“Ordet på bordet” i matematikundervisningen
Matematikfaget er gået fra at være et meget resultatorienteret fag til at være et meget kommunikativt fag, hvor eleverne skal beherske fagsproget i matematik. De skal vide, hvad det betyder at undersøge, at forklare samt at opstille hypoteser. Men hvordan sætter du fokus på sproget i din matematikundervisning, og hvad giver det dine elever?
OBS: Arrangementet har været afholdt.
Praktisk information
Dato
Onsdag d. 30. marts 2022Kl. 13.00 - 16.00
Tilmeldingsfrist
30/06/2021
Pris
795,00 kr.
Gratis under abonnement
Kursusbeskrivelse
Hvis du er en af dem, der oplever at elevernes faglige niveau daler i takt med, at der stilles større sproglige krav til matematikundervisningen, skal du kigge med her.
På dette kursus vil du få værktøjer til, hvordan du kan sætte sproget på dagsordenen i matematik. Både med øje for de tosprogede elever, men også de etnisk danske elever, da matematik er et sprog, alle skal lære at mestre.
Vi vil dykke ned i, hvordan du kan tydeliggøre sproget ved at have en klar struktur for undervisningen, medtænke kollaborativ læring i hver lektion, samt stille sproglige krav til eleverne i en matematisk kontekst.
Mål
Målet er, at matematiklæreren får nogle værktøjer til at blive bedre til at tænke tale-, læse-, lytte- og skrivekompetencerne med ind i matematikundervisningen.
Målgruppe
Matematiklærere, der ønsker at give deres elever (etnisk danske såvel som tosprogede) et sprogligt boost.
Underviser
Lisbeth Hædersdal, konsulent i firmaet Sprog i fokus.
Kursusnummer
129401
Corona information
KP’s campusser er helt åbne for fysisk undervisning, eksamener og gruppearbejde. Der er ikke bestemte krav til at komme ind på campus, men vi skal stadig passe på hinanden.
Vi kan stadig forebygge smitte ved at overholde Sundhedsstyrelsens råd:
- Vi bliver hjemme, hvis vi er syge
- Vi holder afstand til hinanden
- Vi vasker hænder eller bruger håndsprit ofte
Bemærk, at der er tale om anbefalinger baseret på Sundhedsstyrelsens generelle råd.