Elever i matematikvanskeligheder: Jeg hader matematik
”Det kan jeg ikke huske, og i øvrigt hader jeg matematik.” Har du elever, som er i matematikvanskeligheder og har svært ved at tilegne sig færdigheder som talfornemmelse, memorisering af talfakta, nøjagtig og præcis beregning og matematisk ræsonnement? Vi sætter fokus på typiske matematikvanskeligheder og deres årsager samt mulige didaktiske greb og tiltag til den daglige matematikundervisning.
Praktisk information
Dato
Torsdag d. 28. september 2023Kl. 09.00 - 15.00
Tilmeldingsfrist
31. august 2023
Pris
1600,00 kr.
Kursusbeskrivelse
Er 83 større end 72? Skal vi gange eller dividere? Åh, skal vi have om brøker igen? Jeg har aldrig forstået det der med bogstaverne. Det kan jeg ikke huske – og i øvrigt hader jeg matematik.
Har du elever, som har meget svært ved at tilegne sig færdigheder som talfornemmelse, nøjagtig og præcis beregning og matematisk ræsonnement? Den svenske forsker Oluf Magne definerer matematikvanskeligheder som et multifaktorelt problem, der opstår i samspillet mellem elevens læringsforudsætninger, matematikkens indhold og den valgte undervisningsform – i Norden siger vi derfor, at disse elever er i matematikvanskeligheder.
Med udgangspunkt i de indledende elevudsagn vil vi på kurset sætte fokus på typiske matematikvanskeligheder, også talblindhed, for elever på mellemtrinnet og i udskolingen. Vi vil fokusere på forskellige årsager til, at elever havner i matematikvanskeligheder, og se på mulige didaktiske greb og tiltag til den daglige matematikundervisning.
MålDu får indsigt i udfordringer og læring hos elever i matematikvanskeligheder.
Du får værktøjer og didaktiske greb til at understøtte elever, der er i matematikvanskeligheder.
Målgruppe
Matematiklærere på mellemtrinnet og i udskolingen
Underviser
Mette Hjelmborg
Kursusnummer
CFU-K23037
CFU-kursusadministration
kursus-cfu@kp.dk
4189 9113
Mandag-torsdag kl. 8.30-15.00
Fredag kl. 8.30-14.00