STEM med stort M
Matematik er ofte lidt overset i STEM-forløb – men er samtidig en forudsætning for at forstå naturfaglige fænomener. En helt ny tilgang er at arbejde undersøgende med modeller og modellering – vigtige aspekter af både matematik og naturfag. Vi vil udarbejde små forløb, hvor eleverne bl.a. skal bruge matematiske modeller og repræsentationer for at forstå komplekse fænomener som fx klima og biodiversitet.
Praktisk information
Dato
Torsdag d. 11. januar 2024Kl. 09.00 - 15.00
Torsdag d. 1. februar 2024Kl. 13.00 - 16.00
Sted
Tilmeldingsfrist
14. december 2023
Pris
2200,00 kr.
Kursusbeskrivelse
Matematik er ofte lidt overset i STEM-forløb – men er samtidig en forudsætning for at forstå naturfaglige fænomener. Hvordan kan man lave undersøgende tværfaglig undervisning mellem matematik og naturfag, hvor fagene indgår som ligeværdige aktører?
En helt ny tilgang er at arbejde undersøgende med modeller og modellering – vigtige aspekter af både matematik og naturfag. Med denne tilgang lærer eleverne at bruge matematisk modellering og repræsentationer. De får derigennem en viden og en forståelse, som de kan bruge, når de skal formidle naturvidenskabelige processer og fænomener.
På dette kursus arbejder vi med komplekse fænomener, såsom klima og biodiversitet, og inddrager matematik og naturfag på en ligeværdig måde. Vi udvikler små forløb, som I afprøver på jeres skoler. Efterfølgende udveksler vi erfaringer og bearbejder forløbene, så de er klar til at bruge i undervisningen.
MålDu får redskaber til at udvikle STEM-forløb, der tager udgangspunkt i matematik.
Målgruppe
Matematiklærere og matematikvejledere
Underviser
Claus Auning
Kursusnummer
CFU-K24009
CFU-kursusadministration
kursus-cfu@kp.dk
4189 9113
Mandag-torsdag kl. 8.30-15.00
Fredag kl. 8.30-14.00