Fra identifikation til systematisk praksis. Målrettet sprogstøtte til tosprogede elever.
Mange tosprogede elever har været størstedelen af deres liv i Danmark, men udvikler alligevel ikke deres andetsprog optimalt. Når hjemmets sprog adskiller sig fra skolesproget, og eleverne ikke får tilstrækkelig sproglig stimulering på dansk, opstår der udfordringer i både faglig og social udvikling.
Praktisk information
Dato
Mandag d. 19. januar 2026Kl. 13.00 - 16.00
Sted
Tilmeldingsfrist
19. december 2025
Pris
695,00 kr.
Kursusbeskrivelse
Gratis under abonnement.
Dette kursus giver undervisere med ansvar for DSA-basis og DSA-supplerende konkrete redskaber til at identificere elevernes sproglige niveau og behov samt tilrettelægge målrettede og vedvarende sprogindsatser.
Vi dykker ned i:
• Hvordan I kan benytte sprogprøver, observationsredskaber og løbende opfølgning til at skræddersy indsatsen ud fra data.
• Systematisk anvendelse af jeres DSA-ressourcer – hvordan organiserer og udnytter I dem bedst?
• Konkrete undervisningsmetoder til at styrke elevernes andetsprog i både basis- og supplerende DSA.
• Strategier til implementering og forankring af sprogstøtte i daglig praksis
Kurset veksler mellem praksisnære oplæg, refleksion og konkrete øvelser, så I får redskaber, der direkte kan anvendes i jeres egen undervisning.
Målgruppe
Undervisere med ansvar for DSA-basis og DSA-supplerende
Underviser
Lisbeth Hædersdal
Kursusnummer
CFU-B26007