Når brøker bøvler – og tal skal give mening igen
1/4 er større end 1/3, for 4 er jo større end 3”. Ræsonnementet støder alle matematiklærere på, når eleverne arbejder med brøker. Vi ser på ræsonnementer og på, hvordan eleverne får udviklet talforståelsen inden for de rationale tal med fokus på brøker.
Praktisk information
Dato
Onsdag d. 12.03.2025 -
Onsdag d. 2.04.2025
Sted
Tilmeldingsfrist
Tilmeldingsfristen er overskredet
Pris
2500,00 kr.
Kursusbeskrivelse
1/4 er større end 1/3, fordi 4 er jo større end 3” et sådant ræsonnement er velkendt for de fleste matematiklærere, når eleverne arbejder med brøker. Mange elever har vanskeligheder ved at forstå brøker og svært ved at regne med dem. Som lærer oplever du at sidde med elever i udskolingen, hvis vanskeligheder har rødder i stoffet omkring 4. klasse, hvor eleverne skal udvide deres talforståelse til også at indeholde de rationale tal (decimaltal, brøker og procent).
På kurset vil vi tage afsæt i en række vanskeligheder, som kommer til udtryk i elevers løsningsforslag. Vi vil arbejde med elevaktiviteter, der tydeliggør de forskellige grundforståelser af brøker, og støtter eleverne i at udvikle et sammenhængende talbegreb inden for de rationale tal – altså hvordan vi får decimaltal, procent og brøker til sammen at skabe en ny forståelse af tal. Aktiviteterne er lige til at bruge i din klasse.
Kurset henvender sig til alle matematiklærere, men aktiviteterne, vi arbejder med, vil primært være målrettet mellemtrinnet. Mange af aktiviteterne vil dog også støtte forståelsen af regneoperationer i udskolingen, så eleverne får opbygget en fornemmelse af talstørrelserne, og hvad der sker, når to brøker fx ganges med hinanden.
MålAlt i alt er vores mål at udvide elevernes talforståelse til også at indeholde de rationale tal – men med et særligt fokus lagt på brøker.
Målgruppe
Matematiklærere på mellemtrinnet og i udskolingen
Underviser
Pernille Ladegaard Pedersen
Kursusnummer
CFU-K25033
CFU-kursusadministration
kursus-cfu@kp.dk
4189 9113
Mandag-torsdag kl. 8.30-15.00
Fredag kl. 8.30-14.00