Sådan får vi alle med! Hvordan man differentierer sin begynderlæseundervisning på baggrund af løbende evaluering.
Hvor lang tid skal der afsættes til at eleverne når milepælene i begynderlæsning? Hvordan får man et overblik over hvor eleverne befinder sig? Hvad er en god balance mellem klasseundervisning og individuel støtte?
Praktisk information
Dato
Tirsdag d. 3. marts 2026Kl. 13.00 - 16.00
Sted
Tilmeldingsfrist
10. februar 2026
Pris
695,00 kr.
Kursusbeskrivelse
Gratis under abonnement.
På visse områder skal eleverne have lov at udvikle sig individuelt, fx når de læsetræner i de tidlige læsebøger. Men på andre områder bør man finde mest muligt fælles fodslag, fx når der undervises i sproglig viden og bevidsthed – om bogstaver, lyde, stavning, ordtyper og betydning. Den individuelle støtte kræver en god klasseledelse og en organisering der frigør individuel tid. Og den fælles klasseundervisning må tage udgangspunkt i de langsomt lærende og mest usikre, den må modellere tålmodigt, men så til gengæld i det daglige differentiere ”opad” for de hurtigt lærende. Gennem løbende evaluering undersøges om alle når læringsmålene, og efter behov differentieres ”nedad” med ekstra indsatser for elever med særlige vanskeligheder. For alle elever gælder at de skal opnå sikkerhed inden for et område, før der kan arbejdes med hastighed og automatisering.
At kende og kunne evaluere på milepælene i elevernes læseudvikling. At kunne differentiere begynderlæseundervisning ”opad” for de hurtigt lærende, og ”nedad” for elever som har ekstra behov for støtte.
Målgruppe
Undervisere i 0. - 2. klasse
Underviser
Pernille Frost
Kursusnummer
CFU-B26011