Gå til indhold
Søg

Dansklærerens dag 2024 – 1.-5. klasse

Dansklærerens dag byder NATURligvis på et stærkt danskfagligt program med workshops om figurdigte, billedbøger, rask håndskrivning og dyrebare tekster om vind, vejr og natur. Vi skal blandt andet møde Kristine Kabel, som gør os klogere på den nyeste skriveforskning, og Carl Quist-Møller, der både tegner og fortæller.

OBS: Arrangementet har været afholdt.

Praktisk information

Dato

Onsdag d. 24. april 2024
Kl. 09.00 - 16.00

Sted

København
Campus Carlsberg
Humletorvet 3
1799 København V
Vis adresse i Google Maps

Tilmeldingsfrist

Tilmeldingsfristen er overskredet

Pris

1500,00 kr.

Kursusbeskrivelse

Dagens program
08.30 Ankomst, morgenkaffe og brød
09.00 Velkomst i Astrid Lindgren Auditorium
09.10 Fra skriblerier til sammenhængende tekster
Oplæg v/Kristine Kabel, lektor, DPU, AU
Det er en stor ting at lære at skrive, når man starter i skole, og her er danskfaget er en central arena. Men hvordan udvikler elever deres skrivning fra de første skriblerier til de begynder at skrive korte, sammenhængende tekster, og hvordan kan man bruge denne viden til at skabe engagerende, støttende skriveundervisning?
10.10 Nyheder i mitCFU
10.45 Kaffe
11.00 Fortæller, tegner – og løgnhals
Oplæg v/Carl Quist-Møller, animator og forfatter
Carl Quist-Møller er en blændende fortæller og animator – kendt for Løgnhalsen, Jungledyret Hugo og Læsepadden Pede. Carl kunne stort set ikke læse og skrive, da han forlod folkeskolen, mens han i dag er en multikunstner, der udgiver børnebøger. Hør Carls snørklede læsehistorie, og lær et par hurtige tegnetricks, som du kan imponere dine elever med.
12.00 Frokostbuffet
13.00 Workshop 1 – vælg A, B eller C ved tilmelding (C er aflyst)
14.20 Kaffe og kage
14.40 Workshop 2 – vælg D, E eller F ved tilmelding
16.00 Tak for i dag

Husk ved tilmelding at notere, hvilke workshops du ønsker. Vælg én workshop i Temagruppe 1 (A, B og C) C er aflyst og én i Temagruppe 2 (D, E eller F)

Workshop 1
A. Prøv kræfter med figurdigte v/ Karen Filskov, forfatter
‘Det sner med fjer’ og ‘Skoven fra oven’ er bøger med figurdigte, der forestiller det, de handler om. Mød forfatter Karen Filskov, som guider dig igennem skriveprocessen, hvor du skal skabe materiale til figurdigte via en sanseanalyse. Resultatet bliver ikke kun til en smuk figur, men også til en tekst fuld af indhold. En magisk proces, som du kan tage med hjem i din skriveundervisning, hvis du vil sprede skriveglæde på mellemtrinnet – måske i et tværfagligt forløb sammen med billedkunst eller naturfag.

B. Sæt sprog og krop på litteraturen v/ Mette Bech, CFU
Aktiver krop og sanser i din litteraturundervisning. Med afsæt i en perlerække af aktuelle billedbøger fra mitCFU får du konkrete ideer til, hvordan dine elever kan arbejde med sproglig opmærksomhed på mange forskellige måder. Du får inspiration til, hvordan du kan tilrettelægge litteraturundervisningen, så den giver plads til aktive elever, der læser, skriver, undersøger og fortolker sammen.

C. Læsning, naturoplevelser og poesi v/ Theresa Schilhab, forsker og digter AFLYST
Naturen er en verden af oplevelser, fuld af farver og former og forunderlige rum, der konstant taler til alle sanser. Det er poesien også. Samtidig bringer poesien naturen i fokus som et sted, vi kan færdes i sammen, mens vi lever eller genoplever minder, vi sprogligt deler. Med udgangspunkt i bogen ’Naturdigte’ fortæller Theresa Schilhab om, hvordan naturdigtene og aktiviteterne bag bygger på teorien Embodied Cognition, og hvordan bogen kan bruges i undervisningen.

Workshop 2
D. Rask håndskrivning v/ Trine Rask, skriftdesigner og underviser
Få hænderne i en ny tilgang, hvor håndskrivning handler mere om motorisk udvikling end om pæne bogstaver. Her er håndskrivning en fysisk aktivitet, som eleverne kan træne, før de lærer bogstavernes betydning. De starter med simple tegneøvelser, der fører til bogstaver og siden til ord og tekst. På denne workshop får du en blyant i hånden og bevæger dig fra simple motoriske øvelser til en sammenbundet skrift, alt imens vi gennemgår skrivegreb, skriveretning og bogstavgrupper.

E. Dyrebare tekster v/ Dorte Haraldsted, CFU OVERTEGNET
CFU Dyrefilm og -bøger tilbyder en masse ord og viden, som kan være dyrebare, når dine elever selv skal skrive. Få ideer til forløb, som gør det let at komme i gang med at undersøge og skrive beskrivende og fortællende tekster om dyr. Du prøver også kræfter med fagtekster, som bryder med de klassiske fremstillingsformer – og både underholder og informerer.

F. Robothistorier v/ Lonnie Sørensen, CFU
Hvad sker der, når vi konstruerer Klods Hans’ vej til prinsessen med robotter eller skal igennem enkel kodning for at dirigere den fortælling, vi er i gang med at opbygge? På denne workshop undersøger vi, hvordan enkle robotteknologier kan understøtte elevernes forståelse af komposition og opbygning af fortællinger. Arbejdet med robotter kan både give eleverne en fornemmelse af fortælletid og sætte skub i fortælleglæden. Få helt konkrete ideer, der gør det let og overskueligt at gå i gang med nogle af de robot ter, I måske allerede har på skolen eller kan booke hos CFU.

Målgruppe
Dansklærere i 1.-5. klasse, danskvejledere og læringsvejledere

Underviser
Dorte Haraldsted Mortensen

Kursusnummer
Konference CFU-K24001

Dorte Haraldsted Mortensen

+45 41 89 70 13

CFU-kursusadministration

kursus-cfu@kp.dk
4189 9113

Mandag-torsdag kl. 8.30-15.00
Fredag kl. 8.30-14.00