Dansklærerens dag 2025 – 6.-10. klasse
På vej mod et fornyet danskfag
Praktisk information
Dato
Onsdag d. 10. december 2025Kl. 09.00 - 16.00
Sted
Tilmeldingsfrist
25. november 2025
Pris
1.500,00 kr.
Kursusbeskrivelse
Nye vinde blæser ind over danskfaget. På årets Dansklærerens Dag for udskolingen sætter vi fokus på de forandringer, der venter lige rundt om hjørnet med fagfornyelsen. Du får indsigt i den nye fagplan for dansk og inspiration til allerede nu at dreje din danskundervisning i retning af fagfornyelsens didaktiske principper.
Om formiddagen vil Thomas Illum Hansen, som medlem af ekspertgruppen, indvie os i den nye fagplan for danskfaget, som er under udarbejdelse. Kunstneren Gudrun Hasle vil udvide vores teksthorisont med sine poetiske ordværker, hvor hun stiller sine uperfektheder til skue og inviterer os til at være mere modige og rummelige. Og traditionen tro vil danskkonsulent Trine Ferdinand fortælle om nye læremidler fra CFU, som peger ind i et fornyet danskfag.
Om eftermiddagen deltager du efter eget valg i to ud af otte spændende workshops.
PROGRAM
08.30 – Registrering, kaffe/te og morgenbrød
09.00 – Velkomst
09.10 – Den faglige gnist i et fornyet danskfag v/Thomas Illum Hansen – forsker og medlem af ekspertgruppen for fagfornyelsen.
Din didaktiske virkelyst som dansklærer er gnisten, der kan tænde elevernes faglige engagement. Den egentlige fornyelse af faget sker først i dit arbejde og møde med eleverne. Derfor er faglig fordybelse og fællesskab blandt de centrale omdrejningspunkter i den fagfornyelse, der er sat i gang med udarbejdelsen af nye fagplaner. Oplægget præsenterer de pædagogiske tanker bag den nye fagplan og giver et indblik i, hvad den kommer til at betyde for din danskundervisning.
10.10 Pause
10.30 Nyt på CFU’s hylder v/Trine Ferdinand – danskkonsulent CFU KP
11.00 Uperfekte sting og sårbare stavefejl v/Gudrun Hasle – kunstner
Gudrun Hasle (f. 1979) tør det, mange af os ikke gør – at stille sine uperfekte sider og indre usikkerheder til skue. Hun bruger sin ordblindhed som et stærkt virkemiddel i sine ærlige værker, der udfordrer vores forestillinger om det perfekte. Gudrun Hasles ordværker har stort potentiale som tekster i danskundervisningen – både som genstand for analyse og som inspiration til at give dine elever mod til at dele deres egne uperfektheder og sårbarheder med hinanden. Det styrker både den enkeltes trivsel og fællesskabets rummelighed.
12.00 Frokost
12.45 Workshops – runde 1, vælg mellem 4 forskellige workshops (1-4)
14.15 Kaffepause
14.30 Workshops – runde 2, vælg mellem 4 forskellige workshops (A-D)
16.00 Tak for i dag
WORKSHOPS
Husk ved tilmelding at anføre dine workshopønsker under “noter” og prioriter gerne 2 workshops i hver runde.
Workshops – runde 1, kl. 12.45 – 14.15
1. Vi er alle uperfekte v/Gudrun Hasle, billedkunstner
Gudrun Hasle (f. 1979) tør udstille sin ordblindhed og sine indre usikkerheder, og hun inviterer os til at følge trop. Hasle inspirerer mennesker til at udtrykke sig mere frit om det sårbare og uperfekte. Måske er det i virkeligheden ret perfekt at være uperfekt. Kom med og skab et kropsordværk og bliv inspireret til, hvordan du i danskundervisningen kan arbejde med, at eleverne udtrykker sig sprogligt om deres uperfektheder.
2. Det store i det nære – fortællinger til ungdommen v/Michala Elk, forfatter
Michala Elk (f. 1991) er en ny funklende stjerne på himlen af ungdomslitteraturforfattere. Hun skriver gribende og nuancerede ungdomsromaner, som fanger målgruppen og ikke tager hverken håbet eller læselysten fra dem. Med udgangspunkt i de romaner, som du kan låne her på CFU, vil Michala Elk fortælle om sin proces fra idé til bog og dykke ned i bøgernes tematikker som venskab, grænser og præstation. Undervejs vil hun dele sine overvejelser om, hvad der skal til for at skabe vedkommende og fængende fortællinger for unge læsere.
3. Interaktive historier v/Dorte Haraldsted, danskkonsulent CFU KP
Dine elever i 6.-7. klasse vil elske at skrive du-er-selv-hovedpersonen-historier, hvor deres læser selv skal træffe en række valg undervejs. Med programmet Twine kan du styrke et legende skriverum med plads til vildveje, gåder og sprogblomster. På workshoppen får du en introduktion til programmet Twine og lærer, hvordan du og dine elever ved hjælp af tips, tricks og snydekoder kan fremstille korte historier med flere handlingstråde.
4. Fra solo til sammen: Skab læseglæde med guidet fælleslæsning v/Læseforeningen
På denne workshop får du indsigt i Læseforeningens nye unikke litteraturlæsemetode ’guidet fælleslæsning’. Ideen er at skabe et større læseengagement blandt eleverne og en stærkere læsekultur på skolen. Læseforeningen vil fortælle om projektet bag, fremvise undervisningsmaterialerne og afholde en fælleslæsning, så deltagerne kan opleve, hvad der sker, når litteraturen bliver læst højt og talt om med afsæt i egne tanker, oplevelser og reaktioner på det læste.
Workshops – runde 2, kl. 14.30 – 16.00
A. Tænkerum i dansk – elevers udforskende og dialogiske opgaveløsning v/Pernille Hargbøl Madsen, lektor på Professionshøjskolen Absalon
Kom på en praksisnær workshop, hvor du kan afprøve eksperimenterende og undersøgende aktiviteter, der sætter elevernes tænkning, deltagelse og dialogiske samarbejde i centrum. Gennem konkrete aktiviteter i samarbejdende grupper ved lodrette flader oplever du, hvordan det tænkende rum kan bringes i spil i din undervisning. Du får idéer til forskellige differentierede opgavetyper, der egner sig til det tænkende danskfag, som du kan overføre og videreudvikle i din egen praksis.
B. Humor i danskfagets tekster v/Monica Trabolt, dansklærer, læremiddelforfatter, cand.pæd. i didaktik med fokus på dansk
Humor er ikke kun for sjov! Humoristiske tekster i danskundervisningen kan både vække dine elevers læseglæde og litteraturengagement. I denne workshop får du indblik i, hvorfor du kan tage humor seriøst som et didaktisk redskab – og hvordan du kan bruge det til at styrke dine elevers kritiske sans og kreativitet.
C. Med Tove i k(l)assen – tekster, tanker og tidstypiske artefakter v/Maja Lykketoft, litterat og litteraturformidler
På workshoppen prøver du kræfter med fællesskabende aktiviteter, som knytter sig til vores nye Tove Ditlevsens kasse, som Maja Lykketoft har været med til at udvikle. En unik materialekasse med både Toves tekster og artefakter som fx en retro skrivemaskine. Maja Lykketoft deler generøst ud af sin store viden om forfatteren og brevkasseredaktøren Tove Ditlevsen med fokus på sammenhængen mellem Toves baggrund og hendes måde både at favne, skildre og tilgive menneskelige fejl.
D. Klimaoptur i dansk – tekster, der tænder håb og handlekraft v/Rasmus Thirup Beck, klimajournalist, underviser og forfatter
Et af de bærende principper i fagfornyelsen er, at undervisningen skal være mere virkelighedsnær, og i udkastet til den nye fagplan for dansk nævnes begreber som bæredygtighed og natur, hvilket er hvad denne workshop drejer sig om. På workshoppen får du konkrete ideer til, hvordan klimakrisens konsekvenser og løsninger kan engagere elever i danskfaget. Ideer, der er udviklet under projektet ’Klimaoptur’, hvor elever blev forvandlet til klimajournalister, der skulle undersøge den grønne omstilling i deres nærmiljø og producere tekster, der vækker nysgerrighed og virkelyst i stedet for at bidrage til håbløshed og handlingslammelse.
Målgruppe
Dansklærere i udskolingen
Underviser
Pædagogiske konsulenter fra CFU og relevante oplæg/workshops af inviterede oplægsholdere
Kursusnummer
Konference-CFU-K25052