Gå til indhold
Søg
Børn klatre i på skolens legeplads

Læremidler til dansk i 0.-2. klasse

Se aktuelle læremidler til 0.-2. klasse, og få inspiration til, hvordan du sætter læremidlerne i spil i din danskundervisning.

Astrid Lindgren Faktisk bog

Fagbøger om forfattere

Fagbøger om kendte børnebogsforfattere til faglig læsning i indskolingen:
Astrid Lindgren
H.C. Andersen
Halfdan Rasmussen
Jakob Martin Strid
Kim Fupz Aakeson
Ole Lund Kirkegaard

Kaj-og-sneglene-bog

Kaj og sneglene

Kaj er ikke modig som de andre drenge i klassen. Han kan bedst lide bare at se på. Heldigvis har Kaj en magisk sten, som han har fået af sin ven Pedro fra Mexico. Når stenen er varm, hjælper den Kaj.

Af Mette Vedsø

0.-3. klasse

Nye papirbøger 0.-2. kl.

Se skønlitterære papirbøger i klassesæt – både med og uden pædagogisk vejledning – som kan lånes i mitCFU. Eller se vores udvalgte på listen herunder.

Vi anbefaler

Billedbog. Klovnen Dummy er ikke særlig sjov. Cirkusdirektøren vil fyre Dummy, fordi han ikke er sjov nok. Men når klovnen optræder, får tilskuerne øjnene op for andre ting i livet.

0.-5. klasse

Af Kim Fupz Aakeson

Se mere og book

bogforside Kloven der ikke var særlig sjov

Billedbog. En prinsesse rejser ud i verden for at finde lykken med sin prins, men det er ikke let at være lykkelig og glad, når man er langt fra Paradis og tæt på rivalisering og børnearbejde. Heldigvis lykkes det til sidst prinsessen at finde både kærlighed og tilgivelse.

2.-5. klasse

Af Kåre Bluitgen

Se mere og book

Billedbog. Drengen bor sammen med sin mor og sin stedfar. Stedfaren, Steen, skal snart flytte, og moren siger, at drengen ikke må besøge ham. Drengen stikker af sammen med sin gode ven, Lillebjørn, men heldigvis bliver et “farvel” til et “på gensyn”.

0.-7. klasse

Af Lilja Scherfig

Se mere og book

Frøken Ignora har fået en ny bedste ven, som hedder Georg. Når Georg har svært ved at finde ud af tingene, spørger han sin Momse om hjælp og gode råd.

Seks nye titler i serien “Mister Georg” til udlån.

1.-2. klasse

Af Katrine Marie Guldager

Læs mere og book

Om stemme og kropsprog, genfortælling, oplæsning, samtale og samarbejde samt fremlæggelse.

1.-2. klasse

Af Pernille Hargbøl Madsen

Se mere og book

Serien består af fire fortællinger med hullet som omdrejningspunkt. Det er der kommet 4 meget forskellige historier ud af. Lærervejledningen indeholder ideer til litteratursamtaler og arbejdet med de fire bøger. Der er fokus på før, under og efter læsningen, og vejledningen kommer med forslag til den litterære leg i arbejdet med de 4 fortællinger.

0.-4. klasse

Af Trine May

Se mere og book

Kaj er ikke modig som de andre drenge i klassen. Han kan bedst lide bare at se på. Heldigvis har Kaj en magisk sten, som han har fået af sin ven Pedro fra Mexico. Når stenen er varm, hjælper den Kaj.

0.-3. klasse

Af Mette Vedsø

Se mere og book

Billedbog. Otto vil gerne redde verden. En dag møder han den gamle dame Hedvig, og det går op for ham, at mindre måske kan gøre det.

0.-2. klasse

Af Mette Hedvig

Se mere og book

Fortællingen er konstrueret som en “gammeldags” fortælling, hvor helten må så grueligt meget igennem i jagten på målet: At finde et hjem. Pigen og katten møder forskellige mærkelige typer undervejs på deres lange rejse. Nogle er hjælpere, andre er modstandere.

0.-2. klasse

Af Martin Widmark

Se mere og book

 

 

Materialet præsenterer via rammefortællingen om Thomas Tukan eleverne for de fire teksttyper: Informerende tekster, berettende tekster, instruerende tekster og argumenterende tekster.

1.-2. klasse

Af Joy Lieberkind

Se mere og book

Rita er flyttet til en ny by. Hun skal begynde i en ny klasse. Rita er meget nervøs. Hvad nu, hvis ingen vil snakke med hende?

0.-3. klasse

Af Mette Vedsø

Se mere og book

Kaj besøger naboen Pedro. Han får en magisk sten, der kan hjælpe ham. På skoleudflugten når Kaj at råbe og advare Finn, så han ikke bliver kørt over. Han redder sin ven, og stenen føles helt varm i lommen.

0.-3. klasse

Af Mette Vedsø

Se mere og book

Krapylet bor alene under en klam badebro, hvor han lever af skidtfisk og tang. En dag træder Signe ud på hans bro. Måske kan hun være en ven? Men venskab er ikke noget, man bare aftaler, siger Signe. Det skal ske af sig selv.

0.-4. klasse

Af Kim Fupz Aakeson

Se mere og book

Billedbog. Hver gang MariaMarianne bliver flov eller ked af det, kryber hun en smule. Til sidst kan hun bogstavelig talt krybe i et musehul. Men et møde med en kat får hende til at komme frem.

0.-2. klasse

Af Kim Fupz Aakeson

Se mere og book

Hvordan bliver du en haj til medier som f.eks. YouTube, sms og websites? Denne bog får dig til at tænke mere over, hvordan du bruger forskellige medier, og hvad du skal være opmærksom på.

1.-3. klasse

Af Trine May

Se mere og book

 

Billedbog på vers. Lille Frøken Pingelpot er ikke nogen helt almindelig kylling. Hun prøver at passe ind i hønsegården og pipper ligesom de andre, men der kommer nogle helt andre lyde ud af hendes næb, som ingen forstår.

0.-1. klasse

Af Marianne Iben Hansen

Se mere og book

Billedbog. En pige, som er et barn af bøger, sætter sejl og rejser gennem et landskab af bogstaver fra klassiske børnebøger. Hun vil føre en dreng ind i den verden af historier, hun selv kommer fra.

0.-9. klasse

Af Oliver Jeffers

Se mere og book

Billedbog. Den lille pige er nysgerrig og går sammen med den ældre mand på opdagelse i verden. Manden læser højt for hende fra stolen, men en dag er stolen tom. Nu er pigens liv også tomt, indtil der en dag kommer en ny lille pige.

0.-3. klasse

Af Oliver Jeffers

Se mere og book

Billedbog om en pige, som tænker det, hun gerne vil sige, men ikke siger det – indtil en dag, hvor det er vigtigt at få det rigtige sagt.

0.-5. klasse

Af Mette Eike Neerlin

Se mere og book

Et didaktisk læremiddel til indskolingen, der indeholder en fagtekst om forfatteren og tekster af Katrine Marie Guldager, “Frøken Ignora”,  “Frantz får besøg” og “Anton og sorgens pil”. Oplæg til litterær analyse og fortolkning.

1.-2. klasse

Af Marianne Skovsted Pedersen

Se mere og book

Den smukke billedbog lægger op til refleksioner om sprog. Hvor kommer det fra? Har alle mennesker de samme ord at bruge løs af? Kan man bare bruge sproget, som man vil? Har det betydning, hvilke ord man vælger? Med tilhørende pædagogisk vejledning.

0.-2. klasse

Af Agnes De Lestrade

Se mere og book

Drengen Jakob bor alene med sine forældre, der drikker og skændes meget. En dag står drengen Hardy med guldkappen ude på hans altan og vil ind. Det ændrer en hel del ved Jakobs liv. Bogens tekst og billeder fortæller hver sin historie og sætter fokus på at være et barn, der er i klemme.

0.-4. klasse

Af Mette Eike Neerlin

Se mere og book

Lille Frø er en form for moderne fabel, hvor dyr har menneskelige egenskaber, og den rummer en implicit sandhed om det at være menneske. Budskabet er, at vi skal være mere rummelige over for de utilpassede børn, som har vanskeligt ved at leve op til de gængse normer om acceptabel adfærd.

0.-1. klasse

Af Jakob Martin Strid

Se mere og book

Materiale til undervisning i læsning, forståelse og fortolkning af forfatteren Ole Lund Kirkegaard efter princippet om kollaborativ læring, hvor eleverne i teams konstruerer viden sammen. Med teksteksempler og opgaver.

1.- 2. klasse

Af Trine May

Se mere og book

Materiale til undervisning i læsning af forfatterskab, tekstforståelse og fortolkning af forfatteren H.C. Andersen efter princippet cooperative learning, hvor eleverne samarbejder i faste strukturer. Materialet indeholder både teksteksempler og opgaver.

2.-3. klasse

Af Marianne Skovsted Pedersen

Se mere og book

Tv-udsendelser 0.-2. kl.

Vi har 45.000 tv-udsendelser i mitCFU, og flere af dem er velegnede til indskolingen – og nogle af dem har vi lavet pædagogiske vejledninger til! Se fx Alfons Åberg, Alle vi børn i Bulderby, Busters verden, Cirkeline, Hunden Ib, Fantastiske maskiner

Pippi Langstroempe tv

Pippi har fødselsdag

Pippi kan i år fejre 75 års fødselsdag. Se den svenske tv-dokumentar om verdens stærkeste pige, eller gense tv-serien om Pippi Langstrømpe.

Vitello billede fra film

12 film om Vitello

De 12 filmatiserede animationsfilm kan streames på mitCFU. Vælg kapitelsæt med elevspørgsmål, som kan læses lige det sted, hvor tingene sker i filmene.

Fede film 0.-2. kl.

På mitCFU kan du let og lovligt streame film i din danskundervisning. Til filmene ligger der pædagogiske vejledninger med elevopgaver. Her kan du se 14 film, som varmt kan anbefales til indskolingen, men der er mange flere – både med og uden pædagogisk vejledning – i mitCFU!

Vi anbefaler

Mange elever er helt sikkert bekendt med historierne om Vitello. Her er bøgerne filmatiseret med deres eget udtryk og kædet sammen til en historie. Tematisk handler filmen om Vitello, der savner sin far, som han ikke kender. Filmens øvrige temaer er fantasi og virkelighed, stedforældre, venskaber og kærester.

Se mere og book

En ordløs realfilm om en lille, sød abe, der dumper ned i farefulde Amazonas fyldt med sultne rovdyr, indeholder naturligvis nervepirrende spænding for de yngste klassetrin. Men ikke mere, end godt er. Fortællingen holdes fint i gang og er en fin introduktion til det rige plante- og dyreliv i junglen. Filmen er desuden meget velegnet til en introduktion til filmsprogets virkemidler.

Se mere og book

Filmen er velegnet til at sætte fokus på en klasses sociale liv og på de udfordringer, som børn med høj begavelse kan give lærere, forældre og børn i indskolingen. Den er desuden velegnet til det begyndende arbejdet med filmanalyse på de yngste klassetrin i faget dansk, hvor fokus fx kan lægges på, hvordan filmen blander realfilm og animationer og på brugen af de filmiske virkemidler på både billed- og lydsiden.

Se mere og book

Denne spillefilm egner sig til arbejdet med fortolkningskompetencen Der kan især arbejdes med ord- og sprogforståelse, god og dårlig sprogbrug, rim og remser i de sange, som er med i filmen. Det er oplagt at tale om billedlige og lydlige virkemidler, som er centrale i filmfortællinger. Ligesom der kan arbejdes begyndende med kameraets funktioner, som f.eks. zoom og motivets perspektiv.
Der er også mulighed for at arbejde ud af filmen og lade eleverne læse fagtekster om f.eks. bier og biller.

Se mere og book

“Bennys badekar” er en dansk tegnefilmklassiker fra 1971. En eventyrlig og humoristisk animationsfilm, der handler om at bruge fantasien til at flygte fra hverdagens kedsomhed og uforstående voksne, fra et gråt højhusmiljø ned til en farvestrålende og magisk verden på bunden af et badekar. Filmen er velegnet til undervisningsforløb i både indskolingen og på mellemtrinnet, afhængigt af den faglige sammenhæng og det faglige fokus.

Se mere og book

Bille Augusts kanoniserede klassiker omsatte i 1984 Bjarne Reuters bog til noget ganske særligt, og selvom historien udspilles i 1950’ernes Danmark, er filmens temaer om mobning, ukuelighed, trofasthed, klassedeling og social status fortsat aktuelle. Derimod er fremstillingen af skolens hverdag og undervisningens, i bedste fald latterlige, forvaltere til gengæld aldeles uaktuel, omend ganske underholdende.

Se mere og book

Saint-Exupery’s “Den lille prins” er fra 1943, og instruktøren Mark Osborne (“Kung Fu Panda”) har sat det klassiske eventyr ind i en moderne ramme, hvor en lille 9-årig pige paces frem af sin overambitiøse mor og hendes plan om at få datteren ind på en prestigefyldt skole. Naboen er en gammel mand, tidligere pilot og eventyrer, og han introducerer pigen til en magisk verden. Et helt centralt tema er barndom contra voksenliv, og forskellene på de to verdener er tegnet tydeligt op.

Se mere og book

Vellykket filmatisering af Jakob Martin Strids sprudlende og populære børnebog, og i arbejdet med filmen er det selvfølgelig oplagt at beskæftige sig med temaet “fra bog til film”. En del elever kender sikkert bogen fra oplæsning i deres tidlige barndom, mens filmen nok mest har tidlig skolealder som målgruppe. Det helt centrale tema er venskab, men også gåpåmod og eventyrlyst er gennemgående i filmen.

Se mere og book

Filmen blev i 2014 nomineret til en oscar i kategorien årets bedste animationsfilm. Det Danske Filminstitut har udarbejdet et undervisningsmateriale til filmen, der lægger op til arbejdet med temaerne: livsbetingelser, venskaber, parallelsamfund og fjendebilleder og inddrager desuden arbejdet med personkarakteristik og miljøbeskrivelser.

Se mere og book

Før visning af Nabospionen er det en god ide at introducere detektivgenren og måske endda udbygge det med omtale af “film noir” samt at forberede børnene på den særlige streg og enkelhed i modsætning til mere velkendte Hollywood-animationsfilm. Det helt centrale tema er anderledes jordnært, nemlig det at flytte med mor og søskende fra Jylland til København.

Se mere og book

Filmen er en forunderlig og meget original film, der er velegnet til at anvende i undervisningen i faget dansk. Filmen vandt prisen for bedste børnefilm ved BUSTER Filmfestival 2010. Det Danske Filminstitut har udarbejdet et undervisningsmateriale til filmen, der lægger op til arbejdet med temaerne: ensomhed, at være anderledes, identifikation, tab og løsrivelse, men også til arbejdet med eventyrgenrens opbygning, fortællestruktur og virkemidler.

Se mere og book

Ivan Olsen er faktisk ikke god til noget som helst og kan ikke leve op til sin fars idol Tarzan! Ivan mobbes i skolen og får buksevand! Men en dag møder han en heks, som tryller ham om til den bedste til alting! Ivan vil dog helst være en almindelig dreng.

Se mere og book

Som den første 3D-computeranimerede Pixar-produktion, men især på grund af den fine fortælling om venskab mellem meget umage karakterer, var OP en prisbelønnet og publikumsmæssig kæmpesucces. En morsom og smuk film med fokus på eventyr og drømme, fortalt i øjenhøjde med sit publikum.

Se mere og book

Filmen er en spændingsmættet animationsfilm, der er velegnet til arbejdet i dansk og billedkunst. Det Danske Filminstitut har udarbejdet et materiale til filmen, der lægger op til arbejdet med filmens temaer, indhold og form. Materialet indeholder konkrete forslag til arbejdet i faget dansk inden for kompetenceområdet “Fortolkning” med fokus på kontraktmodellen, personkarakteristik, de filmfaglige begreber, billedbeskæring og perspektiv samt brugen af rekvisitter.

Se mere og book

Frans bliver pilot bogforside

E-bog: Frans bliver pilot

Frantz og Karl leger krig i naboens gamle fly, som ikke kan flyve. De bliver uvenner, da Karl tager Frantz’ flyverbriller og ikke vil aflevere dem igen. Men Frantz har en løsning…

Af Katrine Marie Guldager

1.-2. klasse

 

Meget mærkelig morgen - bogforside

E-bog: Meget mærkelig morgen

Billedbog. En pige vågner en morgen og undrer sig over alting: Værelset, hun sover i, damen, som siger, hun skal i noget, som hedder “børnehave”.

Af Kim Fupz Aakeson

0.-4. klasse

 

Enestående e-bøger til 0.-2. kl.

Her ser du nogle af de mest interessante e-bøger til indskolingen, som du kan låne til din klasse i mitCFU. De nyeste står øverst. Der er dog mange flere i mitCFU!

Til mange e-bøger er der pædagogisk vejledning og overlay med elevspørgsmål til. Et overlay er et lag oven på teksten med elevspørgsmål, som vises, når man klikker på markeringerne i teksten. Der er mange muligheder, fx kan du låne en billedbog som e-bog og lade eleverne læse med på tavlen et øjeblik efter.

Vi anbefaler

Billedbog om Bello, der sidder i kørestol. Han er led og ked af altid at blive behandlet som en handicappet. Så møder han Ane, som er sur på ham og derfor behandler ham som et helt normalt barn.

Af Mette E. Neerlin

0.-2. klasse

Se mere og book

Billedbog med rimet tekst. Axel er en bilglad lille auto-and. Hans lille andehjerte banker for alt med hjul, og i fantasien kører han væk på et gammelt løbehjul. Han kommer senere ud at køre med elefanten i dens BMW, og eventyret fortsætter med biler på et værksted og med at invitere hele andefamilien ud på køretur.

Af Marianne Iben Hansen

0.-1. klasse

Se mere og book

Tøjdukken Bob og andre slidte dukker drømmer om et sted, hvor de kan være sig selv og gøre, hvad de vil. Deres rejse mod stedet De Forbandede Dukkers Land bliver en dramatisk rejse.

Af Kim Fupz Aakeson

0.-3. klasse

Se mere og book

Frantz og Karl leger krig i naboens gamle fly, som ikke kan flyve. De bliver uvenner, da Karl tager Frantz’ flyverbriller og ikke vil aflevere dem igen. Men Frantz har en løsning …

Det er oplagt at læse forskellige bøger i klassen på én gang og så lave mundtlige fremlæggelser, oplæsninger eller anden formidling fra elev til elev.

Af Katrine Marie Guldager

1.-2. klasse

Se mere og book

Lille Frø kommer til at bo hos familien Frø. Men han er meget slem. Og til sidst rejser Lille Frø ud i verden, fordi han tror, at ingen kan lide ham! Men mon ikke det ender godt til sidst?

Budskabet kan være, at vi skal være tolerante og rummelige over for alle børn, også de “slemme” og dem, der kommer udefra.

Af Jakob Martin Strid

0.-2. klasse

Se mere og book

 

Vitello og hans venner lægger hårdt ud med at ville stoppe klimaforandringer og fattigdom. De bygger vejspærringer og forsøger at hjælpe en hjemløs. Men det er alligevel ikke så let at redde hele verden.
Da de sjosker slukørede hjemad, kommer de forbi et træ, som en kat har forvildet sig for højt op i, og drengene sætter en redningsaktion i gang. Så har de i hvert fald fået taget hul på den store mission!

Af Kim Fupz Aakeson

0.-2. klasse

Se mere og book

 

 

‘Meget mærkelig morgen’ er en skæv omvendtfortælling, hvor alt det normale er unomalt, og hvor det at vågne op på et sørøverskib er dejlig trygt og velkendt. E-bogen har oplæsning, og lad i første omgang eleverne lytte til teksten uden at se billederne. Lad dem undervejs gætte, hvor handlingen udspiller sig. Læs historien igen, mens eleverne kigger med på klassens whiteboard.

Af Kim Fupz Aakeson

0.-4. klasse

Se mere og book

Dunne og Ella Frida bliver bedste venner i 1. klasse. Efter jul skal Ella Frida flytte, og Dunne bliver ulykkelig. Det har Dunne været før, men hun ved, at hun bliver glad igen senere, når blot hun husker på de lykkelige øjeblikke i sit liv.

Af Rose Lagercrantz

0.-4. klasse

Se mere og book

 

Som titlen antyder, er denne fortælling en nyfortolkning af “den gode, gamle historie” om De tre Bukke Bruse. Såvel persongalleri som fortællingens struktur er bibeholdt – blot er stedet, hvor handlingen udspiller sig, ændret fra broen over vandløbet til vandrutsjebanen i badeland. Materialet lægger derfor op til at arbejde med et intertekstuelt perspektiv.

Af Bjørn R. Rørvik

0.-1. klasse

Se mere og book

 

Garmanns Sommer er en poetisk, smuk og tankevækkende billedbog, som drejer sig om det grundlæggende livsvilkår, at mennesker bekymrer sig, når noget nyt og ukendt skal til at begynde. Garmann bekymrer sig for at begynde i skole. Garmann spørger sine tanter, mor og far, hvad de bekymrer sig om. Deres svar giver stof til eftertanke og livsvisdom.

Af Stian Hole

0.-4. klasse

Se mere og book

 

Nabosprog

Se nordiske film og tv-udsendelser i indskolingen.

Lær svensk med Peddersen og Findus
Lad eleverne lære svensk, mens de livedubber hen over en svenske animationsfilm om Peddersen og Findus.
Eleverne skal oversætte de svenske replikker til dansk og fremføre dem live for klasse.
Få overblik over mini-forløbet i den korte video.

Læs mere og book

Peddersen og Findus

Lær svensk med Peddersen og Findus

Kontakt

Forslag til nye læremidler

Materialer, der indkøbes til udlånssamlingen, vælges af vores faglige konsulenter i samarbejde med repræsentanter for brugerne. Vi modtager meget gerne forslag til nye læremidler i udlånssamlingen.

Send dit forslag vedr. bøger til Mette Schousboe.

Mette Schousboe | Pædagogisk Konsulent | +45 41 89 74 09
Thomas Ais Christensen, portræt

Pædagogisk konsulent

Thomas Ais Christensen tach@kp.dk 4189 7053 Træffetid: Mandag, tirsdag og fredag

Nyhedsbreve

Få inspiration og idéer til dit fag samt nyt fra CFU

– lige i din indbakke!