Refleksion og perspektivering – undersøgelse og eftertanke undervejs i danskarbejdet
Det kan virke udfordrende for udskolingselever at sætte tingene i større perspektiv, både fagligt og tankemæssigt. Få derfor inspiration til danskfaglige forløb med aktiviteter, der kredser om, udfordrer og stilladserer elevernes arbejde med refleksion og perspektivering.
OBS: Arrangementet har været afholdt.
Praktisk information
Dato
Tirsdag d. 3. september 2024Kl. 12.00 - 16.00
Sted
Tilmeldingsfrist
30. juni 2025
Pris
795,00 kr.
Kursusbeskrivelse
Gratis under abonnement.
At reflektere er ofte et af kravene til den skriftlige prøve, og perspektivering er et krav ved de mundtlige prøver i dansk. Samtidig er det også en af vejene til gode oplevelser med tekster på tværs af danskfagets forskellige tekstkategorier.
Det bliver desværre ofte en lidt hurtig og overfladisk del af samtalen og teksten, når eleverne ikke har de fornødne værktøjer til refleksion og perspektivering.
Kan vi gøre noget for at ændre det og dermed kvalificere både oplevelsen og fordybelsen?
Ja, det er faktisk muligt!
På kurset arbejder vi med forskellige veje til at gøre perspektiveringsarbejdet og dermed elevernes refleksion sjov, anderledes, vigtig og givende.
Du får nogle danskfaglige forløb, hvor perspektivering og refleksion er en ledetråd gennem undersøgelses- og analysearbejdet, og du møder konkrete måder at angribe udfordringen på ud fra danskfagets tilgange og fagbegreber.
Du får konkrete ideer til, hvordan refleksion og perspektivering kan spille en mere aktiv rolle i danskarbejdet.
Målgruppe
Undervisere i dansk i 6.-10. klasse
Underviser
Birgitte Therkildsen
Kursusnummer
CFU-B24034