Gå til indhold
Søg

Sådan får vi alle med! Hvordan man differentierer sin begynderlæseundervisning på baggrund af løbende evaluering.

Hvor lang tid skal der afsættes til at eleverne når milepælene i begynderlæsning? Hvordan får man et overblik over hvor eleverne befinder sig? Hvad er en god balance mellem klasseundervisning og individuel støtte?

Praktisk information

Dato

Tirsdag d. 3. marts 2026
Kl. 13.00 - 16.00

Sted

Bornholm
Campus Bornholm
Minervavej 1
3700 Rønne
Vis adresse i Google Maps

Tilmeldingsfrist

10. februar 2026

Pris

695,00 kr.

Tilmeld

Kursusbeskrivelse

Gratis under abonnement.
På visse områder skal eleverne have lov at udvikle sig individuelt, fx når de læsetræner i de tidlige læsebøger. Men på andre områder bør man finde mest muligt fælles fodslag, fx når der undervises i sproglig viden og bevidsthed – om bogstaver, lyde, stavning, ordtyper og betydning. Den individuelle støtte kræver en god klasseledelse og en organisering der frigør individuel tid. Og den fælles klasseundervisning må tage udgangspunkt i de langsomt lærende og mest usikre, den må modellere tålmodigt, men så til gengæld i det daglige differentiere ”opad” for de hurtigt lærende. Gennem løbende evaluering undersøges om alle når læringsmålene, og efter behov differentieres ”nedad” med ekstra indsatser for elever med særlige vanskeligheder. For alle elever gælder at de skal opnå sikkerhed inden for et område, før der kan arbejdes med hastighed og automatisering.

Mål

At kende og kunne evaluere på milepælene i elevernes læseudvikling. At kunne differentiere begynderlæseundervisning ”opad” for de hurtigt lærende, og ”nedad” for elever som har ekstra behov for støtte.

Målgruppe
Undervisere i 0. - 2. klasse

Underviser
Pernille Frost

Kursusnummer
CFU-B26011

Louise Sletterød

+45 41 89 73 56

CFU Bornholm administration

cfub@kp.dk
4189 9113

Mandag-torsdag kl. 8.30-15.00
Fredag kl. 8.30-14.00