Gå til indhold
Søg
Gymnasieelev sidder ved sin computer

Virtuel undervisning

Få inspiration og vejledning til virtuel undervisning og fjernundervisning på ungdomsuddannelser.

Virtuel undervisning i fagene

Bliv klogere på virtuel undervisning i netop dit fag! Nedenfor finder du links til en række artikler, som CFU Danmark står bag, og som formidles sammen med emu.dk. Artiklerne, der har ungdomsuddannelser som målgruppe, samler op på praksiserfaringer med virtuel undervisning og giver didaktiske tips og tricks til både synkron og asynkron virtuel undervisning.

Film og tv - fra mitCFU

Giv dine elever adgang til at streame film og tv derhjemme – helt lovligt. På mitcfu.dk findes mere end 600 spillefilm og 45.000 tv-udsendelser, som du kan booke til dine elever (enkelte spillefilm kan pga. af copyrights ikke udlånes til elever). Lav evt. spørgsmål til udsendelserne i et Google doc, som eleverne udfylder undervejs.

Videokonferencer

Synkrone videokonferencer (fx i Microsoft Teams og Google Meet) er altid et godt sted at starte og afslutte sine timer, og der er mange muligheder for at variere læringssekvenserne. Se gode råd og vejledninger nedenfor.

Virtuelle aktiviteter og læringssekvenser

Se konkrete eksempler på virtuelle aktiviteter og læringssekvenser.

I Edpuzzle kan du tage en eksisterende YouTube video – eller selv uploade en video – og lave indlejrede spørgsmål til videoen. Tilmed kan du få en rapportering over, hvorvidt eleverne har set videoen, og om de har svaret rigtigt.

Edpuzzle-video

Lad eleverne diskutere fagligt og virtuelt i fx et chatfora, Lectio eller MS Teams.  Se eksemplet “virtuel diskussion i historie”

Lad eleverne lave forskellige produkter (individuelt eller i virtuel gruppe) i projektlignende forløb. Sørg for stramme deadlines og videokonference-vejledning undervejs.

It-værktøjer

Der findes et hav af forskellige tjenester, der tilbyder online quizzer. Lav dem til eleverne – eller lad eleverne lave quizzer til hinanden. Mange af dem tilbyder også rapportering til læreren.

Se vejledninger til QuizletTestmoz og Kahoot.

Elevaktiverende øvelse til virtuel undervisning om neutralisering og titrering.

Vejledning

Af Karen Lunden, H. C. Ørsted Gymnasiet

Se eksempel på Jeopardylabs spillet med elever i videokonference gennem delt skærm.

Vejledning til Jeopardylabs

CFU-konsulent Lars Due Arnov har lavet et skema over forskellige muligheder for variation med virtuelle redskaber.

Morten Winter Bülow, Phd. Aarhus Universitet

Jacob Stenløkke Bendtsen, CFU/Hvidovre Gymnasium

 

CFU har et antal e-bøger – primært til faget dansk. Hent inspiration til virtuel værklæsning i pædagogiske vejledninger, der hentes på mitCFU.dk.