PLC-dagen 2023
Oplevelse, fordybelse og virkelyst – en kerneopgave for PLC PLC´s fornemmeste opgave er at komme helt tæt på praksis, – tæt på kerneopgaven; helt derud hvor eleverne ikke kan undgå at mærke det, og ligefrem nyder at være til stede i skolen og måske indimellem helt glemmer, at de er i gang med at lære…
OBS: Arrangementet har været afholdt.
Praktisk information
Dato
Torsdag d. 21. september 2023Kl. 09.00 - 16.00
Sted
Tilmeldingsfrist
Tilmeldingsfristen er overskredet
Pris
1450,00 kr.
Kursusbeskrivelse
Oplevelse, fordybelse og virkelyst
– en kerneopgave for PLC
PLC´s fornemmeste opgave er at komme helt tæt på praksis, – tæt på kerneopgaven; helt derud hvor eleverne ikke kan undgå at mærke det, og ligefrem nyder at være til stede i skolen og måske indimellem helt glemmer, at de er i gang med at lære…
Bekendtgørelsen for PLC er nænsomt revideret i foråret 2021, og under opgaver finder vi et lille guldkorn af en sætning, der meget fint indrammer intentionerne med dagens konference:
PLC udvikler og understøtter undervisningsrelaterede aktiviteter for eleverne med fokus på at udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst jf. folkeskolens formål. En opgave i den ny bekendtgørelse, der måske rummer en af de fornemmeste intentioner og mest ambitiøse opgave.
Så hva´ nu hvis – vi brugte muligheden for frisættelse fra centrale rammer til at udvikle konkrete praksisser med leg, undren og nytænkning i kreativt stemte fællesskaber med muligheder for at være skabende – altså satte fokus på at styrke oplevelse, fordybelse og virkelyst i skolen?
På dagen fordyber vi os i en konkretisering af metoder og tilgange, der sikrer, at det bliver mere end blot en reference til folkeskolens formålsparagraf.
Dagens program
08.30-09.00 Ankomst, registrering, kaffe og morgenbrød
09.00-09.15 Velkomst og rammesætning af dagen
09.15-10.15 Det er tid til genopdagelse af uddannelsessproget v/Lene Tanggaard
Oplevelser og fordybelse og virkelyst er centrale begreber i den dansk skoletradition, hvilket vi har brug for at fejre og belyse. Vi har netop gennem århundreder kultiveret et uddannelsessprog, der lægger vægt på indhold, menneskelige relationer og dannelse. Det er på tide at genopdage dette sprog, og at gå på jagt efter det, som vi kan finde og skabe i skolen med dette sprog. Lene vil i sit oplæg give sit bud på, hvordan skolen kan give anledning til dannelse og læringsglemsel, og hvordan lærernes faglighed og dømmekraft må bringes helt frem i bussen i fremtidens skoleudvikling, hvis målet er at skabe plads til oplevelse, fordybelse og virkelyst
10.15-10.30 Pause og til workshop 1
10.30-12.00 Workshop 1. runde
12.00-13.00 Frokostbuffet
13.00-14.30 Workshop 2. runde
14.30-14.50 Kaffe og retur til auditorie
14.55-15.50 Digitale mediers betydning for elevers fællesskaber, fordybelse og virkelyst v/Camilla Mehlsen
Digitale medier forandrer børn og unges fællesskaber, adfærd og vaner, og de digitale medier giver både nye muligheder og udfordringer for læring. I oplægget giver Camilla Mehlsen et spændende indblik i børn og unges digitale liv og læring med fokus på nye tendenser i deres digitale medievaner. Hun kommer med bud på, hvordan digitale medier kan fremme og forhindre elevernes fordybelse og virkelyst, og hvordan skolen kan fremme en positiv udvikling.
15.50-16.00 Fælles afrunding og tak for i dag
Workshops
Vælg 2 workshops
Alle workshops afholdes i 1. runde 2. runde på nær workshop 5, der kun afholdes i 1. runde.
1 Audiovisuel kommunikation og multimodalitet
v/ Rasmus Broe Pædagogisk konsulent CFU KP
Er du på udkig efter nye og innovative måder at skabe engagement og forståelse i dit klasselokale? Så er vores workshop om brugen af audiovisuelle virkemidler og multimodalitet i folkeskolen måske noget for dig!
I løbet af workshoppen ser vi på brugen af teknologi og multimodale elementer som billeder, videoer og lyd, som i samspil er effektive værktøjer til at øge elevernes motivation og forståelse i fagene. Du vil få mulighed for at prøve kræfter med praktiske øvelser og eksempler fra erfaringer i klasseværelset, og der kræves ingen tekniske forkundskaber.
Ved at deltage i workshoppen vil du få nye idéer og inspiration, du kan bringe i spil i PLC-regi ift. at tilrettelægge aktiviteter for elever og inspirere dine kollegaer til at eksperimentere med audioelle læringsressourcer i deres undervisning.
2 PLC som center fra kreativ udvikling og ku
MålDu får et aktuelt blik på PLC”s centrale rolle i skoleudviklingen.
Målgruppe
Læringsvejledere, PLC-medarbejdere, faglige vejledere tilknyttet PLC samt skoleledelser og kommunale skolekonsulenter.
Underviser
Lonnie Sørensen
Kursusnummer
CFU139023
CFU-kursusadministration
kursus-cfu@kp.dk
4189 9113
Mandag-torsdag kl. 8.30-15.00
Fredag kl. 8.30-14.00