AI – ven eller fjende i sprogfagene?
AI-drevne sprogteknologier har gjort deres indtog, og vi har mulighed for at integrere dem i sprogundervisningen. Hvordan kan vi vurdere AI-drevne sprogteknologier og med et kritisk blik vælge, hvor de kan gøre en forskel ift. elevernes lyst til at lære sproget? Vi har fokus på mundtlighed, og hvordan du medtænker AI i planlægning og gennemførelse af undervisningen.
Praktisk information
Dato
Mandag d. 7. oktober 2024Kl. 13.00 - 16.00
Sted
Tilmeldingsfrist
3. juli 2024
Pris
595,00 kr.
Kursusbeskrivelse
Gratis under abonnement.
AI-drevne sprogteknologier har gjort deres indtog, og vi har mulighed for at integrere dem i sprogundervisningen. Men hvordan kan vi vurdere dem og med et kritisk blik vælge, i hvilke opgavesammenhænge teknologierne kan gøre en forskel i forhold til elevernes mod og lyst til at lære sproget?
På kurset har vi fokus på mundtlighed og på, hvordan du kan medtænke AI i din planlægning og gennemførelse af undervisningen. Vi dykker ned i og afprøver udvalgte opgaver, hvor værktøjer som oversættelsesmaskiner og fx chatbots bliver brugt. Vi ser på de potentialer dette kan have i forhold til sprogundervisningen.
Vi fokuserer på, hvordan teknologierne kan være en partner for eleverne, så de kan lykkes med at udtrykke sig mundtligt og bevare deres læringslyst.
Du får via konkrete opgaver kendskab til brug af udvalgte oversættelsesværktøjer og fx chatbots.
Du får indblik i teknologiernes potentialer i konkrete opgavesammenhænge.
Du får inspiration til, hvordan du kan integrere AI-sprogteknologier i arbejdet med mundtlighed.
Målgruppe
Sproglærere i 6.-10. klasse
Underviser
Christina Hellensberg
Kursusnummer
CFU-B24049