Scenarier og autentiske situationer – ledetråde i gode undervisningsforløb
Hvordan gøres undervisningen nærværende, så det føles meningsfyldt for eleverne? Vi tager afsæt i virkelighedens autentiske situationer og laver meningsfulde opgaver og forløb.
Praktisk information
Dato
Mandag d. 2. september 2024Kl. 12.00 - 16.00
Sted
Tilmeldingsfrist
3. juli 2024
Pris
795,00 kr.
Kursusbeskrivelse
Gratis under abonnement.
I vores danskundervisning vil vi gerne bygge forløb op, som er vedkommende for eleverne, og som de kan se sig selv og deres kommende liv i relation til. Samtidig er begrebet ”praksisfaglighed” for alvor kommet på dagsordenen. Produktion og kreative opgaver indgår løbende i danskarbejdet og sætter det traditionelle tekstarbejde lidt på sidelinjen.
Det kræver en lidt anderledes tænkning og planlægning, og som dansklærer må man ind i mellem sadle lidt om og gå ad nye, ikke så kendte veje. Hvordan skal det helt konkret gribes an?
På kurset får du forskellige konkrete ideer til forløb og aktiviteter, der tager afsæt i autentiske scenarier og situationer. Forløbene indeholder både mundtlige og skriftlige aktiviteter, og vi afprøver undervejs forskellige tekster, afsæt, detaljer og udfordringer.
Du møder, afprøver og videreudvikler scenarier og situationer, der kan være afsæt for engagerende danskundervisning.
Målgruppe
Undervisere i dansk i 6.-10. klasse
Underviser
Birgitte Therkildsen
Kursusnummer
CFU-B24033