
For at skabe velfungerende skriveaktiviteter skal man som underviser både trække på viden om skriveudvikling og skriveundervisning. Det er lige så vigtigt at kunne give hensigtsmæssig og målrettet respons til eleven både under og efter skrivningen.
Praktisk information
Dato
Mandag d. 26. august 2024Kl. 12.00 - 16.00
Sted
Tilmeldingsfrist
3. juli 2024
Pris
895,00 kr.
Kursusbeskrivelse
Gratis under abonnement.
På kurset præsenteres du for et værktøj til vurdering af kvaliteten af elevernes tekster på en række faglige områder som fx modtagerbevidsthed, strukturering af indhold, ordforråd, skriveformer og bogstavkundskab.
Via en række skriveaktiviteter, som er udviklet på Skrivesenteret i Norge, Nasjonal senter for skriveoplæring og skriveforskning – og afprøvet på mange norske skoler– bliver fokus rettet mod, hvordan du kan skabe mening, mestring og motivation i skriveprocessen for de yngste elever. Skriveaktiviteterne er målrettet forskellige genrer, for allerede i børnehaveklassen kan man skrive fx argumenterende eller reflekterende tekster.
Der veksles mellem oplæg og arbejde med vurdering af elevtekster i mindre grupper.
Du opfordres til at medbringe tekster fra egne elever. Det skal helst være tekster, som eleverne har skrevet selv uden særlig meget hjælp fra en voksen.
Formålet med kurset er, at du får ideer til, hvordan du effektivt kan sætte gang i skriveprocessen fra den første bogstavindlæring til skrivning af sammenhængende og meningsfulde tekster. Samtidig bliver du fortrolig med et værktøj til vurdering af kvaliteten i dine elevers tekster.
Målgruppe
Undervisere i 0.- 2. klasse, læsevejledere og undervisere i DSA-basis.
Underviser
Lis Pøhler
Kursusnummer
CFU-B24028