Gå til indhold
Søg

STEM

STEM er en kort betegnelse for et samarbejde mellem naturfag og matematik, hvor du bruger en engineerproces til at løse hverdagens udfordringer. I den nye naturvidenskabsstrategi er STEM beskrevet som det, der kan gøre undervisningen mere vedkommende og motivere til en større interesse for naturfagene hos eleverne. 

Vi har gjort det let for dig. På mitCFU kan du låne et færdigt og køreklart materialesæt. Du får flergangsmateriale, der skal retur til CFU, engangsmaterialer så du ikke skal finde supplerende dimser og dutter samt kort lærervejledning med elevsider til kopiering. 

Det handler om isolering. Eleverne skal bygge en boks, der kan transportere vaccine gennem regnskoven, uden at vaccinen bliver for varm. Eleverne lærer om hvilke forskellige materialer er enten gode eller dårlige isolatorer. 

Materialet er lavet til 4.- 6. klassetrin, men du kan skrue op og ned for de forskellige aktiviteter, så det også kan bruges i 3. og 7. Du kan også skrue op for brug af digitale teknologier og bruge geogebra eller 3D tegneprogrammer.

I skal i gennem 5 faser. 

  • Undersøgelse (varme/kulde, befolkningen i regnskoven mv.)
  • Ideér (innovativ proces)
  • Planlægning (materialer og planlægning af byggeproces)
  • Byg
  • Byg bedre

Brug mitCFU og søg på Malaria i Amazonas.

Robotter

Det er nu super nemt for dig at kaste dig ud i at bruge LEGO Mindstorm robotter i undervisningen. Robotterne styres enten af en programmering eller med mobilen som fjernstyring. Alle enheder kan bruges og software er gratis og nemt at hente.

Hardwaren, altså LEGO-robotterne får du i et materialesæt. De er færdigbygget og klar til brug med to store motorer, en mindre motor med løftearm og i alt fem sensorer.

Du kan finde inspiration til undervisningen flere steder på nettet. Brug især LEGOs hjemmeside eller diverse YouTube videoer.

Er det første gang du skal have fingrene i LEGO Mindstorm, så hav tillid til at du sammen med eleverne kan komme i mål. Hvis eleverne tidligere har arbejdet med anden form for programmering er det lettere at tilgå mindstorm.

  • Sørg for eleverne har adgang til software.
  • Udlever robotter og meld ud, at det også er første gang for dig
  • Brug videointroduktion. Sørg for at genfortælle på dansk og se den evt. flere gange.
  • Lad eleverne arbejde i grupper på to eller tre.
  • Brug mindst to lektioner pr gang og gerne flere gange ugentligt.
  • Giv eleverne en udfordring, fx kør to meter frem, drej om et hjørne (en forhindring), evt. zig zag og kør hjem til start.
  • Vær OBS på at mange elever søger din hjælp. Lær dem at bruge hinanden eller YouTube, når der opstår en programmerings udfordring.
  • Nyd, når de til sidst er selvkørende, og du kun skal øge udfordringerne.

Brug mitCFU og søg på LEGO Mindstorm.