Gå til indhold
Søg
Billede af tre spillekort fra Hackerspillet

Ideer til den hjemsendte klasses fortsatte sociale liv

Challenges

I foråret 2020 blev de danske skoleelever hjemsendt og skulle fjernundervises. Lærere oplever forsat at skulle løse opgaven med fjernundervisning, da hjemsendelser pga. Covid-19 forsat er en del af vores hverdag. Her er vores bidrag til de gode idéer – en række udfordringsopgaver eller challenges – som kan være med til at træne samarbejde, it, problemløsning og ikke mindst kommunikation, selvom man sidder derhjemme langt fra sine skolekammerater.

Hver af udfordringerne er bygget op med færdigt inspirationsmateriale til læreren og udgivet under Creative Commons. Det betyder, at du gerne må lave om i materialerne og dele dine ændringer med andre – bare du husker at skrive, hvor du har det fra, og ikke udgiver det med kommercielt sigte. Det betyder også, at du kan anvende materialerne, som de er, sammen med dine elever, eller du kan tilpasse dem lige præcis til din elevgruppe.

Hvordan kan eleverne opleve at være sammen - hver for sig?

Idéer til klassens fortsatte sociale liv 1 Klassens telefonkæde
Idéer til klassens fortsatte sociale liv 2 - fælles videokonference
Idéer til klassens fortsatte sociale liv 3 Spil sammen med på nettet
Idéer til klassens fortsatte sociale liv 4 Officielle fælles online arrangementer
Idéer til klassens fortsatte sociale liv 5 Videohilsen
Idéer til klassens fortsatte sociale liv 6 Hjemmeopgaver

Hackerspillet

I denne udfordring skal der laves kort til hackerspillet. Hvem laver det fedeste kort, og kan I spille over nettet uden at komme til at snyde? Læs om spillet, hent spillekort og se videoer om Hackerspillet.

Eleverne skal udvikle nye kort og samtidig sørge for, at ingen kort ødelægger balancen i hackerspillet. I hackerspillet skal man forsøge at bryde ind i modstanderens computer, mens man hele tiden beskytter sin egen. Det store problem er, at man bruger energi både på angreb og forsvar, så man skal også sørge for at have energi nok. I boksen til højre finder I spillereglerne og en kort video, der forklarer og viser spillet.

Man kan godt spille med en fælles kortbunke, men når man spiller over nettet i en videokonference, skal man udskrive kortene og have hver sin bunke. Man kan også spille på computeren ved at besøge onlineudgaven på Tabletobia, starte et nyt spil og invitere den, man gerne vil spille med. Bemærk, at det kun er den, der starter spillet, der skal følge dette link, da det starter et nyt virtuelt bord, hvor man kan spille. Den, der starter spillet, skal så dele adressen til bordet ved at trykke på delingsknappen, så modstanderen kommer til det samme bord!

Når man udvikler sine egne kort, må man dog selv at lave dem på papir.

Se vores forslag til, hvordan du kan arbejde med udfordringen i det næste punkt.

Fortæl eleverne om spillet, og del kort, regler og instruktionsvideoer med dem. Sæt dem til at spille 2 og 2 mod hinanden med de kort, der er med i spillet fra start, så de lærer spillet og spillets gang at kende.

Eleverne taler sammen efter at have spillet et spil eller to. Hvilke kort mangler? Er det til angreb eller forsvar?

Enten bliver de to elever enige om, hvilke typer af kort de hver især vil lave, eller også opretter I et fælles dokument eller en Padlet, hvor hele klassen kan skrive deres idéer ind. Så kan alle se, hvad de andre arbejder med, og blive inspireret eller komme med yderligere forslag.

Eleverne arbejder alene med at designe hvert sit kort. Selvom de arbejder hver for sig, kan de stadig holde forbindelsen online og undervejs spørge, vise og diskutere deres arbejde.

Først skal de beslutte, hvad kortet skal hedde, og skrive en kort beskrivelse samt beslutte, hvor meget kortet giver i skade (hvis det er et angrebskort), og hvor meget energi det kræver at spille kortet. Dette kan de skrive på et af de tomme kort i spillet, eller de kan arbejde digitalt i skabelonen, der kan hentes i boksen på denne side.

Nu skal prototypen testes. De to elever mødes igen online og spiller med de nye kort. Herefter diskuterer de kortene og giver feedback på både navn, beskrivelse og energiforbrug og taler om, hvordan kortet kan illustreres.

På baggrund af feedbacken retter eleverne deres kort og laver en illustration til kortet. Stilen i tegningerne til spillet er ‘pixelart’, så der skal gerne tegnes med store pixels. Man kan for eksempel bruge PiskelApp, der er et netbaseret tegneprogram til at lave små animationer og tegninger med pixels. Man behøver ikke være logget ind for at bruge programmet. Der ligger en god vejledning til programmet og dets funktioner hos Coding Pirates.

Hvis eleverne ikke allerede har skrevet kortet ind i skabelonen, gør de det med deres anden prototype.

Når alle eleverne har lavet nye kort, deles de i klassen. Det kan ske ved at de deler i en fælles mappe eller i en Padlet. Alle vælger nu 2-3 kort, som de kigger nærmere på i forhold til:

  • Er kortet for godt eller for dårligt? Vil det ødelægge spilbalancen? Skal der ændres på styrken eller energiprisen?
  • Hvad kan du allerbedst lide ved kortet?
  • Hvad ville du lave om, hvis det var dit kort?

Hvis man bruger en Padlet, kan spørgsmålene med fordel stå der i forvejen.

På baggrund af feedbacken tilretter eleverne deres kort og deler igen. Nu har klassen udvidet spillet med deres helt egne hackerkort.

Herefter kan I lave en turnering, hvor eleverne spiller med hinanden to og to i løbet af dagen. Måske kan I have en pointtavle i Aula eller en anden fælles platform. Man kan også forsøge sig med at optage spillene og dele optagelserne med resten af klassen.

Når elevernes kort er færdige og afprøvede, kan du uploade og på den måde dele dem med andre klasser og skoler. Er der mon nogle kort, der bliver ekstra populære?

Følg linket herunder og del dine elevers kort. Husk at sikre dig, at de selv har lavet tegninger og beskrivelser eller kun har brugt materiale, der er tilladt at dele. De kort, der bliver delt, vil løbende blive gjort tilgængelige til download i et delt dokument i boksen til højre. Desuden vil udvalgte kort blive en del af spillets onlineudgave på Tabletopia.

I kan dele klassens kort ved at sende dem til os. I kan enten sende det enkelte korts tekst og billede eller I kan, hvis I har brugt skabelonen, sende hele kortet som pdf. I må også gerne sende flere kort i samme pdf. Kortene bliver løbende gjort tilgængelige her på siden og udvalgte kort uploades til onlineudgaven.

Video med information om Hackerspillet

Introduktion til Hackerspillet

Video om hvordan Hackerspillet spilles

Hackerspillet - sådan spiller du med papirkort

Video med information om hvordan Hackerspillet spilles online

Hackerspillet - sådan spiller du online

Remediering af film

Kreativ gengivelse af scener fra film. I denne challenge skal eleverne arbejde sammen om at genskabe en scene fra en film på en helt ny måde. Idéen er, at læreren i dialog med eleverne udvælger et klip fra en film, hvorefter eleverne genindspiller klippet i små dele, som til sidst sættes sammen til en ny version af filmscenen.

Denne challenge er velegnet til eleverne i 6.-9. klasse. Det er et klasseprojekt, hvor der kan arbejdes med elevernes kommunikationskompetencer og kreativitet gennem brug af forskellige medier.

Det kan være vanskeligt at samarbejde om et kreativt fællesprojekt, når man ikke må være sammen, men det kan være sjovt og lærerigt at prøve.

Det klip, der udvælges, kan for eksempel være fra en film, der tidligere er brugt i undervisningen, fra en tv-serie, som kunne være sjov at fortolke, eller fra en helt ny film, som klassen ser sammen – hver for sig.

I eksemplet er der taget udgangspunkt i den, for de fleste voksne over 35 år, klassiske scene fra Zappa, hvor Mulle skal spise en skovsnegl. Til denne lille genindspilning er der brugt en række forskellige medie- og værktøjsprogrammer, se linkliste.

Remediering er måske primært et begreb fra danskfaget, men denne type af projekt kan bruges i mange fag.

  • dansk med fokus på fortolkning gennem omskabelse og remediering.
  • historie til gengivelse og fortolkning af filmklip fra historiske begivenheder.
  • samfundsfag med et fokus på centrale begreber og samfundsfaglige udtryk.
  • sprogfagene med et fokus på mundtlig produktion og udtryksformer.

Kun fantasien sætter grænser.

Filmen Zappa finder I i mitCFU. Her er samlet en lang række gode film, som I kan streame sammen med eleverne og evt. tage udgangspunkt i ved jeres remediering. I mitCFU findes desuden over 45.000 TV-udsendelser.

Start med at introducere eleverne til begrebet remediering og deres opgave, herunder forskellige bud og idéer til, hvordan man kan lave sin del af filmscenen.

Planlæg på forhånd eller sammen med eleverne, hvem der laver hvilke dele af scenen eller hvilke centrale scener.

Hvis filmen skal kunne deles med andre end klassen, skal I være opmærksomme på, at eleverne ikke må filme sig selv, medmindre I har skriftlig tilladelse fra forældrene til dette.

I klassen eller grupperne kan man med fordel have en fælles brainstorm (for eksempel på en padlet, i et mindmapprogram eller i et delt dokument) over, hvordan filmen kan genskabes, og hvilke medier og programmer der kan bruges.

Som lærer skal du beslutte dig for, hvor mange benspænd eleverne skal have, og hvor specifikke krav der skal være. I eksemplet her på siden har deltagerne selv bestemt, hvilke medier der kom i spil. Man kan også overveje, om der skal være yderligere samarbejdselementer undervejs, så som at der kræves mere kommunikation fra elev til elev, ting der skal koordineres fra klip til klip eller lignende.

De enkelte elever overvejer og planlægger deres bidrag, men inden de går i gang med selve genindspilningen, skal de præsentere deres idé for en anden elev og fortælle, hvordan de har tænkt sig at gribe opgaven an. Herefter får eleverne feedback på deres idé – for eksempel med udgangspunkt i evalueringsmodellen P-pladsen og dens tre evalueringspunkter:

  • Ros – en ting, der fungerer rigtigt godt ved idéen
  • Spørgsmål – en ting, man ikke helt forstår
  • Gave – en idé til noget, man kunne gøre anderledes

Nu går eleverne i gang med at producere deres bidrag til den fælles film. Lav eventuelt en fremvisningsrunde, hvor de får mulighed for at bede om feedback på specifikke ting i deres bidrag eller på anden måde bruger hinanden undervejs.

Når de enkelte elevers bidrag er klar, sender de deres del af filmen til den eller de personer, som har fået til opgave at klippe det hele sammen.

Når filmen er klippet færdig, kan man arrangere en stor fællesvisning, for eksempel på Watch2Gether, hvis filmen er lagt på nettet.

Medie- og værktøjsprogrammer

Video om gendigtning af film

Se vores gendigtning af en film

Det fabelagtige æggetrilleri

I denne challenge skal eleverne arbejde sammen om at lave en film, der viser et æg, der triller. Eleverne skal lave de forskellige dele af filmen og til sidst sætte den sammen til en samlet film, der viser ægget trille. Det kan være, at nogle elever vil lave en fabelagtig maskine i stuen eller i haven, hvor et æg på bedste Storm P-manér bevæger sig frem, andre vil måske lave en stop-motion-film med ægget, lave et vildt æggetril i Minecraft eller programmere en animationsfilm i Scratch. Selvom ægget således kan bevæge sig igennem forskellige former og udtryk, bliver de nødt til at aftale og samarbejde om æggets udseende og ikke mindst de forskellige overgange i den endelige film.

Man kan altså arbejde med mange forskellige redskaber. I eksempelfilmen viser vi nogle forskellige måder, man kan vælge, men man er meget velkommen til at finde på sine helt egne udtryk og former. Det vigtigste er, at man sammen får lavet aftaler, får skabt de forskellige dele af æggets trilletur og endelig får samlet det hele til klassens fabelagtige æggetrilleri og måske endda deler den med os, så vi kan dele den med resten af landet.

Hvis I ikke har mulighed for at arbejde på tværs af hele klassen, kan I også lave mindre grupper og arbejde i dem, eller man kan arbejde alene med forskellige udtryk i løbet af æggets trilleri. Vi anbefaler dog, at man som minimum arbejder sammen med én ven eller klassekammerat.

Start med at introducere eleverne til æggetrilleri og deres opgave, herunder forskellige bud og idéer til, hvordan man kan lave sin del af filmen.

Planlæg på forhånd eller sammen med eleverne, om I vil lave en lang film eller flere gruppefilm.

Husk at fortælle eleverne, at de ikke må filme sig selv, hvis filmen skal kunne deles med andre end klassen.

I klassen eller grupperne skal man aftale, hvordan ægget ser ud (så det ikke skifter farve eller mønster undervejs). Desuden skal det aftales, hvilken rækkefølge filmene skal sættes sammen, så man kan aftale overgangene. Endelig kan man med fordel have en fælles brainstorm (for eksempel på en padlet, i et mindmapprogram eller i et delt dokument) over, hvordan æggetrilleriet skal ende.

De enkelte elever overvejer og planlægger deres bidrag, men inden det færdiggøres, skal de være i kontakt med den, der afleverer ægget til dem, og den, de skal aflevere det til.

Overfor den, der kommer efter, skal man præsentere sin idé og fortælle, hvordan man forestiller sig, at overgangen skal være (hvis ægget for eksempel ender oppe i et træ, er det så i orden med den næste?). Herefter får man feedback på sin idé, for eksempel med udgangspunkt i evalueringsmodellen P-pladsen og dens tre evalueringspunkter:

  • Ros – en ting, der fungerer rigtigt godt ved idéen
  • Spørgsmål – en ting, man ikke helt forstår
  • Gave – en idé til noget, man kunne gøre anderledes

Herefter laver eleverne deres bidrag færdige. Lav eventuelt en fremvisningsrunde, hvor de får mulighed for at bede om feedback på specifikke ting i deres bidrag eller på anden måde bruger hinanden undervejs.

Når deres bidrag er klar, så sørg for at filme, downloade, skærmsnuppe, eller hvad der skal til for at få bidraget som en film.

Den færdige film samles i gruppen eller klassen. Man kan arrangere en stor fællesvisning, for eksempel på Watch2Gether, hvis filmen er lagt på nettet.

Hvis filmen ligger på nettet et offentligt tilgængeligt sted, kan I dele den med os. Så sørger vi for, at den kommer med på vores playliste over forhåbentligt en hel masse æggetrilleri.

Del jeres film med os

I kan dele jeres færdige film med os, men det kræver, at den er tilgængelig online. Når den er det, kan I fortælle os om det her – så kommer den med på vores playliste over æggetrillerier.

Video om det fabelagtige ægtrilleri

Det fabelagtige æggetrilleri

Kontakt

CFU’s didaktiske it-konsulenter vejleder og rådgiver i forhold til integration af it i undervisningen.

De fleste konsulenter er tilknyttet Future Classroom Lab, hvor vi samler teknologierne og herfra vejleder og rådgiver ind i en didaktisk sammenhæng, mens de øvrige konsulenter har andre opgaver i CFU og på Institut for Didaktik og Digitalisering.

Christa Jeppesen | Adm. medarbejder | +45 41 89 87 95