Gratis kurser – med vikardækning
Nu kan du komme på kursus i matematik, naturfag, teknologi eller håndværk/design - med kursus, vikar og udviklingsdage betalt af Novo Nordisk Fonden.
Novo Nordisk Fonden har etableret en pulje på 20 mio. til efteruddannelse af lærere i grundskolen og gymnasiet i foråret 2025 og skoleåret 2025-26.
Ansøgningsfrist hos Novo Nordisk Fonden: Onsdag den 9. oktober 2024 kl. 14.
Kurser
Matematik
Hvad er chancen for...? - matematisk opmærksomhed i børnehaveklassen
“Hvad er chancen for, at …” kunne være et meget relevant spørgsmål fra en elev i din børnehaveklasse. Hvordan griber du dette spørgsmål? Og skal du give et svar, eller skal du i stedet stille et nyt spørgsmål? Denne overvejelse er vigtig, for underviserens måde at tale med eleverne på er med til at danne elevernes forståelse af matematikfaget.
Du kan stille spørgsmål på mange forskellige måder. Nogle spørgsmål kan åbne en dialog, andre kan være mere målrettet et løsningsforslag. Hvis vi skal have eleverne til at tænke sammen i matematik, er dialogen vejen frem. Derfor er din måde at spørge på meget vigtig, hvis eleverne skal forstå matematik i en hverdagskontekst.
På kurset får du viden om,
∙ hvordan du stiller de gode spørgsmål, så eleverne oplever samtalen i matematik.
∙ hvad du skal være særlig opmærksom på hos dine elever ift. deres matematiske kunnen.
∙ hvilke læremidler der giver dig inspiration til at inddrage matematik i mange forskellige sammenhænge.
∙ hvordan du kan anvende teknologi i en kontekst, der både rummer hverdag og matematik.
Mellem de to undervisningsgange afprøver I et forløb hver især – og deler efterfølgende jeres erfaringer og viden.
Frist for ansøgning om Novo-midler: 09.10.24
Dato: Onsdag den 26.02.25 kl. 9-15 og onsdag den 26.03.25 kl. 9-15
Varighed: 2 kursusdage
Målgruppe: Undervisere i børnehaveklassen og deres matematikvejleder
Kursusnr.: CFU-K25035
Legende tilgange til matematik på mellemtrinnet
Oplever du også, at dine elever bliver motiveret af legende tilgange til matematik, og kunne du tænke dig at få inspiration og gode idéer til at føre det ud i klasserummet?
Så meld dig til dette kursus.
Vi sætter matematikken i fokus, og de matematiske kompetencer kommer i spil, når matematikbogen suppleres af leg. Du får input til rammesætning og indblik i legens mange facetter og muligheder i undervisningen.
Vi udvikler og afprøver legende aktiviteter med udgangspunkt i dine elever og kommende faglige emner, og vi producerer konkrete materialer klar til brug hjemme i klassen.
Praktiske oplysninger
Frist for ansøgning af Novo midler: 09.10.24
Tilmeldingsfrist hos KP VU: 01.06.25
Dato: 23.03.26 – 25.03.26
Pris: 9.545 kr. (7.636 kr. ekskl. moms)
Målgruppe: Matematiklærere/fagteams på mellemtrinnet (4.-6. klasse)
Kursusnr.: 0970701
Når brøker bøvler – og tal skal give mening igen
1/4 er større end 1/3, fordi 4 er jo større end 3” et sådant ræsonnement er velkendt for de fleste matematiklærere, når eleverne arbejder med brøker. Mange elever har vanskeligheder ved at forstå brøker og svært ved at regne med dem. Som lærer oplever du at sidde med elever i udskolingen, hvis vanskeligheder har rødder i stoffet omkring 4. klasse, hvor eleverne skal udvide deres talforståelse til også at indeholde de rationale tal (decimaltal, brøker og procent).
På kurset vil vi tage afsæt i en række vanskeligheder, som kommer til udtryk i elevers løsningsforslag. Vi vil arbejde med elevaktiviteter, der tydeliggør de forskellige grundforståelser af brøker, og støtter eleverne i at udvikle et sammenhængende talbegreb inden for de rationale tal – altså hvordan vi får decimaltal, procent og brøker til sammen at skabe en ny forståelse af tal. Aktiviteterne er lige til at bruge i din klasse.
Kurset henvender sig til alle matematiklærere, men aktiviteterne, vi arbejder med, vil primært være målrettet mellemtrinnet. Mange af aktiviteterne vil dog også støtte forståelsen af regneoperationer i udskolingen, så eleverne får opbygget en fornemmelse af talstørrelserne, og hvad der sker, når to brøker fx ganges med hinanden.
Frist for ansøgning om Novo-midler: 09.10.24
Dato: Onsdag den 12.03.25 kl. 9-15 og onsdag den 02.04.25 kl. 9-15
Målgruppe: Matematiklærere på mellemtrinnet og i udskolingen
Kursusnr.: CFU-K25033
Undersøgende matematikundervisning og styrket matematikdidaktisk fagteamsamarbejde
Lær nye didaktiske greb til at strukturere den undersøgende matematikundervisning.
I fællesskab studerer vi elevers matematiske læring og udvikling af undersøgende matematikundervisning. Deltag gerne sammen som matematikfagteam.
Praktiske oplysninger
Frist for ansøgning af Novo midler: 09.10.24
Tilmeldingsfrist hos KP VU: 01.06.25
Dato: 27.08.25 – 03.11.25
Pris: –
Målgruppe: Matematiklærere – gerne i fagteams
Kursusnr.: 0970698
AI med micro:bit / Machine Learning med micro:bit
AI – eller machine learning – er en kraftfuld teknologi, der kan bruges til at skabe engagerende og meningsfulde sammenhænge. Men hvilken matematik ligger bag? På dette kursus vil vi fokusere på forskellige værktøjer, der dykker ned i matematikken bag kunstig intelligens.
Vi skal indsamle data og træne maskiner, så de løser meningsfulde opgaver, og samtidig prøve at lege med algoritmer og variable, der ændrer maskinens tankegang. En af de teknologier, vi vil arbejde med på kurset, er Micro:bit. Med Micro:bit kan eleverne selv programmere en microcomputer og arbejde problemløsende ift. at få maskinen til at klare opgaver for en.
Alle materialer, der bliver brugt på kurset, kan enten lånes på mitCFU eller er tilgængelige digitalt.
Frist for ansøgning om Novo-midler: 09.10.24
Dato: Onsdag den 03.09.25 kl. 9-15
Målgruppe: Matematiklærere i 4.-10. klasse
Kursusnr.: CFU-K25030
Projektbaseret STEM-undervisning med fokus på matematik, teknologiforståelse og praksisfaglighed
Få værktøjer og inspiration til at nytænke din matematikundervisning. Gennem praksisnære, naturfaglige aktiviteter kan du bygge bro mellem teori og praksis, når dine elever arbejder med STEM-projekter.
På kurset får du en grundlæggende introduktion til STEM, herunder matematikkens centrale rolle, samt viden og redskaber til at anvende matematikken i projektbaseret undervisning. Vi vil fokusere på en praksisfaglig tilgang til teknologiforståelse i matematikken, som styrker elevernes evne til at tænke innovativt og skabende. Med legende tilgange til teknologiforståelse som tinkering, engineering og makering åbner vi op for den kreative side af matematikken og øger dermed elevernes deltagelsesmuligheder.
Vi slutter af med at reflektere og evaluere de anvendte metoder, og du får rig mulighed for dele viden og planlægge fremtidige undervisningsforløb.
Frist for ansøgning om Novo-midler: 09.10.24
Dato: Man. 25.08.25 kl. 9-15 – tirs. 26.0825 kl . 9-15 – man. 06.10.25 kl. 9-15 – tirs. 07.10.25 kl. 9-15 – man. 17.11.25 kl. 9-15
Varighed: 5 kursusdage
Målgruppe: Matematiklærere
Kursusnr.: CFU-K25037
Naturfag
Natur/teknologi forfra og i dybden: Modellering og kommunikation
“Når elever lærer et fagligt stof og udtrykker det, de ved, sker det gennem sproget, enten i skrift eller tale. Med et naturfagligt fokus på sprog, kommunikation og matematik i undervisningen udvikler eleverne et nuanceret fagsprog, som giver dem naturfaglige kompetencer til at opnå et højere fagligt niveau.
På dette kursus vil vi arbejde med, hvordan undervisningen kan understøtte, at svært stof kan systematiseres og forstås på et andet niveau end i hverdagen. Vi arbejder med matematiske og sproglige virkemidler, der bruges i forskellige sammenhænge, når vi underviser i fx teknologi og ressourcer, stof og energi eller andre vidensområder fra Fælles Mål.
De sproglige redskaber sættes ind i forskellige didaktiske formater, fx rollespil, tegning, engineering, mikroforskermetoden, så du får indsigt i flere muligheder og kan vælge det format, der passer dig. Sammen med kurset ‘Natur/teknologi forfra og i dybden: Undersøgelser i undervisningen’ er du godt klædt på til din undervisning i n/t.
Mål:
– Du får ideer til, hvor du kan tilrettelægge undervisningsforløb med fokus på sprog og kommunikation.
– Du bliver i stand til at inddrage matematisk modellering i naturvidenskabelige undersøgelser og argumentation.
– Du får et godt indblik i, hvordan den menneskeskabte verden med energi og teknologi kan være et fagligt omdrejningspunkt.”
Frist for ansøgning af Novo midler: 09.10.24
Dato: Onsdag den 07.01.2026 kl. 9-15 og fredag den 23.01.26 kl. 9-15
Varighed: 2 kursusdage
Målgruppe: Undervisere i natur og teknologi
Kursusnr.: CFU-K26001
Forstå naturen bedre med tegning
Bliv klog på, hvordan du kan gøre dine elever nysgerrige på naturen, samtidig med at du understøtter deres sans for det visuelle. Danmarks flora og fauna er i fokus med konkret, praktisk arbejde med tegninger, der viser de enkelte arters særkende, der giver os mulighed for sammenligning og formidling.
På kurset arbejder vi med tegning som didaktisk metode til indsigt og forståelse af naturen og dens sammenhænge. Du får indsigt i og mulighed for at arbejde med procesmodeller og vidensopbygning i didaktisk forening, hvor naturlige fænomener er omdrejningspunkt for fremstillingen af visuelle udtryk. Gennem æstetiske læreprocesser udvikler eleverne en faglig nysgerrighed, der pirrer sanserne og giver dem mulighed for at fremstille visuelle udtryk, der viser deres viden. Du præsenteres for konkrete redskaber der sætter en didaktisk scene for at udvikle elevernes nysgerrighed til at tegne dyr og planter.
Frist for ansøgning af Novo midler: 09.10.24
Dato: Torsdag den 20.11.25 kl. 9-15
Målgruppe: Naturfagslærere
Kursusnr.: CFU-K25020
Biodiversitet: Dyr og planters udseende og egenskaber
“Med temaet biodiversitet som omdrejningspunkt vil vi på kurset arbejde med observation af naturen. Planter og dyrs morfologi kommer under lup, og vi bruger blyant og tegnepapir til at konstruere vores data. Vi undersøger, hvorfor dyr og planter ser ud, som de gør, i forhold til deres funktion, og sætter arterne i forhold til hinanden i forskellige fødenet. Vi vil desuden arbejde med, hvordan vi som mennesker lever i samspil med naturen, både i forhold til udnyttelse og naturgenopretning lokalt og globalt.
De faglige temaer sættes ind i didaktiske rammer, og du får mulighed for at tilpasse dem, så de passer til dine elever og din undervisning.
Frist for ansøgning af Novo midler: 09.10.24
Dato: Onsdag den 09.04.25 kl. 9-15
Målgruppe: Naturfagslærere
Kursusnr.: CFU-K25014
Bæredygtighed, elevers natursyn og naturdannelse
Kurset udfordrer begrebet bæredygtighed og perspektiverer det konkret til folkeskolens biologiundervisning.
Vi udfordrer, hvordan temaet kan løftes i undervisning og elevernes hverdag ved at skabe en dybere forståelse, respekt og værdsættelse for naturen. Vi udfordrer bæredygtige praksisser i udeliv og klasseværelse og diskuterer elevernes natursyn, handlekompetence og stigmatisering.
Praktiske oplysninger
Frist for ansøgning af Novo midler: 09.10.24
Tilmeldingsfrist hos KP VU: 01.06.25
Dato: 03.03.26 – 14.04.26
Pris: 7.253 kr. (5.802 kr. ekskl. moms)
Målgruppe: Udskolingslærere i naturfag, særligt biologi
Kursusnr.: 0970708
Metoder og uderummet i naturfag
Kurset fokuserer på fagdidaktik i naturfag med eksempler på undersøgelser, praktisk arbejde, observationer, modeller, systematik, IT i faget og uderummet med en tilhørende ekskursion.
Kurset er et samarbejde med LIFE, hvor en af dagene finder sted på LIFE Campus i Lyngby.
Praktiske oplysninger
Frist for ansøgning af Novo midler: 09.10.24
Tilmeldingsfrist hos KP VU: 01.06.25
Dato: 02.09.25 – 04.09.25
Pris: 9.415 kr. (7.532 kr. ekskl. moms)
Målgruppe: undervisere i natur/teknologi
Kursusnr.: 0970694
Mekanik – med tandhjul, trisser og tajler
Hvordan virker en motor, hvordan kan vi arbejde mod tyngdekraften, og hvordan omdanner vi energien fra en form til en anden?
På kurset arbejder vi med at bruge mekanikken til at løse vores udfordringer med magneter og tandhjul, trisser og taljer. Vi skal flytte kraft fra en form til en anden og sætte det hele ind i didaktiske rammer, så du kan designe en spændende og vedkommende undervisning for alle elever.
Dette kursus vil sammen med kurserne ‘Elektriske kredsløb’ og ‘Konstruktion – bygninger, broer og bæredygtighed’ give dig et godt grundlæggende kendskab og redskaber til teknologiundervisningen i n/t.
Mål:
– Du får styr på mekanikken, og hvordan den kan bruges til at løse udfordringer.
– Du får kendskab til og viden om kraftoverførelse mellem forskellige elementer inden for mekanik.
– Du bliver i stand til at designe et didaktisk setup, der inddrager alle elever.”
Frist for ansøgning af Novo midler: 09.10.24
Dato: Torsdag den 19.06.25 kl. 9-15
Målgruppe: Undervisere i natur og teknologi
Kursusnr.: CFU-K25018
Elektriske kredsløb
Ohms lov er ikke for sjov. Men vi kan gøre det sjovt at arbejde med den, når vi konstruerer elektriske kredsløb og får styr på Volt, Ampere og Ohm. Vores arbejde med elektriske kredsløb didaktiserer vi til undervisning, som du kan bruge direkte med dine elever. Sammen formulerer vi engineerforløb, der udfordrer eleverne til at tænke kreativt på baggrund af erfaringer og viden.
Dette kursus vil sammen med kurserne ‘Mekanik – med tandhjul, trisser og tajler’ og ‘Konstruktion – bygninger, broer og bæredygtighed’ give dig et godt grundlæggende kendskab samt redskaber til teknologiundervisningen i n/t.
Frist for ansøgning af Novo midler: 09.10.24
Dato: Onsdag den 18.06.25 kl. 9-15
Målgruppe: Undervisere i natur og teknologi
Kursusnr.: CFU-K25017
Fang eleverne med praksisfaglighed i fysik/kemi
Praksisfaglighed kan gribe elever og give dem mod på at engagere sig i faget på en ny måde. På kurset folder vi praksisfagligheden ud, og du kommer tilbage til din skole med konkrete værktøjer til at forny din fysik/kemi-undervisning for alle elever.
Praktiske oplysninger
Frist for ansøgning af Novo midler: 09.10.24
Tilmeldingsfrist hos KP VU: 01.06.25
Dato: 01.09.25 – 03.09.25
Pris: 7.253 kr. (5.802 kr. ekskl. moms)
Målgruppe: Fysik/kemi-lærere i udskolingen
Kursusnr.: 0970704
Geografi og undervisning for bæredygtig udvikling
På kurset får du mulighed for at arbejde med bæredygtighed i geografi. Kurset giver eksempler på didaktik og emner i progression. Fokus på kritisk dannelse, dilemmaer, interessekonflikter og mål og indhold som giver mening ift. bæredygtig udvikling.
Praktiske oplysninger
Frist for ansøgning af Novo midler: 09.10.24
Tilmeldingsfrist hos KP VU: 01.06.25
Dato: 03.09.25 – 17.09.25
Pris: 7.648 kr. (6.118 kr. ekskl. moms)
Målgruppe: geografi-lærere i udskolingen
Kursusnr.: 0970694
Progression i naturfagsundervisning
Spænder overgangen mellem indskoling, mellemtrin og udskoling ben for elevernes progression og læring? Kunne du tænke dig at arbejde med den røde tråd i jeres naturfagsteam?
Kurset vil fokusere på progression i naturfagene og samarbejde på langs og på tværs.
Praktiske oplysninger:
Frist for ansøgning af Novo midler: 09.10.24
Tilmeldingsfrist hos KP VU: 01.06.25
Dato: 11.09.25 – 27.11.25
Pris: 5.846 kr. (4.677 kr. ekskl. moms)
Målgruppe: Naturfagslærere
Kursusnr.: 0970693
Håndværk og design
Bæredygtighed i håndværk og design – Lær at skabe og forbruge mere bæredygtigt
På kurset lærer du, hvordan du kan planlægge og gennemføre øvelser, eksperimenter og forløb, hvor eleverne får viden og erfaringer med bæredygtighed og naturforbundethed i forhold til brug og skabelse af tekstiler og hverdagsgenstande.
Praktiske oplysninger
Frist for ansøgning af Novo midler: 09.10.24
Tilmeldingsfrist hos KP VU: 01.06.25
Dato: 03.09.25 – 02.10.25
Pris: 15.294 kr. (12.235 kr. ekskl. moms)
Målgruppe: Håndværk og designundervisere på alle trin
Kursusnr.: 0970711
Bornholm
Natur/teknologi forfra og i dybden
Undervisning i natur/teknologi kan være meget omfangsrig, med mange didaktiske greb og naturvidenskabelige arbejdsmetoder og processer. På dette kursus får du overblikket, der gør dig i stand til at forstå det grundlæggende i faget og udvikle forløb med nye didaktiske vinkler. Vi vil arbejde med forskellige metoder – eksperimenter, observationer og modeller – som eleverne kan bruge, når de skal arbejde med egne spørgsmål til at finde naturvidenskabelige svar.
Vi sætter sproglige og matematiske redskaber ind i didaktiske formater, fx rollespil, tegning, engineering, mikroforskermetoden, så du får indsigt i flere muligheder og kan vælge det format, der passer dig.
Frist for ansøgning af Novo midler: 09.10.24
Dato: Onsdag den 14.01.26 kl. 9-15 – torsdag d. 15.01.26 kl. 9-15
Varighed: 2 kursusdage
Målgruppe: Undervisere i Natur/teknologi 1. – 10. klassetrin
Kursusnr.: CFU-B26003
Gymnasiet
Kom godt i gang med kunstig intelligens på ungdomsuddannelserne
På dette kursus vil vi undersøge potentialet i at arbejde med kunstig intelligens/AI i informatik i kombination med science, humaniora, samfundsfaglige og kunstneriske fag.
Kurset byder både på inspirationsoplæg, fagdidaktiske diskussioner om undervisning med AI og konkrete workshops med praksisrelevante cases og værktøjer, du kan gå direkte hjem og bruge med eleverne.
Vi vil ikke have fokus på, hvordan man undgår, at eleverne bruger AI til at fremstille opgaver, men mere på at forstå og anvende teknologien og skabe meningsfulde aktiviteter for elever, der har it som ’skaber-fag’, samt hvordan man kan bruge teknologien til at fremstille træningsopgaver, forløb og meget mere. Der vil blive tilknyttet et website, så du efterfølgende kan hente af masser af inspiration, materialer og konkrete undervisningseksempler.
Kurset er relevant for undervisere i informatik C og B, Kom-it og lign. it-fag i gymnasiet – og det kræver ingen forudsætninger at deltage.
Frist for ansøgning af Novo midler: 09.10.24
Dato: Mandag den 03.11.25 kl. 9-15
Målgruppe: Lærere i informatik i 1., 2. og 3.g (B+C-niveau)
Kursusnr.: CFU-K25038
Sådan søger du tilskud
- Tilmeld dig først kurset hos CFU/KP.
- Søg derefter tilskud – via linket på kursusopslaget.
- Husk at få din leders accept, inden du udfylder ansøgningen.
- Du kan søge tilskud til to kurser, men kan kun få tilskud til ét kursus (ønskerne prioriteres).
- Du kan afmelde dig kurset på CFU/KP, hvis du ikke får tilskud – indtil en måned før kursets start.
- Læs alt om ansøgning hos Novo Nordisk Fonden
- Se Novos Nordisk Fondens kursusliste