Gå til indhold
Søg

SKRIV – og bliv god til mundtlig matematik

Sproglig udvikling handler om at give eleverne værktøjer til at gribe og begribe matematikken. Oplever du, at dine elever er usikre, når de læser, skriver eller taler matematik? Så har du her muligheden for at få metoder, der understøtter elevernes sproglige udvikling, bl.a. gennem skrivning, stilladsering og forskellige former for feedback.

OBS: Arrangementet har været afholdt.

Praktisk information

Dato

Onsdag d. 10. april 2024
Kl. 09.00 - 15.00

Sted

København
Campus Carlsberg
Humletorvet 3
1799 København V
Vis adresse i Google Maps

Tilmeldingsfrist

Tilmeldingsfristen er overskredet

Pris

1150,00 kr.

Kursusbeskrivelse

Oplever du, at eleverne er usikre, når de skriver, læser eller taler matematik? Sproglig udvikling handler om at give eleverne værktøjer til at gribe og begribe matematikken.

De skriftlige opgaver har ændret karakter, bl.a. på grund af implementeringen af digitale værktøjer i matematik. Løsningsforslag består ikke udelukkende af tal, men kræver, at eleverne kan formulere ræsonnementer, begrundelser, konklusioner og lignende. Her er lærerens stilladsering en vigtig faktor.

Faglig skrivning har vist sig at styrke såvel den faglige læsning som den mundtlige dimension i matematik. Ved hjælp af skriveordrer (stille dagens opgave på skrift) og fordybelse får eleverne større sikkerhed i forhold til at formulere sig mundtligt i klassen.

De svar, som eleverne forventes at levere, er komplekse størrelser at håndtere, hvis deres værktøjskasser ikke indeholder de redskaber, de skal bruge. Indholdet i værktøjskassen kommer ikke af sig selv, men skal opbygges med lærerens stilladsering og løbende feedback. På den måde bliver det tydeligt for eleverne, hvordan og hvorfor de skal arbejde med kommunikation i matematik.

På dette kursus bliver du præsenteret for metoder, der understøtter elevernes sproglige udvikling. Du får bl.a. lejlighed til at afprøve konkrete metoder og arbejde med oplæg, du kan bruge i din undervisning.

Mål

Du får værktøjer til at:
– arbejde målrettet med stilladsering af elevernes sproglige udvikling
– give eleverne feedback på deres produkter.

Målgruppe
Matematiklærere i 5.-10. klasse

Underviser
Bettina Nilausen

Kursusnummer
CFU-K23034

Kirsten Søs Spahn

+45 41 89 74 38

CFU-kursusadministration

kursus-cfu@kp.dk
4189 9113

Mandag-torsdag kl. 8.30-15.00
Fredag kl. 8.30-14.00