Tidlig algebra og sammenhængen med CAS-programmer
Mange elever bøvler med tal og algebra. Få bud på, hvordan 'algebraisk tænkning' i sammenhæng med fagets andre områder kan understøtte alle elevers læring inden for dette område – allerede i indskolingen.
Praktisk information
Dato
Tirsdag d. 16.09.2025 -
Tirsdag d. 7.10.2025
Sted
Tilmeldingsfrist
19. august 2025
Pris
2000,00 kr.
Kursusbeskrivelse
Algebra er et fagområde, som for alvor melder sin ankomst i bøgerne i de ældste klasser. Forskning tyder imidlertid på, at eleverne udvikler bedre forståelse og kunnen inden for tal og algebra, hvis de får mulighed for at ’tænke algebraisk’ i sammenhæng med fagets andre fagområder allerede fra begyndelsen af deres skoleforløb. Muligheden for, at eleverne udvikler en større forståelse for tal og algebra, kan tage udgangspunkt i mønstre, strategier og hverdagssprog. Eleverne kan på den måde selv komme med ideer til, hvordan mønstre kan bygges op med gentagelser, at fx længde og bredde kan forkortes til hhv. l og b, og at deres sproglige formuleringer derefter kan lede til generaliseringer.
MålFå ideer og inspiration til en ny og anderledes tilgang til tal og algebra, og hvordan du kan kombinere det med brug af CAS-værktøjer, som er et af fagets obligatoriske digitale hjælpemidler.
Underviser
Jonas Juul Hansen, Kirsten Søs Spahn
Kursusnummer
CFU-K25031
CFU-kursusadministration
kursus-cfu@kp.dk
4189 9113
Mandag-torsdag kl. 8.30-15.00
Fredag kl. 8.30-14.00