Gå til indhold
Søg

De matematiske kompetencer i praksis

Det er vigtigere end nogensinde, at vi sætter fokus på matematiske kompetencer. Den seneste Timss-undersøgelse giver et fingerpeg om, at de danske elever generelt har brug for at få styrket deres engagement, selvtillid og evnen til at fordybe sig. Med kompetencebaserede opgaver udfordrer du eleverne i problemløsning og giver dem forståelse for basale regnestrategier. Få bud på, hvordan du gør det i praksis.

Praktisk information

Dato

Mandag den 07/11-22 kl. 9-15 + mandag den 21/11-22 kl. 13-16 + mandag den 5/12-22 kl. 13-16

Tilmeldingsfrist

10/10/2022

Pris

1.500 kr. inkl. forplejning

Tilmeld

Kursusbeskrivelse

Det er vigtigere end nogensinde, at vi sætter fokus på de matematiske kompetencer. Den seneste Timss-undersøgelse giver et fingerpeg om, at de danske elever generelt har brug for at få styrket deres engagement, selvtillid og evnen til at fordybe sig. Timms tester imidlertid ikke elevernes niveau i de matematiske kompetencer, kun i mere eller mindre enkle færdigheder i det matematiske stof.

Med kompetencebaserede opgaver udfordrer du eleverne i problemløsning og giver dem forståelse for basale regnestrategier. Vi vil arbejde med hver enkelt af de seks matematiske kompetencer og gå i dybden med, hvad de betyder, hvad de rummer, og hvordan du kan få dem med i dit daglige arbejde og dermed udvikle elevernes matematiske dannelse. Du lærer at bruge en let tilgængelig planlægningsmodel, som sammenkæder det matematiske stof med de matematiske kompetencer og dermed færdigheder, viden og kompetence.

På kurset vil der være fælles oplæg, der udfolder de matematiske kompetencer. Derudover vil der være gruppevis præsentation og afprøvning af aktiviteter og opgaver til forskellige trin (0.-3., 4.-6. og 7.-10. klasse).

Mellem de tre kursusgange vil du have mulighed for at afprøve aktiviteterne og opgaverne med dine elever.

Mål

  • Du får viden om de matematiske kompetencer og deres betydning i en tidssvarende matematikundervisning.
  • Du får idéer til det konkrete arbejde med elevernes udvikling af matematiske kompetencer.
  • Du bliver klædt på til at styrke din undervisning – og dermed dine elevers matematiske præstationer.

Målgruppe
Matematiklærere 1.-10. klasse og børnehaveklasseledere

Underviser
Klaus Fink, konsulent, Torben Blankholm, lærer, og Mikael Skånstrøm, lektor

Kursusnummer
CFU229068

Kirsten Søs Spahn

Pædagogisk Konsulent

+45 41 89 74 38

CFU-kursusadministration

kursus-cfu@kp.dk
4189 9113

Mandag-torsdag kl. 8.30-15.00
Fredag kl. 8.30-14.00