Gå til indhold
Søg

Arbejd kreativt med moderne ungdomsromaner – og skab masser af læselyst

Unges interesse for at læse bøger er i frit fald. Vi ser på, hvordan du ud fra en gennemtænkt rammesætning med et inspirerende læsemiljø, et alsidigt og appellerende tekstrepertoire og en række engagerende aktiviteter kan skabe læselyst hos dine elever, samtidig med at de udvikler sig som kompetente læsere. Det gælder om at få valgt de rette romaner - og få filmen til at rulle i den indre biograf.

Praktisk information

Dato

Tirsdag d. 1. november 2022
Kl. 09.00 - 15.00

Tilmeldingsfrist

04/10/2022

Pris

1.200 kr. inklusiv forplejning

Tilmeld dig

Kursusbeskrivelse

Læsning
Unges interesse for at læse bøger er i frit fald. Måske ikke så mærkeligt, når digitale medier og diverse streamingtjenester lokker med fristende indhold. Men hvordan får vi overbevist eleverne om, at litteraturlæsning også er fedt? Man har de senere år forsøgt sig med utallige argumenter, men det lader ikke til, at eleverne bider på, så der må tages andre midler i brug. Det handler kursets første del om.

Vi ser på, hvordan du ud fra en gennemtænkt rammesætning med et inspirerende læsemiljø, et alsidigt og appellerende tekstrepertoire og en række engagerende aktiviteter kan skabe læselyst hos dine elever, samtidig med at de udvikler sig som kompetente læsere. Det lyder som noget af en udfordring, men du får, med afsæt i ny forskning, bud på, hvordan fordybet litteraturlæsning og læselyst kan sættes på skemaet.

Udover den vigtige rammesætning gives bud på, hvordan den enkelte elev:
• får valgt den rette roman
• får hul på sin roman
• får filmen til at rulle i den indre biograf og
• får fat i indholdet

Det er nemlig afgørende for, om eleven lykkes med at praktisere dybdelæsning – sjove aktiviteter gør det ikke alene.

Fortolkning
Herefter skal det handle om analyse og fortolkning. Du bliver opdateret på ny ungdomslitteratur med undervisningspotentiale, og du får ideer og konkrete forløb til klassens arbejde med værker af tidens største ungdomsforfattere.

Det didaktiske afsæt er ikke litteraturanalyse i klassisk forstand, men i højere grad en kreativ tilgang, hvor eleverne bruger både munden og hænderne og arbejder med tekstens personkreds, miljøskildring, komposition, sprog, tematik osv. på alternative måder, uden at der gås på kompromis med høj faglighed.

Mål
Du får:
• en opdatering på ny, god og undervisningsegnet ungdomslitteratur
• inspiration til, hvordan du kan udvikle elevernes romanlæsning
• kendskab til nyere litteraturdidaktiske tilgange
• konkrete ideer til fokuserede litteraturforløb med fokus på oplevelse, indlevelse, undersøgelse og fortolkning ud fra en kreativ tilgang

Målgruppe
Dansklærere i udskolingen

Underviser

Trine May, læremiddelforfatter

Kursusnummer
CFU229010

Trine Ferdinand

Pædagogisk Konsulent

+45 41 89 70 53

CFU-kursusadministration

kursus-cfu@kp.dk
4189 9113

Mandag-torsdag kl. 8.30-15.00
Fredag kl. 8.30-14.00