Innovative læringsrum – når rummet bliver en didaktisk og pædagogisk ressource
Kom til en inspirerende konference om fremtidens læringsrum d. 26. november på Campus Carlsberg
Praktisk information
Dato
Onsdag d. 26. november 2025Kl. 09.00 - 15.00
Sted
Tilmeldingsfrist
19. november 2025
Pris
675,00 kr.
Kursusbeskrivelse
Kom til en inspirerende konference om fremtidens læringsrum d. 26. november på Campus Carlsberg
Oplev oplæg og workshops om hvordan læringsmiljøer kan underbygge skolers arbejde med praktisk orienteret undervisning, kreativitet og elevers motivation og trivsel. Konferencen sker i samarbejde mellem Det Kongelige Akademi og Future Classroom Lab under Center for Undervisningsmidler på Københavns Professionshøjskole.
Skolens fysiske rum spiller en afgørende rolle for, hvordan elever lærer og interagerer, men ofte er læringsrummet ikke optimeret til at understøtte undervisningens pædagogiske mål. Mange lærere oplever udfordringer med at koble læringsrum til deres faglige praksis og tænker primært i fagspecifikke løsninger. Denne konference adresserer disse behov ved at bygge bro mellem forskning, praksis og lærernes daglige virkelighed.
Formålet med konferencen er at inspirere og udruste lærere, skolepædagoger, skoleledelser og andre interessenter med viden, metoder og praktiske værktøjer, så de kan udnytte læringsrummets potentiale, som en integreret del af deres didaktiske og pædagogiske praksis.
Målet er at gøre læringsrummet til en dynamisk værktøjskasse, som kan understøtte innovative undervisningsformer, styrke entreprenørielle kompetencer hos elever, fremme kreativitet og skabe inkluderende og funktionelle læringsmiljøer.
Konferencen samler lærere, pædagoger, skoleledere og arkitekter og giver dem mulighed for at:
- Få ny viden fra forskning om læringsrum og praksis.
- Deltage i workshops med fokus på “små greb”, der kan implementeres i almindelige klasselokaler uden store økonomiske investeringer.
- Høre fra folkeskoler, der har gjort sig erfaringer med at ændre læringsrum.
- Reflektere over deres egne praksisser og udfordringer i relation til læringsrummet.
- Arbejde hands-on med konkrete værktøjer og metoder, der kan overføres direkte til hverdagen.
Deltagelsesgebyret er 675 kr. inklusiv forplejning.
Konferencen er støttet med midler fra Fonden for Entreprenørskab.
PROGRAM
08:30 Registrering og kaffe/te og brød
09:00 Velkomst v/Future Classroom Lab og Det Kongelige Akademi
09:15 Læringsrum – hvad ved vi og hvad oplever vi?
3 korte oplæg og refleksion undervejs
Oplev:
Fra design til læring – et indblik i forskning om innovative læringsmiljøer
Hvordan understøtter de fysiske, pædagogiske og organisatoriske rammer elevernes trivsel og læring i innovative læringsmiljøer? I oplægget formidles indsigter fra aktuel forskning i innovative læringsmiljøer med særlig vægt på erfaringer fra Norden, Australien og New Zealand. Med fokus på praksis og konkrete eksempler sætter vi spot på hvordan nye typer af læringsmiljøer kan støtte elevinddragelse, variation i undervisningen, faglig fordybelse og sociale fællesskaber – når de udvikles i tæt samspil med skolens pædagogiske praksis.
v/Bodil Hovaldt Bøjer, adjunkt og ph d, Det Kongelige Akademi
Når rummet bliver en pædagogisk medspiller – erfaringer fra projektet Skolens Rum
Med afsæt i indsamlede erfaringer og oplevelser fra elever, lærere og ledere præsenteres konkrete eksempler fra projektet Skolens Rum, der viser, hvordan skoler har arbejdet bevidst med de fysiske rammer for at styrke læring, trivsel og fællesskab i hverdagen.
v/Ulla Kjærvang, konsulent, Skolens Rum
Hvad siger eleverne?
Hvordan oplever eleverne de fysiske rammer i klasseværelset, på gangen eller udenfor? Hvad vil de gerne ændre ved skolens rammer og hvordan kunne drømmeskolen mon se ud? v/elevrepræsentant fra Danske Skoleelever
10:30 Kaffepause og transport til workshops
10:45 Workshop – runde 1 – vælg mellem 5 forskellige workshops
11:45 Frokost
12:30 Workshop – runde 2 – vælg mellem 5 forskellige workshops
13:30 Kaffepause og transport til auditoriet
13:50 Hvordan har andre eksperimenteret med læringsrum?
Rude Skov Skole, afd. Høsterkøb, Auning Skole og Stengård Skole deler deres erfaringer med, hvordan de har arbejdet med at ændre i skolens læringsrum. Ikke fordi der skulle bygges nyt og stort, men med et ønske om at ændre i de allerede eksisterende omgivelser med et særligt pædagogisk sigte.
14:55 Tak for i dag
WORKSHOPS
Husk ved tilmelding at give besked om, hvilke workshops du ønsker at deltage i. Prioriter 2 workshops i hver runde.
Workshops – runde 1, kl. 10.45-11.45
A. Det relationelle læringsmiljø – mod en fælles vision for læringsrummet v/Bodil Hovaldt Bøjer
B. Når rummet får sprog – med rumbriller på! v/Karin Dyrendom
C. Det fleksible klasserum – giver didaktiske muligheder og nye fællesskaber v/Ida Cathrine Casselgreen og Ella Jørgensen
D. Rum for praksisfaglig og aktivitetsbaseret undervisning v/Ulla Kjærvang
E. Forny dit læringsrum for 0 kr. v/Carsten Mølbeck og Jeppe Almskou
Workshops – runde 2, kl. 12.30-13.30
1. Det relationelle læringsmiljø – mod en fælles vision for læringsrummet v/Bodil Hovaldt Bøjer
2. Når rummet får sprog – med rumbriller på! v/Karen Mikkelsen
3. Verdens bedste læringsrum v/Lonnie Sørensen og Karin Dyrendom
4. Rumkompasset – Et planlægnings- og designværktøj til udvikling af legende læringsmiljøer i skolen v/Kasper Kjeldgaard Stoltz
5. Optimering af læringsmiljøet med eleverne i førersædet v/Nicolai Carlberg
Workshopbeskrivelser
A. Det relationelle læringsmiljø – mod en fælles vision for læringsrummet
I denne workshop undersøger vi de relationer, der sammen skaber det gode læringsmiljø og forsøger at identificere muligheder og udfordringer i vores individuelle kontekst.
Vi starter med at kortlægge hver vores læringsmiljøer for at få øje på eventuelle udfordringer og forandringsmuligheder. Derefter arbejder vi med et diskussionsredskab, Diamond Ranking, der kan bruges med kollegaer, medarbejdere, elever, forældre og eksterne partnere til at skabe et fælles visions- og værdigrundlag.
Som deltager får du en større forståelse for, hvad der skaber det gode læringsmiljø og bliver i stand til at identificere udfordringer og muligheder. Du får to konkrete øvelser/redskaber med hjem, som du kan bruge til at udvikle og balancere skolens læringsmiljøer.
v/Bodil Hovaldt Bøjer, ph D, adjunkt ved Det Kongelige Akademi. Forsker og underviser i design af læringsmiljøer.
B. Når rummet får sprog – med rumbriller på!
I denne workshop arbejder vi med refleksionsværktøjet Rum-briller, som er udviklet med inspiration i arkitekt Inge Mette Kirkebys analysemodel om 5 rum. Modellen tilbyder et sprog for samspillet mellem pædagogik og rum – og stiller skarpt på fem perspektiver: det sociale rum, handlingens rum, det adfærdsregulerende rum, det betydningsbærende rum og det stemte rum.
Workshoppen har en praksisnær og nysgerrig tilgang, hvor vi undersøger, hvordan selv små ændringer i rummet kan skabe nye muligheder for deltagelse, trivsel og læring.
Vi introducerer konkrete forslag til innovative og involverende processer, hvor lærere og elever sammen udvikler rummet med blik for både funktionalitet, æstetik og pædagogisk intention. Deltagerne får ideer til, hvordan de kan inddrage elever og kolleger i meningsfulde samtaler og praksisudvikling med læringsmiljøet som omdrejningspunkt.
v/Karin Dyrendom, pædagogisk konsulent i Future Classroom Lab under Center for Undervisningsmidler på Københavns Professionshøjskole. Karin er uddannet lærer, og arbejder med kompetenceudvikling, teknologiforståelse, makerspaces mm. Hun har været medudvikler af konkrete materialer, som skoler kan bruge, når de ønsker at udvikle skolens læringsrum.
C. Det fleksible klasserum – giver didaktiske muligheder og nye fællesskaber
Denne workshop sætter fokus på det traditionelle klasserums fysiske indretning, og hvorledes fleksibelt brug af møbler inddrages i planlægningen af undervisningen.
Klasserummets indretning har en tendens til at fastlåse praksis i undervisningsrummet. Både fordi den konkrete indretning ligner den praksis man selv har været en del af igennem øvrige skoleliv – det giver tryghed og er ”nemt” at gøre som man plejer. Det er bare ikke nok at ”vide, at man kan noget andet”. Der skal øvelse og ny erfaring til, der kan supplere rygradens vaner. Nye møbler kan gøre denne omstilling lettere, men små didaktiske ændringer i planlægningen, med de nuværende borde og stole kan realisere potentialerne.
I workshoppen realiseres vores ideer i praksis – de afprøves med deltagerne samtidig med, at der bliver lejlighed til nye indsigt og fælles refleksioner.
v/Ida Cathrine Casselgreen, nyuddannet folkeskolelærer, ”Rum”assistent og oplægsholder i ”Rum for læring” og Ella Jørgensen, folkeskolelærer, Lektor VIA læreruddannelsens i Århus og ”Rum”forsker. Forskningsprojekter om udvikling af didaktikken i undervisningsrum gennem 15 år. Udvikler af konceptet ”Rum for læring”.
D. Rum for praksisfaglig og aktivitetsbaseret undervisning
Hvad skal der til for at rummet kan give plads og muligheder til at arbejde mere praksisfaglig og aktivitetsbaseret i din undervisning? Hvordan kan man med små greb nyindrette og sætte rummet i spil på en ny måde og gøre det mere fleksibelt og hvad er et inspirerende fysisk miljø set fra et elevperspektiv. Det vil vi udforske på denne workshop. Vi vil tage afsæt i konkrete eksempler og dykke ned i enkle designgreb, som du kan teste af i morgen, og så får du et udpluk af elevudsagn om æstetikken i rummet.
v/Ulla Kjærvang, seniorkonsulent og selvstændig med speciale i fysiske læringsmiljøer. Tidligere specialkonsulent ved DCUM med speciale i det fysiske læringsrum og nu selvstændig konsulent og bl.a. projektleder for projektet SKOLENS RUM støttet af Realdania.
E. Forny dit læringsrum for 0 kr.
På 30 minutter kan du ændre dit klasselokale! Gøre det visuelt og skabe zoner, som medvirker til trivsel, ro og læring og planlægge din pædagogik og didaktik derefter.
I denne workshop arbejder vi med de få ændringer, som giver den store effekt, så du kan gå hjem og lave en ændring allerede i morgen.
Ændringerne kan være både små og store, men behøver ikke koste spidsen af en jetjager. Grundtanken i workshoppens indhold er baseret på Deci og Ryans selvbestemmelsesteori. Det handler om at eleverne inddrages som aktive medspillere og gives rammerne for autonomi, tilhørsforhold og kompetence. Rummet kan understøtte dette, men da kun få skoler er bygget med aktiverende læringsrum for øje, kræver det lidt ændringer.
v/Carsten Mølbeck, medstifter af Læringsrum 2.0. Skaber af metodikken Læringsrum 2.0. 16 års erfaring som lærer og erfaring som designer i danske og internationale virksomheder og Jeppe Almskou, medstifter af Læringsrum 2.0. Skaber af metodikken Læringsrum 2.0. Uddannet lærer specialiseret indenfor trygge læringsfællesskaber og har arbejdet som inklusionsvejleder.
1. Det relationelle læringsmiljø – mod en fælles vision for læringsrummet
I denne workshop undersøger vi de relationer, der sammen skaber det gode læringsmiljø og forsøger at identificere muligheder og udfordringer i vores individuelle kontekst.
Vi starter med at kortlægge hver vores læringsmiljøer for at få øje på eventuelle udfordringer og forandringsmuligheder. Derefter arbejder vi med et diskussionsredskab, Diamond Ranking, der kan bruges med kollegaer, medarbejdere, elever, forældre og eksterne partnere til at skabe et fælles visions- og værdigrundlag.
Som deltager får du en større forståelse for, hvad der skaber det gode læringsmiljø og bliver i stand til at identificere udfordringer og muligheder. Du får to konkrete øvelser/redskaber med hjem, som du kan bruge til at udvikle og balancere skolens læringsmiljøer.
v/Bodil Hovaldt Bøjer, ph D, adjunkt ved Det Kongelige Akademi. Forsker og underviser i design af læringsmiljøer.
2. Når rummet får sprog – med rumbriller på!
I denne workshop arbejder vi med refleksionsværktøjet Rum-briller, som er udviklet med inspiration i arkitekt Inge Mette Kirkebys analysemodel om 5 rum. Modellen tilbyder et sprog for samspillet mellem pædagogik og rum – og stiller skarpt på fem perspektiver: det sociale rum, handlingens rum, det adfærdsregulerende rum, det betydningsbærende rum og det stemte rum.
Workshoppen har en praksisnær og nysgerrig tilgang, hvor vi undersøger, hvordan selv små ændringer i rummet kan skabe nye muligheder for deltagelse, trivsel og læring.
Vi introducerer konkrete forslag til innovative og involverende processer, hvor lærere og elever sammen udvikler rummet med blik for både funktionalitet, æstetik og pædagogisk intention. Deltagerne får ideer til, hvordan de kan inddrage elever og kolleger i meningsfulde samtaler og praksisudvikling med læringsmiljøet som omdrejningspunkt.
v/Karen Mikkelsen, pædagogisk konsulent i Future Classroom Lab under Center for Undervisningsmidler på Københavns Professionshøjskole. Karen er uddannet lærer, og arbejder med kompetenceudvikling, teknologiforståelse, makerspaces mm. Karen har været medudvikler af konkrete materialer, som skoler kan bruge, når de ønsker at udvikle skolens læringsrum.
3. Verdens bedste læringsrum
I denne workshop afprøver du en konkret idé til et innovativt undervisningsforløb med en tilhørende materialekasse fra CFU, som kan bruges direkte i din undervisning. Forløbet aktiverer elevernes kreativitet, nysgerrighed og lyst til at designe fremtidens læringsrum.
Workshoppen kobler det fysiske læringsrum med didaktisk udvikling og elevdeltagelse. Med afsæt i et konkret undervisningsforløb om at designe verdens bedste læringsrum får du metoder til at engagere elever i innovationsprocesser, der forbinder rum, pædagogik og teknologi. Workshoppen har fokus på at se læringsrummet som en dynamisk ressource og at fremme entreprenørskab, kreativitet og praksisnær læring.
v/Lonnie Sørensen og Karin Dyrendom er pædagogiske konsulenter i Future Classroom Lab under Center for Undervisningsmidler på Københavns Professionshøjskole. De er begge uddannede lærere, og arbejder med blandt andet kompetenceudvikling, PLC, teknologiforståelse, makerspaces, innovation mm. Sammen er de meget optagede af hvordan læremidler kan understøtte en innovativ tilgang til læring i skolen.
4. Rumkompasset – Et planlægnings- og designværktøj til udvikling af legende læringsmiljøer i skolen
Hvordan designer man læringsmiljøer, der understøtter en mere legende og kreativ tilgang til det faglige indhold i fagene? I workshoppen arbejder vi med en samskabende designmetode, hvor legende tilgange og didaktiske arbejdsformer bruges som grundlag for rummets indretning.
Workshoppen adresserer behovet for at nytænke skolens læringsmiljøer, så de i højere grad understøtter leg, kreativitet og elevdeltagelse.
Deltagerne introduceres til:
1) Rumkompasset som designværktøj, der strukturerer arbejdet med at koble legende tilgange, rumlige scenografier og didaktiske grundformer.
2) Praksisnær analyse og redesign af egne læringsrum med fokus på funktion, pædagogik og materialitet.
3) Inspirationscases fra Play@heart hvor leg, teknologi og rum er tænkt sammen i nye læringsmiljøer.
v/Kasper Kjeldgaard Stoltz, Cand. Pæd i didaktik og materiel kultur og tidligere lærer. Han har de sidste 12 år arbejdet med udvikling og indretning af fysiske læringsmiljøer i dagtilbud, skoler og højere læreanstalter. Stoltz tilgang til skolens fysiske rammer bygger på et bredt, forskningsbaseret teorikompleks, dog altid med elevens læring og trivsel i centrum.
5. Optimering af læringsmiljøet med eleverne i førersædet
Vi oplever mange elever, som af forskellige årsager bruger al for meget af deres energi på at tilpasse sig og abstrahere fra skoledagens virvar af stimuli og støj. Ved at justere på de fysiske rammer er det muligt at minimere de forstyrrende elementer og give eleverne mulighed for at bruge mest mulig energi på skolens faglige og sociale udfordringer. Workshoppen giver et bud på, hvordan man i klasserne eller på skolen som helhed kan arbejde med optimering af de fysiske rammer på en inddragende og systematisk måde.
Metoden tager afsæt i participatorisk evaluering, hvor brugerne inddrages som eksperter på deres egne rammer, og hvor indsigterne systematiseres i et simpelt kortlægnings- og prioriteringsværktøj.
Som deltager i workshoppen får du mulighed for at selv at teste metoden og tilgangen gennem simple øvelser, refleksion og dialog.
v/Nicolai Carlberg er etnolog og driver til daglig en rådgivningsvirksomhed, som er specialiseret i socialt bæredygtigt byggeri og inkluderende design. Nicolai har 20 års erfaring med at udvikle og evaluere velfærdsarkitektur særligt til mennesker i sårbare eller udsatte positioner. Nicolai vil i workshoppen trække på sine mange erfaringer fra arbejdet med udvikling af inkluderende læringsmiljøer på både almen- og specialområdet.
Målgruppe
- Lærere og pædagoger, der ønsker at udforske, hvordan det fysiske rum kan styrke undervisningens pædagogiske og didaktiske mål. - Skoleledelser, der vil understøtte udviklingen af innovative læringsmiljøer på deres skoler. - Arkitekter, designere, studerende og andre med interesse for skolebyggeri og læringsrum.
Underviser
Pædagogiske konsulenter fra CFU og relevante oplæg/workshops af inviterede oplægsholdere
Kursusnummer
Konference-CFU-K25102