Læselyst
Her kan du læse mere om vores nye læselyst-kasser og bogklubber i dansk, som skal give de ældste elevers flere positive oplevelser med at læse og tale sammen om umiddelbart fængende ungdomsromaner.
Undersøgelser viser, at udskolingselever læser færre og færre skønlitterære bøger.
Dansklærere kan spille en afgørende rolle i forhold til at give unge flere gode læseoplevelser og mere læselyst. Vi danskkonsulenter på CFU KP arbejder målrettet på at købe flere lettilgængelige romaner, som umiddelbart kan gribe de unge, og som egner sig til bogklub-læsning.
Ideen bag bogklubber i dansk
Dansklæreren har mulighed for at iscenesætte de unges læsning og spiller derfor en afgørende rolle i indsatsen for at højne læselysten hos unge.
Bogklubber i danskundervisningen kan være en vej frem. Her samtaler og arbejder eleverne i mindre grupper med den samme bog.

Håndholdte læsefællesskaber i dansk
Idéen er at give eleverne mulighed for at opleve gode meningsfulde læsefællesskaber gennem øget medbestemmelse og spændende litteraturaktiviteter i danskundervisningen.
Læseundersøgelser viser, at elevernes læselyst højnes ved større medbestemmelse. Lad derfor eleverne vælge mellem et mindre udvalg af bøger inden for samme tema, forfatterskab eller genre. Så er der stadig en fælles danskfaglig ramme i klassen. Lad dem også selv vælge, hvordan de vil tale om og arbejde med bogen – ud fra nogle kreative muligheder. Idéen er inspireret af folkebibliotekernes bogklubber, hvor mennesker mødes helt frivilligt og taler sammen om bøger, de alle har læst.
Man kan sige, at man laver en slags bogklubber i danskundervisningen. Det er en måde at understrege, at litteraturundervisningen i grundskolen bør række ud over skolen og ind i borgernes fritidsliv bagefter. Måske de får lyst til at fortsætte med at læse og tale sammen med om litteratur – også efter skoletiden.
- Romanlæsning inspireret af bogklubber på folkebiblioteker
- Flere titler, der appellerer umiddelbart til unge
- Valgfrihed blandt et mindre udvalg af bøger under samme danskfaglige tema eller forfatterskab
- Valgfrihed i litteraturarbejdet. De vælger opgaver på denne padlet https://padlet.com/trine2/cfubogclub
Kreative bogklub-opgaver

Hver elev kommer i en bogklub-gruppe med andre, som læser samme skønlitterære bog.
Efter læsning kan bogklubgruppen vælge hvilke opgaver, de vil arbejde med.
De kan vælge mellem en række kreative opgaver fra den linkede Padlet. De rummer opgaver, som de kan arbejde med rimelig selvstændigt. De vælger fx en opgave fra hver af de fem fase fra bogen, ‘Grib litteraturen’.
Bogklubber i praksis
Hvordan foregår det så i praksis?
Se video herunder, om hvordan Trine Ferdinand arbejder med håndholdte læsefællesskaber i sin 9. kl.
Du kan også læse om Trines arbejde med læselyst i to artiklen på Folkeskolen.dk

Læselystkasser
Herunder ser du vores nye læselystkasser, som er til bogklub-læsning i dansk i udskolingen. Det er fysiske kasser med 3-5 forskellige ungdomsromaner á 8-12 eksemplarer af hver. Bøgerne har et fælles danskfagligt tema, som man kan spille op af i den øvrige danskundervisning fx som et fordybelsesområde. Titlerne er umiddelbart appellerende til unge.
Ideen: Større valgfrihed af spændende titler – mere læselyst!

Læselystkasse med TERNET NINJA
Nu er den elskede trilogi nået sin afslutning, så tiden er inde til en Ternet Ninja kasse med de tre romaner, en citatbog, Ternet Ninja-bamsen og kostumer til Onkel Stuart og Aske. I kassen ligger også et spil om de forskellige typer af humor fra bøgerne og grænser for humor. Kostumerne kan sætte stemningen eller bruges til rollespil. Eleverne kan vælge, hvilke af romanerne de vil læse med deres læsegruppe. Ternet Ninja kan kickstarte læselysten hos unge som få andre bøger. Filmen Ternet Ninja 3 kommer til efteråret.
5.-8. kl.
PÅ VEJ

Læselystkasse med SJOVE BØGER 3
Hvis eleverne selv får lov at vælge, så skal bogen være bare lidt sjov. Men der skal også være noget vigtigt på spil. Det giver en god distance til de mere alvorlige og akavede ting i livet, at man også kan grine af det. Lad eleverne vælge mellem disse fire gode og sjove romaner, som de kan læse sammen i bogklubber.
6.-8. kl.
PÅ VEJ

Læselystkasse om FÆLLESSKABER 3
Venskabsgrupper er de vigtigste fællesskaber for unge. Mor og far og andre voksne træder i baggrunden. Det er blandt vennerne, teenagere afprøver grænser, spejler sig og finder ud af, hvem de er eller vil være. Her er en samling af fem stærke ungdomsromaner om venskabsgrupper, som mange unge vil blive revet med af. Lad eleverne vælge, hvilken bog de vil læse sammen i bogklubber.
8.-10. kl.
PÅ VEJ

Læselystkasse med historiske romaner
Kassen indeholder fem historiske ungdomsromaner, som har det tilfælles, at forfatteren tager afsæt i en bestemt historisk tid, som de har researchet på. Romanerne har meget forskellige længder og sværhedsgrader. Hver titel er i et antal, så flere kan læse den samme roman i mindre læsegrupper.
6.-8. kl.

Læselystkasse baseret på virkelige hændelser
Kassen indeholder fire ungdomsromaner, hvor virkelige begivenheder har inspireret forfatteren til at skrive bogen. Voldsomme begivenheder, der har haft stor betydning for de involverede, men som også har ændret manges syn på verden i en eller anden grad. Hver titel er i et antal, så flere kan læse den samme roman i mindre læsegrupper.
8.-10. kl.

Læselystkasse om sandheder og løgne
Hvad kan man egentlig stole på? Findes sandheder overhovedet eller er alt bare grader af falskhed? Det er nogle af vor tids helt centrale spørgsmål, som også optager mange unge. Lav læseklub med de 5 udvalgte ungdomsromaner, som på forskellige måder drejer sig om temaet ’sandheder og løgne’. Romaner af forskellige sværhedsgrader og undertemaer som fake news, Münchhausen by internet, familiehemmeligheder, kønsidentitet og ’everything is perspektiv’.
8.-10. kl.

Læselystkasse med sjove bøger 2
Det er bare skægt at læse noget sjovt! Her er en samling af 4 gode humoristiske ungdomsromaner skrevet af danske forfattere. Brug dem til at få gang i læselysten i din klasse og kombiner det med et forløb om humor.

Læselystkasse om at gå sin egen vej
Alle unge skal finde deres egen vej i livet – så det er et yndet tema i ungdomslitteraturen – og som fordybelsesområde i dansk. Her er 3 gode ungdomsbøger, som drejer sig om dette tema, som eleverne kan vælge imellem.
8.-10. kl.

Læselystkasse om kærlighed og forelskelse
Ungdomsromaner om de stærke følelser, som påvirker vores liv på godt og ondt. Her er bøger om den tabubelagte, den frigørende og den morsomme forelskelse. Et tema som elsket af alle unge.
8.-10. kl.

Læselystkasse med biografier
En kasse med 5 spændende letlæste biografier, som vil gribe mange unge. De kan vælge at læse om astronauten Andreas Mogensen, fodboldspilleren Nadia Nadim, den likviderede ex-gangster Nedim Yasar, fodboldspilleren Nicklas Bendtner eller om den feministiske komiker Sanne Søndergaard. Læs dem evt. som en del af et fordybelsesområde ’Biografier og portræt-artikler’.
7.-10.kl.

Læselystkasse med oversatte romaner
De meste læste ungdomsbøger i Danmark er oversatte romaner indenfor fantasy og science fiction. Det er altså det, de unge selv vælger – men det er stadig ALT for få unge, der overhovedet læser noget som helst frivilligt. Brug kassen her til at få flere af dine elever i gang med en page-turner-serie, så de også kan opleve at fortabe sig i et litterært univers. Eleverne kan vælge mellem første bog i fem af de mest populære oversatte ungdomsserier.
7.-9. kl.

Læselystkasse med humor
Det er skægt at læse noget sjovt! Her er samlet en kasse med tre humoristiske romaner, som rammer målgruppen bredt.
7.-8. kl.

Læselystkasse om at overskride grænser
En samling af romaner, der alle kredser om de problematikker unge i dag må forholde sig til. Hvad er konsekvensen af at være med i reality-tv, sugerdate eller sove i telt med ukendte fyre på Roskildefestival? Hvornår er det over grænsen?
8.-10. kl.

Læselystkasse om science-fiction
Romaner der foregår i både nær og fjern fremtid. Men der er tydelige tråde til tendenser, vi allerede oplever i dag. Hvor galt kan det komme til at gå, hvis udviklingen bare fortsætter? Tankevækkende og umiddelbart spændende bøger med en masse at tale sammen om.
8.-10. kl.

Læselystkasse om unges fællesskaber
Venskabsgrupper er ofte det vigtigste fællesskab for unge. Det er blandt vennerne de afprøver grænser, spejler sig og finder ud af, hvem de selv er. Her er en samling af stærke ungdomsromaner om venskabsgrupper, som mange unge vil blive revet med af.
9.-10. kl.

Læselystkasse om fællesskaber
Fire ungdomsromaner, der på forskellige måder og grader handler om unges fællesskaber/venskaber.
Det er blandt vennerne, unge afprøver grænser, spejler sig og finder ud af, hvem de er og vil være.
8-10 kl.

LYN Litteratur
Lynlitteratur er et spil, der kickstarter elevernes samtale om den læste litteratur. I mindre grupper deler de deres middelbare tanker om den skønlitterære tekst. Lynlitteratur er med til at skabe en mere undersøgende og deltagende tilgang undervisningen, hvor der ikke er fastlagte svar på forhånd, og hvor elevernes egne bud kommer i spil. Lynlitteratur styrer ved hjælp af samtalekort og en fast tidsramme processen omkring litteratursamtalen, hvilket gør, at alle elever bliver aktive deltagere i samtalen med støtte fra de andre elever i gruppen.
7.-10. kl.
Lav selv læselystkasser
Her kan du se andre forslag til samlinger af ungdomsromaner, som kunne læses i bogklubber i dansk med et fælles tema. Du er dog nødt til selv at booke bøgerne enkeltvis.

Bogklub med Sarah Engell
Lad eleverne selv vælge én af Sarah Engells mange gode ungdomsromaner, som CFU har både e-bøger og papirbøger. Vis dem listen her, og lad dem selv undersøge, hvad bøgerne handler om.
9. kl.

Bogklub med SPURT-serien
Lad eleverne vælge en af Spurt-seriens korte, stærke og letlæste ungdomsromaner med høj litterær kvalitet.

Bogklub med Sanne Munk Jensen
Lad eleverne vælge en af Sanne Munk Jensens stærke realistiske ungdomsromaner.
9. kl.

Bogklub om at finde sin egen vej i livet
At være teenager drejer sig om at finde ud af, hvem man egentlig er. Det handler om at finde sine egen ben at stå på i livet. Det handler om se sin baggrund og barndom i et nyt -mere realistisk- lys. Her er en samling af 3 stærke ungdomsromaner, som mange unge kan spejle sig i.
9.-10. kl.

Bogklub med spænding
Tre spændende romaner med spor fra krimigenren. Hvem har gjort det? Der er også tankevækkende tråde til aktuelle samfundsproblematikken, så der er masser at tale sammen om.
9. kl.

Bogklub om forelskelse
Forelskelse er en stærk følelse, som mange unge oplever i starten af teenageårene. Lad eleverne vælge en af disse romaner, som på hver sin måde handler om forelskelsens kraft.
8.-10. kl.

Bogklub med Fupz
Lad eleverne vælge én af disse to letlæste romaner af Fupz, som har hhv. en pige og en dreng som hovedperson, som går igen i begge bøger. De fås både som e-bog og papirbog.
8.-9. kl.
Bogklub i fagteamet

Grib litteraturen
Lærerbogen rummer mange spændende konkrete ideer til at arbejde kreativt med litteratur. I kan låne den til hele jeres danskfagteam, og bruge den som afsæt for nogle interessante faglige diskussioner.
Læsemiljø
Miljøet omkring læsningen har stor betydning for lysten. Selv små ændringer kan have stor betydning.

Læselyst-sofaer
Oplev selv, hvor stor forskel det gør at ændre læsemiljøet i klassen. Book et sæt med oppustelige sofaer, som både kan bruges ude og inde – og som pustets op på under et minut.
Kursus
Styrk læselysten med gode romaner, mere medbestemmelse og stærke læsefællesskaber
Tid: Onsdag den 14/1-2026, kl. 13-16
Målgruppe: Dansklærere i udskolingen
Underviser: Trine Ferdinand
Det er tid til at få fyret op under de unges læselyst. Få inspiration til, hvordan du kan iscenesætte de ældste elevers romanlæsningen, så de får flere positive læseoplevelser med gode ungdomsbøger.