Opdagende skrivning i børnehaveklassen
Børn er klar til at bruge skriftsproget allerede i førskolealderen, og forskning viser, at det styrker deres læsefærdigheder at skrive meget og gerne tidligt. Metoden opdagende skrivning lægger op til, at eleverne skriver fra første dag i børnehaveklassen. Få konkrete anvisninger og inspiration til, hvordan du kan tilrettelægge din undervisning i opdagende skrivning.
OBS: Arrangementet har været afholdt.
Praktisk information
Dato
Mandag d. 31. januar 2022Kl. 09.00 - 15.00
Tilmeldingsfrist
14/12/2021
Pris
1.000,00 kr. inkl. forplejning
Kursusbeskrivelse
Børn er klar til at bruge skriftsproget allerede i førskolealderen, og forskning viser, at det styrker deres læsefærdigheder at skrive meget og gerne tidligt.
Metoden ’opdagende skrivning’ lægger op til, at eleverne skriver fra første dag i børnehaveklassen, og den indeholder arbejdsmåder, som styrker relevante kognitive processer for den første læseudvikling.
Udgangspunktet for ’opdagende skrivning’ er, at børn uanset alder og sproglige kompetencer kan skrive. Det er ikke den konventionelle stavning, men skrivningen som kommunikation, der er i fokus, og begrebet ’opdagende skrivning’ refererer til den eksperimenterende tilgang, som børn anvender i deres tidlige forsøg med at kommunikere ved hjælp af skrift. De eksperimenterer både med tekstens genre, indhold og med ordenes stavning.
På kurset knyttes metoden ’opdagende skrivning’ an til den nyeste viden om tidlig literacy.
Mål
På kurset får du:
- indsigt i ny viden om børns tidlige literacy.
- konkrete anvisninger og inspiration til, hvordan du kan tilrettelægge din undervisning i ’opdagende skrivning’.
- Ideer til, hvordan metoden kan bruges til at evaluere elevernes skriftsproglige kompetencer
Målgruppe
Pædagoger og børnehaveklasseledere
Underviser
Sara Hannibal, lektor i dansk ved KP
Kursusnummer
CFU129010
CFU-kursusadministration
kursus-cfu@kp.dk
41 89 91 13
Mandag-torsdag kl. 8.30-15.00
Fredag kl. 8.30-14.00