Gå til indhold
Søg

Billedkunst Obligatorisk forløb

Se aktuelle læremidler til det obligatoriske forløb, og få inspiration til, hvordan du kan anvende læremidlerne i din undervisning.

Undervisningsbøger

Se vores undervisningsbøger der runder fagets indholdsområder billedfremstilling, billedanalyse og billedkommunikation.

Bliv kunst detektiv

Sådan får du gjort billedanalyse mere legende og sjov

Tal med kunstværket!

Men hvordan skal man lige tale med kunstens store hovedværker?

Læs og gå på opdagelse i bogen Bliv kunstdetektiv. Og få ideer til, hvordan I kan arbejde med kunstens store hovedværker, som hænger på nogle af verdens største kunstmuseer.

Lad eleverne undersøge bogens cirkelformede billedudsnit, der knytter sig til de enkelte værker. For at få en åben og personlig dialog med værkerne kan der tages udgangspunkt i nogle stikord, hvor eleverne selv stiller spørgsmål til værkerne. Henvendt til værkerne kan følgende sætninger fuldføres af eleverne.

Jeg er en….
Jeg var….
Du er….
Fortæl mig….

Svarene bliver en blanding af elevernes eget liv og forestillingsverden og værkets udsagn.

Fagdidaktik

Se vores fagdidaktiske materialer der giver inspiration til undervisningen i grundskolen med en række eksempler på konkrete undervisningsforløb der runder fagets mange områder fx visuel kultur, multimodalitet, kreativitet, innovation, æstetik og bæredygtighed.

Boost din billedkunst billede

Kreativitet i Klasseværelset

Boost din Billedkunst med lærervenlige ideer

“Boost din billedkunst” er din nøgle til inspirerende billedkunstundervisning (1.-6. klasse). Bogen tilbyder konkrete ideer knyttet til kendte kunstnere, samt materialelister og trin-for-trin vejledninger.

Skab legende og undersøgende læring, hvor billedfremstilling er i fokus, og hvor det didaktiske design giver grobund for succesoplevelser og positive erfaringer med billedkunstundervisningen.
Materialerne er nemme at finde i de fleste billedkunstlokaler, ligesom opgaverne kan gennemføres indenfor almindelige lektionsrammer.

Eksperimenterende billeder

Eksperimenterende Billeder

Få succes med at skabe et billedkunstværksted, der understøtter et miljø med plads til tanker og eksperimenter.

Eksperimenterende Billeder er lærerens idébog, hvor der gennem forskellige temaer vises eksempler fra billedkunstfagets mange lag, hvor de æstetiske læreprocesser og samspillet mellem tanke, idé og handling resulterer i et visuelt produkt, der er udtryksfuldt og relevant.

Bogen rummer derudover en vejledning i at lave et værksted, der danner det miljø, der sætter tanker og eksperimenter i gang.
Kan også anvendes i valgfaget.

Byg tegn og lær

Byg, tegn & lær

Elsker dine elever at bygge så er legende arkitektur lige jer? Lad jer inspirere af bogen Byg, tegn & lær og forvandl fx et rivejern til et topmoderne fængsel eller byg et spændende klubhus ud af en brødrister.

Bogen præsenterer ti forskellige arkitekturopgaver, som med fordel kan tænkes ind i undervisningen i billedkunst. Hver opgave kobles med et kendt bygningsværk og kunstneren bag. Bogen sætter fokus på form, funktion og materialer, mens den lægger op til masser af muligheder for at bygge, tegne og fotografere i undervisningen. Kan også anvendes i valgfaget.

Billedeksperimenter

Billed-eksperimenter

Dyk ned i den visuelle kultur, der omgiver os – og se hvordan du kan arbejde med fx genteknologi, statistik og nutidig anatomisk tegning i billedkunstundervisningen.

Med Billedeksperimenter- visuel læring og undervisning får billedkunstlæreren en håndbog, der sætter fokus på den visuelle kultur, der omgiver os, de sættes fokus på at udvikle elevernes visuelle kompetence, og der gives inspiration til såvel det billedkunstfaglige indhold samt det tværfaglige samarbejde med fag som dansk, matematik og natur/teknik.

Trine Johansson

Mød forfatteren Trine Johansson

Medieeksperimenter billede

Medie- eksperimenter

10 gode ideer til undervisning hvis du elsker teknologi og samtidig vil fanget eleverne inden for deres begrebsverden og virkelighed.

 

Med Medieeksperimenter – visuel læring og it får billedkunstlæreren en håndbog, der integrerer teknologi i billedkunstundervisningen. Også i tværfaglige sammenhænge med for eksempel dansk, natur/teknik og matematik. Bogens hensigt er at fremme elevernes visuelle kompetencer og kvalificere dem til at bruge teknologi i deres skolehverdag med læring for øje.

Film og TV udsendelser

På mitCFU kan du let og lovligt streame film og tv-udsendelser til din billedkunstundervisning. Du kan også låne film, som dine elever selv kan afspille derhjemme.

Kunstnerisk Leg med Leonardo

Kunstnerisk Leg med Leonardo

En farverig rejse ind i da Vincis Verden, skabt af skolebørn

“Fortællingen om Leonardo da Vinci” er en lille og unik tv-udsendelse, hvor historien om den berømte kunstner og opfinder præsenteres gennem et teaterstykke udført af børn. Tv-udsendelsen adskiller sig ved at bruge en collage af kulisser. Denne tilgang skaber en imponerende visuel effekt, der næsten lader seeren træde ind i de autentiske scener fra Leonardo da Vincis liv.

Tv-udsendelsen giver et indblik i Leonardo da Vincis mangfoldige talenter som maler og opfinder.

Inspiration: Lad eleverne bruge tv-udsendelsen som inspiration til selv at fremstille green screen film om forskellige kunstnere. Find forskellige rekvisitter og kostumer, der repræsenterer kunstnerens karakteristika.

Eleverne kan bruge et grønt lærred som baggrundsmateriale, som de efterfølgende kan erstatte med digitale billeder eller videoer relateret til kunstneren. Dette kræver brug af green screen-teknologi, der kan findes i mange videoredigeringsprogrammer eller apps.

Asger Jorn

Asger Jorn

Har du undret dig over Asker Jorn´s urovækkende ælling i skarpe farver tilføjet et stilfærdigt maleri af en bondegård købt på et loppemarked?
Se filmen og arbejd med det kunstneriske greb modifikation.

Når Jorn malede, brugte han sin intuition og spontanitet. Han arbejdede ekspressivt, og inviterede hele tiden beskuerne ind i sine billeder. Han ønskede at aktivere og stimulere beskuerne, give dem lyst til at digte med. Asger Jorn overmaler andres malerier i 1959 malede han med vilde penselstrøg oven på et ikke videre bemærkelsesværdigt maleri af en bondegård, han havde købt på et loppemarked. Værket endte med at hedde Den foruroligende ælling. At male oven på et maleri, en anden har lavet, er et kunstnerisk greb, som Jorn selv kaldte for en modifikation. Det var et bud på, hvordan den borgerlige opfattelse af kunst kunne udfordres. Se maleriet Den foruroligende ælling i filmen.

I forlængelse af filmen kan der arbejdes med fagets kompetenceområderne billedfremstilling og billedkommunikation.

  • Lad eleverne vælge figurative landskabsmalerier på SMK-værker til fri download. Kunst i Public Domaine
  • Print landskabsmalerier ud
  • Arbejd med modifikation dvs. mal oven på de printede landskabsmalerier og fremstil spændende og fabulerende figurer, der rejser ind i kunstens og fortællingernes verden
Ernest & Celestine

Ernest & Celestine

Se denne film med dine elever fordi den udmærker sig ved sin egenart, særlig stil og originale historie om et maleri der pludselig forsvinder på et museum.

Det skjulte portræt.

Ernest og Celestine bygger på filmen lavet af den belgiske forfatter og illustrator Gabrielle Vincent, og hendes streg er videreført i tv-udsendelserne. De smukke akvareller giver en poetisk og børnevenlig dimension til handlingen. Musen Célestine og bjørnen Ernest er de bedste venner. Ernest er blevet kustode på et kunstmuseum og Celestine tager med ham på arbejde. Pludselig forsvinder et af malerierne! I forlængelse af filmen kan der arbejdes med fagets kompetenceområderne billedfremstilling og billedanalyse. Lad eleverne vælge deres yndlingsbillede på fx Onlinesamlingen SMK open. En elev sidder med et billede og forklarer en anden, hvad de ser på billedet, mens den anden tegner det, som beskrives.

" "

Tegn det uhyggelige med humor

Forestil dig at kunne arbejde med et fællesmenneskeligt eksistenstema som det uhyggelige, og samtidig få eleverne til at omsætte fantasi, forestillinger og følelser til tegninger. Se hvordan i ’Tegn det uhyggelige med humor’ med tegner og forfatter John Kenn Mortensen.

Hvordan bruger man fantasi og forestillingsevne til at tegne monstre?

Eleverne kan prøve kræfter med monstertegninger i dette gæstelærerforløb med tegner og forfatter John Kenn Mortensen fra Børne- og Undervisningsministeriet. Forløbet understøtter kompetenceområderne billedfremstilling og billedanalyse med vægt på udvikling af elevernes formsprog, genrekendskab samt fantasi og forestillingsevne.

Fælles Mål

" "

Fælles Mål består af fagformål, kompetencemål og underliggende færdigheds- og vidensområder samt vejledende færdigheds- og vidensmål. Læseplanen uddyber Fælles Mål for folkeskolens fag og emner. Læseplanen beskriver udviklingen i undervisningen, der tilrettelægges med henblik på at nå fagenes og emners kompetencemål. Ministeriet udarbejder undervisningsvejledninger for skolens fag og emner, der kan give inspiration til undervisningen i faget. På EMU.dk kan man finde de vejledende læseplaner og undervisningsvejledninger for alle fag og emner.

" "

Danmarks billedkunstlærere

Danmarks Billedkunstlærere er en landsdækkende forening, som bl.a. har til formål. – at fremme forståelsen for værdien af børns æstetiske og billedsproglige udvikling.