SkoleGPT Hackaton
Kære underviser, udvikler, studerende og naturfagsentusiast. Kunstig intelligens er ikke længere fremtid – den er her nu. Men hvordan kan vi aktivt forme og anvende den, så den skaber reel værdi i naturfagsundervisningen? Det vil vi udforske og bygge prototyper på, og derfor inviterer vi til et intensivt og kreativt hackaton i Future Classroom Lab. Dagen handler om at omsætte idéer til praksis. Vi samler undervisere, didaktikere, udviklere og andre nysgerrige hjerner for i fællesskab at udvikle konkrete løsninger og kortlægge potentialet for AI i naturfagene.
OBS: Arrangementet har været afholdt.
Praktisk information
Dato
Tirsdag d. 4. november 2025Kl. 09.00 - 15.00
Sted
Tilmeldingsfrist
Tilmeldingsfristen er overskredet
Pris
0,00 kr.
Kursusbeskrivelse
Kære underviser, udvikler, studerende og naturfagsentusiast.
Kunstig intelligens er ikke længere fremtid – den er her nu. Men hvordan kan vi aktivt forme og anvende den, så den skaber reel værdi i naturfagsundervisningen?
Det vil vi udforske og bygge prototyper på, og derfor inviterer vi til et intensivt og kreativt hackaton i Future Classroom Lab.
Dagen handler om at omsætte idéer til praksis. Vi samler undervisere, didaktikere, udviklere og andre nysgerrige hjerner for i fællesskab at udvikle konkrete løsninger og kortlægge potentialet for AI i naturfagene.
Formål med dagen: Vores mål er at gå fra snak til handling. Gennem en række tematiserede spor skal vi i fællesskab:
Idéudvikle: Brainstorme nye pædagogiske og teknologiske muligheder.
Prototype: Bygge og teste simple modeller og koncepter.
Netværke: Skabe nye samarbejder på tværs af fagligheder og institutioner.
Dagens spor – Hvad vil du arbejde med? Vi har forberedt en række spor, du kan dykke ned i. Du vælger selv, hvor du vil byde ind – og du er velkommen til at bevæge dig mellem sporene.
Spor 1: Den intelligente assistent Hvordan kan AI agere som en personlig assistent for både elever og lærere? Vi arbejder med idéer til naturfaglige assistenter, automatiserede testsystemer og værktøjer, der understøtter elever med særlige behov (SFL).
Spor 2: Didaktik og datadrevne partnerskaber Hvordan kan AI forbedre den naturfaglige didaktik? Vi ser på, hvordan vi kan bruge RAG (Retrieval-Augmented Generation) til at skabe valideret indhold, berige data og bygge bro til eksterne partnere og datakilder (“databrønde”).
Spor 3: Motor, modeller og analyse For de teknisk interesserede. Vi dykker ned i de “motorer”, der driver AI-værktøjer, og ser på, hvordan teknologier som CoRal/Whisper kan integreres i undervisningen. Vi vil også arbejde med analyse af AI-modellers output.
Spor 4: Politik, etik og implementering Hvilke rammer og retningslinjer skal gælde for brug af AI i skolen? Dette spor fokuserer på at udvikle forslag til en ansvarlig og meningsfuld implementering af AI i uddannelsessystemet.
Spor 5: Kreativ kodning og apps Slip kreativiteten løs! Her er fokus på hurtig udvikling (“vibe coding”) af små, engagerende apps eller interaktive oplevelser, der kan bruges direkte i naturfagsundervisningen.
Praktisk information:
Dato: Mandag d. 4. november 2025
Tid: Kl. 9.00 – 15.00
Sted: Future Classroom Lab, Humletorvet 3, København V
Forplejning: Vi sørger for fuld forplejning dagen igennem.
Antal deltagere: Mellem 15 og 70 deltagere. Pladserne fordeles efter først-til-mølle-princippet.
Vi glæder os til at se dig til en dag med innovation, samarbejde og masser af god energi!
Med venlig hilsen SkoleGPT Science-holdet
Formål med dagen: Vores mål er at gå fra snak til handling. Gennem en række tematiserede spor skal vi i fællesskab:
Idéudvikle: Brainstorme nye pædagogiske og teknologiske muligheder.
Prototype: Bygge og teste simple modeller og koncepter.
Netværke: Skabe nye samarbejder på tværs af fagligheder og institutioner.
Målgruppe
Lærere, undervisere, udviklere, studerende og naturfagsentusiaster, med interesse for naturfag og kunstig intelligens
Underviser
Martin Exner
Kursusnummer
CFU-K25112
CFU-kursusadministration
kursus-cfu@kp.dk
4189 9113
Mandag-torsdag kl. 8.30-15.00
Fredag kl. 8.30-14.00