Gå til indhold
Søg

Læselyst

Her kan du læse mere om vores nye læselyst-kasser og bogklubber i dansk, som skal give de ældste elevers flere positive oplevelser med at læse og tale sammen om umiddelbart fængende ungdomsromaner.

Undersøgelser viser, at udskolingselever læser færre og færre skønlitterære bøger.
Dansklærere kan spille en afgørende rolle i forhold til at give unge flere gode læseoplevelser og mere læselyst. Vi danskkonsulenter på CFU KP arbejder målrettet på at købe flere lettilgængelige romaner, som umiddelbart kan gribe de unge, og som egner sig til bogklub-læsning.

Ideen bag bogklubber i dansk

Dansklæreren har mulighed for at iscenesætte de unges læsning og spiller derfor en afgørende rolle i indsatsen for at højne læselysten hos unge.
Bogklubber i danskundervisningen kan være en vej frem. Her samtaler og arbejder eleverne i mindre grupper med den samme bog.

David - læselyst

Håndholdte læsefællesskaber i dansk

Idéen er at give eleverne mulighed for at opleve gode meningsfulde læsefællesskaber gennem øget medbestemmelse og spændende litteraturaktiviteter i danskundervisningen.

Læseundersøgelser viser, at elevernes læselyst højnes ved større medbestemmelse. Lad derfor eleverne vælge mellem et mindre udvalg af bøger inden for samme tema, forfatterskab eller genre. Så er der stadig en fælles danskfaglig ramme i klassen. Lad dem også selv vælge, hvordan de vil tale om og arbejde med bogen – ud fra nogle kreative muligheder. Idéen er inspireret af folkebibliotekernes bogklubber, hvor mennesker mødes helt frivilligt og taler sammen om bøger, de alle har læst.

Man kan sige, at man laver en slags bogklubber i danskundervisningen. Det er en måde at understrege, at litteraturundervisningen i grundskolen bør række ud over skolen og ind i borgernes fritidsliv bagefter. Måske de får lyst til at fortsætte med at læse og tale sammen med om litteratur – også efter skoletiden.

  • Romanlæsning inspireret af bogklubber på folkebiblioteker
  • Flere titler, der appellerer umiddelbart til unge
  • Valgfrihed blandt et mindre udvalg af bøger under samme danskfaglige tema eller forfatterskab
  • Valgfrihed i litteraturarbejdet. De vælger opgaver på denne padlet https://padlet.com/trine2/cfubogclub

Kreative bogklub-opgaver

Padlet dansk

Hver elev kommer i en bogklub-gruppe med andre, som læser samme skønlitterære bog.

Efter læsning kan bogklubgruppen vælge hvilke opgaver, de vil arbejde med.

De kan vælge mellem en række kreative opgaver fra den linkede Padlet. De rummer opgaver, som de kan arbejde med rimelig selvstændigt. De vælger fx en opgave fra hver af de fem fase fra bogen, ‘Grib litteraturen’.

Bogklubber i praksis

Hvordan foregår det så i praksis?

Se video herunder, om hvordan Trine Ferdinand arbejder med håndholdte læsefællesskaber i sin 9. kl.

Du kan også læse om Trines arbejde med læselyst i to artiklen på Folkeskolen.dk

Billede til video dansk

Læselystkasser

Herunder ser du vores nye læselystkasser, som er til bogklub-læsning i dansk i udskolingen. Det er fysiske kasser med 3-5 forskellige ungdomsromaner á 8-12 eksemplarer af hver. Bøgerne har et fælles danskfagligt tema, som man kan spille op af i den øvrige danskundervisning fx som et fordybelsesområde. Titlerne er umiddelbart appellerende til unge.

Ideen: Større valgfrihed af spændende titler – mere læselyst!

3 bogforsider til Læselystkasse

Læselystkasse om at gå sin egen vej

Alle unge skal finde deres egen vej i livet – så det er et yndet tema i ungdomslitteraturen – og som fordybelsesområde i dansk. Her er 3 gode ungdomsbøger, som drejer sig om dette tema, som eleverne kan vælge imellem.
8.-10. kl.

3 bogforsider fra Læselystkasse

Læselystkasse om kærlighed og forelskelse

Ungdomsromaner om de stærke følelser, som påvirker vores liv på godt og ondt. Her er bøger om den tabubelagte, den frigørende og den morsomme forelskelse. Et tema som elsket af alle unge.
8.-10. kl.

5 bogforsider

Læselystkasse med biografier

En kasse med 5 spændende letlæste biografier, som vil gribe mange unge. De kan vælge at læse om astronauten Andreas Mogensen, fodboldspilleren Nadia Nadim, den likviderede ex-gangster Nedim Yasar, fodboldspilleren Nicklas Bendtner eller om den feministiske komiker Sanne Søndergaard. Læs dem evt. som en del af et fordybelsesområde ’Biografier og portræt-artikler’.
7.-10.kl.

 

5 bogforsider

Læselystkasse med oversatte romaner

De meste læste ungdomsbøger i Danmark er oversatte romaner indenfor fantasy og science fiction. Det er altså det, de unge selv vælger – men det er stadig ALT for få unge, der overhovedet læser noget som helst frivilligt. Brug kassen her til at få flere af dine elever i gang med en page-turner-serie, så de også kan opleve at fortabe sig i et litterært univers. Eleverne kan vælge mellem første bog i fem af de mest populære oversatte ungdomsserier.
7.-9. kl.

Læselyst med humor billede

Læselystkasse med humor

Det er skægt at læse noget sjovt! Her er samlet en kasse med tre humoristiske romaner, som rammer målgruppen bredt.
7.-8. kl.

 

Læselystkasse om at overskride grænser

Læselystkasse om at overskride grænser

En samling af romaner, der alle kredser om de problematikker unge i dag må forholde sig til. Hvad er konsekvensen af at være med i reality-tv, sugerdate eller sove i telt med ukendte fyre på Roskildefestival? Hvornår er det over grænsen?
8.-10. kl.

Læselyst om science fiction

Læselystkasse om science-fiction

Romaner der foregår i både nær og fjern fremtid. Men der er tydelige tråde til tendenser, vi allerede oplever i dag. Hvor galt kan det komme til at gå, hvis udviklingen bare fortsætter? Tankevækkende og umiddelbart spændende bøger med en masse at tale sammen om.
8.-10. kl.

Læselyst om unges fællesskaber

Læselystkasse om unges fællesskaber

Venskabsgrupper er ofte det vigtigste fællesskab for unge. Det er blandt vennerne de afprøver grænser, spejler sig og finder ud af, hvem de selv er. Her er en samling af stærke ungdomsromaner om venskabsgrupper, som mange unge vil blive revet med af.
9.-10. kl.

4 bogforsider

Læselystkasse om fællesskaber

Fire ungdomsromaner, der på forskellige måder og grader handler om unges fællesskaber/venskaber.
Det er blandt vennerne, unge afprøver grænser, spejler sig og finder ud af, hvem de er og vil være.
8-10 kl.

Lav selv læselystkasser

Her kan du se andre forslag til samlinger af ungdomsromaner, som kunne læses i bogklubber i dansk med et fælles tema. Du er dog nødt til selv at booke bøgerne enkeltvis.

Det øjeblik du tvivler bogforside

Bogklub med Sarah Engell

Lad eleverne selv vælge én af Sarah Engells mange gode ungdomsromaner, som CFU har både e-bøger og papirbøger. Vis dem listen her, og lad dem selv undersøge, hvad bøgerne handler om.
9. kl.

En god dreng bogforside

Bogklub med SPURT-serien

Lad eleverne vælge en af Spurt-seriens korte, stærke og letlæste ungdomsromaner med høj litterær kvalitet.

 

 

Tag gaden tilbage bogforside

Bogklub med Sanne Munk Jensen

Lad eleverne vælge en af Sanne Munk Jensens stærke realistiske ungdomsromaner.
9. kl.

 

 

 

Smukke Dreng billede

Bogklub om at finde sin egen vej i livet

At være teenager drejer sig om at finde ud af, hvem man egentlig er. Det handler om at finde sine egen ben at stå på i livet. Det handler om se sin baggrund og barndom i et nyt -mere realistisk- lys. Her er en samling af 3 stærke ungdomsromaner, som mange unge kan spejle sig i.
9.-10. kl.

Byttedyr bogforside

Bogklub med spænding

Tre spændende romaner med spor fra krimigenren. Hvem har gjort det? Der er også tankevækkende tråde til aktuelle samfundsproblematikken, så der er masser at tale sammen om.
9. kl.

Tiger hjerte billede

Bogklub om forelskelse

Forelskelse er en stærk følelse, som mange unge oplever i starten af teenageårene. Lad eleverne vælge en af disse romaner, som på hver sin måde handler om forelskelsens kraft.
8.-10. kl.

Fupz

Bogklub med Fupz

Lad eleverne vælge én af disse to letlæste romaner af Fupz, som har hhv. en pige og en dreng som hovedperson, som går igen i begge bøger. De fås både som e-bog og papirbog.
8.-9. kl.

Bogklub i fagteamet

Grib litteraturen

Grib litteraturen

Lærerbogen rummer mange spændende konkrete ideer til at arbejde kreativt med litteratur. I kan låne den til hele jeres danskfagteam, og bruge den som afsæt for nogle interessante faglige diskussioner.

Læsemiljø

Miljøet omkring læsningen har stor betydning for lysten. Selv små ændringer kan have stor betydning.

børn der ligger i grønne oppustlige stole og læser

Læselyst-sofaer

Oplev selv, hvor stor forskel det gør at ændre læsemiljøet i klassen. Book et sæt med oppustelige sofaer, som både kan bruges ude og inde – og som pustets op på under et minut.

Kursus

Læselyst og makerteknologier i danskfaget

Tid: Tirsdag den 17. september 2024, kl. 12-16
Målgruppe: Dansklærere på mellemtrinnet og i udskolingen samt ressourcepersoner fra PCL
Underviser: Karin Dyrendom og Trine Ferdinand

Fyr op under læselysten med magiske læserum. Vi arbejder med projektbaseret læring og udforsker, hvordan eleverne ved hjælp af makerteknologier kan være med til at skabe innovative rum og designs, der inspirerer til læselyst og kreativ udfoldelse i dansk.

Kontakt din danskkonsulent

portrætfoto Trine Ferdinand

Trine Ferdinand Pædagogisk konsulent

trif@kp.dk
41 89 70 53
Træffetid: tirsdag, onsdag og fredag

Vend tilbage til oversigten