Aktiv læring i fysik/kemi: Kemiske processer i hverdagslivet, naturen og industrien
Bliv klædt på til at undervise i kemiske processer med fokus på fx bæredygtighed. Du får konkrete redskaber til at integrere naturfagligt sprog, eksperimenter og globale problemstillinger, der engagerer eleverne i kritisk tænkning og undersøgende læring.
Praktisk information
Dato
Fredag den 6. februar 2026
Onsdag den 11. marts 2026
Begge dage kl. 9-15
Tilmeldingsfrist
9. januar 2026
Pris
3.708 kr.
Prisen på kurset er 5.160 kr. inkl. moms. Pga. momsregler opkræves dette beløb som deltagerbetaling: 3.708 kr. (u/moms), materialer: 100 kr. (u/moms) og forplejning: 400 kr. (inkl. moms)
Kursusbeskrivelse
Kursusnummer
CFU-K26017-dlf
På dette kursus får du inspiration og konkrete redskaber til at undervise i kemiske processer i hverdagslivet, naturen og industrien.
Vi skal arbejde med praktiske eksperimenter og analysere virkelighedsnære problemstillinger. Derved får du en dybere forståelse af forskellige typer kemiske reaktioner, fx forbrænding, oxidation, syrer og baser samt nedbrydning.
Du styrker desuden din evne til at integrere undersøgende arbejdsprocesser i din undervisning og perspektivere emnet til globale udfordringer, hvilket motiverer dine elever til kritisk tænkning og innovation, som er relevant for undervisningen i udskolingen.
På kurset fokuserer vi på undervisningens praksisfaglighed, og vi arbejder med analyse af læremidler, som hjælper dig til at planlægge undervisning, der både fremmer elevernes eksperimentelle færdigheder og teoretiske forståelse.
Kurset tager udgangspunkt i undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning (UBNU) og veksler mellem hands-on-aktiviteter, eksperimenter og refleksion.
Deltagerne arbejder aktivt med at undersøge kemiske processer gennem eksperimenter og udvikle konkrete undervisningsforløb, der motiverer eleverne og styrker deres naturvidenskabelige kompetencer.
Mål
- Du får en dybere forståelse af kemiske processer og lærer at anvende denne viden i undervisningen.
- Du udvikler didaktiske kompetencer til at integrere naturfagligt sprog, undersøgelser og perspektivering i undervisningen om kemiske processer og deres bæredygtige anvendelser.
- Du opnår færdigheder til at skabe undersøgende læringsforløb, der knytter virkelighedsnære og engagerende problemstillinger til globale udfordringer og motiverer eleverne til kritisk tænkning og innovation.
Didaktiske redskaber
Deltagerne udvikler kompetencer til at integrere naturfagligt sprog, undersøgelser og perspektivering i undervisningen om katalysatorer og deres bæredygtige anvendelser.
Undersøgende og engagerende undervisning
Deltagerne opnår færdigheder til at skabe undersøgende læringsforløb, der knytter virkelighedsnære problemstillinger til globale udfordringer og motiverer elever til kritisk tænkning og innovation.
Målgruppe
Fysik/kemilærere og naturfagsundervisere i naturfag i udskolingen.
Undervisere
Anette Vestergaard Nielsen og Anette Vestergaard Søberg