Dysleksi – årsager, forklaringer og sammenfald
At lære at læse og skrive er en væsentlig forudsætning for at deltage i det moderne samfund. Evnen er ikke medfødt, men kulturelt udviklet og det kræver intensiv træning at knække koden. For op mod 8 % af befolkningen er læsning og skrivning forbundet med så store vanskeligheder, at de diagnosticeres med dysleksi, og det er dermed den hyppigste indlæringsvanskelighed i folkeskolen.
OBS: Arrangementet har været afholdt.
Praktisk information
Dato
Tirsdag d. 10. maj 2022Kl. 13.00 - 16.00
Tilmeldingsfrist
30/06/2021
Pris
695,00 kr.
Gratis under abonnement.
Kursusbeskrivelse
Gennem de sidste 30 år har man forsket intensivt i dysleksi, og man er kommet langt i at forstå de bagvedliggende mekanismer.
Kurset vil give indblik i, hvad der karakteriserer dysleksi og gå i dybden med underliggende årsager og forklaringer indenfor forskningen i kognition og neuropsykologi, samt sammenfald med andre diagnoser.
Mål
At deltagerne får kendskab til de underliggende årsager til dysleksi og bud på, hvordan elever med dysleksi bedst findes og understøttes i deres læring.
Målgruppe
Lærere og læsevejledere i folkeskolen.
Underviser
Stig Haslund, cand.pæd. i pædagogisk psykologi og adjunkt på Institut for læreruddannelse KP.
Kursusnummer
129423
Corona information
KP’s campusser er helt åbne for fysisk undervisning, eksamener og gruppearbejde. Der er ikke bestemte krav til at komme ind på campus, men vi skal stadig passe på hinanden.
Vi kan stadig forebygge smitte ved at overholde Sundhedsstyrelsens råd:
- Vi bliver hjemme, hvis vi er syge
- Vi holder afstand til hinanden
- Vi vasker hænder eller bruger håndsprit ofte
Bemærk, at der er tale om anbefalinger baseret på Sundhedsstyrelsens generelle råd.