Samtaleteknikker med sårbare børn og unge
Der er mange professionelle, der kommer til kort, når de skal tale med børn og unge, der har en særlig psykisk sårbarhed, og kan blive berøringsangst, hvis samtalen går for tæt på barnet. Hvis samtalen er svær, kan det give en oplevelse af afmagt hos både barn og voksen, men hvis man som fagperson er bedre klædt på, kan samtalen blive et vigtigt værktøj til at skabe motivation for forandring i svære situationer. Bliv klædt på til disse samtaler med psykisk sårbare børn og unge.
Praktisk information
Dato
Mandag d. 23. september 2024Kl. 13.00 - 16.00
Sted
Tilmeldingsfrist
3. juli 2024
Pris
795,00 kr.
Kursusbeskrivelse
Gratis under abonnement.
På dette kursus vil du blive præsenteret for både en teoretisk og en praksisfunderet forståelse af, hvordan vi som professionelle kan tale med børn og unge – også dem der har en psykisk sårbarhed.
I arbejdet med børn og unge, der mistrives af den ene eller anden grund, kan det være ekstra vigtigt at fokusere samtaler med børnene/de unge og deres familier, så det er klart, hvad formålet med samtalen er, hvor længe samtalen skal vare, hvor den skal foregå mv.
Samtalen kan være et uundværligt redskab til at opbygge en tillidsfuld relation, ligesom der kan åbnes for nye handlemuligheder og selvforståelse for barnet selv.
Ved at anvende specifikke samtaletekniske greb, kan samtalen ses som en undersøgelse af barnets/den unges situation, og igennem samtalen skabes mening for barnet samt mod og håb, for at situationen kan forandres. I oplægget vil du få konkrete samtaleredskaber til at strukturere samtalerne og få indsigt i, hvordan du kan anvende samtaletekniske greb til både relationsopbyggende arbejde og som et værktøj til at skabe selvforståelse.
Du får forståelse for hvilke kommunikative strategier, vi kan se hos børn og unge, og hvordan man med kommunikative værktøjer kan nå ind til børnenes egne forståelser af deres situation.
Målgruppe
Pædagogisk personale i grundskolen.
Underviser
Nadia Kræmer Lützhøft
Kursusnummer
CFU-B24045