Gå til indhold
Søg

Matematikmonstre, talhøns og negative pingviner

Børn har en god evne til at skabe og mestre fortællinger, og matematiske fortællinger kan være et godt redskab i indskolingens matematikundervisning. Få gode ideer til, hvordan du kan organisere og skabe matematiske fortællinger som grundlag for din undervisning - og samtidig holde fast i talforståelse og regnestrategier. Du får også konkrete aktiviteter og et undervisningsdifferentieret praksisforløb med hjem.

OBS: Arrangementet har været afholdt.

Praktisk information

Dato

Fredag d. 19. januar 2024
Kl. 09.00 - 15.00

Sted

København
Campus Carlsberg
Humletorvet 3
1799 København V
Vis adresse i Google Maps

Tilmeldingsfrist

Tilmeldingsfristen er overskredet

Pris

1400,00 kr.

Kursusbeskrivelse

Matematikmonstre, talhøns, negative pingviner og små geo-gubber. Børn har en god evne til at skabe og mestre fortællinger, og matematiske fortællinger kan være et godt redskab i indskolingens matematikundervisning. Men hvordan organiserer og strukturerer man en undervisning, der bygger på matematiske fortællinger, men samtidig holder fast i talforståelse og regnestrategier? Og hvordan evaluerer man en undervisning, som har fokus på fortælling med eller uden konkrete materialer?

På dette kursus får du gode ideer til, hvordan du kan organisere og skabe matematiske fortællinger som grundlag for din undervisning. Vi dykker ned i konkrete aktiviteter og spil og ser på, hvordan eleverne kan få en bedre forståelse af begreber, tal og geometri ved at bruge kroppen og konkreter samt aktiviteter, historier og undersøgelser. Vi diskuterer også, hvad god talforståelse og gode regnestrategier er, og du får bud på, hvordan du kan arbejde fokuseret med fleksible regnestrategier helt fra begyndelsen.

Derudover bliver du præsenteret for et procesværktøj, som du og eleverne kan bruge til evaluering – enten selvstændigt eller som en del af de evalueringsværktøjer, I allerede har i spil. Sidst men ikke mindst får du et konkret bud på et differentieret praksisforløb, som både viser og udvikler elevernes talforståelse og regnestrategier, og som du hele året kan bruge som en rød tråd i din undervisning.

Mål

Du får indsigt i, hvordan matematiske fortællinger kan anvendes som redskab i matematikundervisningen, hvor du samtidig holder fast i talforståelse og regnestrategier.

Målgruppe
Lærere og pædagoger i indskolingen

Underviser
Hanne Sax Holm

Kursusnummer
CFU-K24010

Kirsten Søs Spahn

+45 41 89 74 38

CFU-kursusadministration

kursus-cfu@kp.dk
4189 9113

Mandag-torsdag kl. 8.30-15.00
Fredag kl. 8.30-14.00