Gå til indhold
Søg

Billedkunst Teknologiforståelse

Teknologiforståelse

Merge Cube

Sådan får du gjort undervisningen mere eksperimenterende – med Merge Cube. Se hvordan eleverne kan fremstiller skulpturer i spændingsfeltet mellem det virkelige og det virtuelle.

Teknologi for str. M/L: er det nødvendigt? Hvordan udfordrer digitale teknologier vores fantasi? Og hvordan kan vi udnytte digitale teknologiers potentialer, så eleverne kan udtrykke sig på nye måder?

Med vores nye materialekasse får dine elever mulighed for at få en virtuel 3D oplevelse, hvilket muliggør en helt ny måde at lære og interagere med den digitale verden på. Eleverne kan fx fremstille virtuelle skulpturer i faget billedkunst, udforske dansk design i håndværk og design, udvikle faglige escape rooms, fremstille virtuelle udstillinger af emner og temaer, undersøge Jordens kerne, dissekere en virtuel frø, holde og dele deres egne 3D-kreationer og meget mere.

Se inspirationsvideoer om Cospaces EDU, hvor du får en hurtig indføring i, hvordan I hurtigt kommer i gang med Merge Cube.

Læs også artiklen Virtuelle skulpturer, hvor eleverne i grundskolen anvender Merge Cube til at fremstille virtuelle skulpturer, på den tomme hvide piedestal i faget billedkunst.

Se videoen: AR-piedestal med Merge Cube

LEGO Mindstorm

Læs artiklen Tilfældighedens kunst og få inspiration til, hvordan I kan tilrettelægge en teknologiforståelsesorienteret undervisning i billedkunst.
Artiklen er venligst udlånt af Billedpædagogisk Tidsskrift.

BBC micro:bit billede

BBC micro:bit

Læs artiklen Kunsten at skabe minder og se, hvordan eleverne kan arbejde eksperimenterende og undersøgende med micro:bitten og generere nye æstetiske udtryk i billedkunst.
Artiklen er venligst udlånt af Billedpædagogisk Tidsskrift.

BBC micro:bit billede

Se video

Ozobot

Ozobot

Læs artiklen Bot et museum og få inspiration til, hvordan billedkunstfaget kan bidrage med en æstetisk og legende vinkel ind i teknologiforståelsesfagligheden.  Når der arbejdes med teknologiforståelse i billedkunstfaget, er både plane, rumlige og digitale billeder samt koder i centrum for elevens læring.

Ozobot

Se video

På med 3D brillen og fremstil stereoskopiske billeder i billedkunst

Læs artiklen Et sovedyrs mareridt og få inspiration til, hvordan eleverne kan fremstille stereoskopiske billeder, som fortæller historien om Et sovedyrs mareridt. Arbejdet med stereoskopiske billeder i billedkunstundervisningen giver læreren mulighed for at introducere den tredimensionelle eller stereoskopiske billedgengivelse, hvor eleven oplever at gå ’ind’ i en reproduktion af et rum, hvor beskuerens fornemmelse af nærvær i forhold til motivet er helt unik.

Se video

Undervisningsbøger

Se vores undervisningsbøger der runder fagets indholdsområder billedfremstilling, billedanalyse og billedkommunikation i en kombination med teknologiforståelse.

Coding Kids

Coding Kids

Kunstig intelligens forklaret til lærere og elever.

Kunstig intelligens hjælper computere med at efterligne menneskets intelligens, så computerne både kan tænke og gøre ting, ligesom vi kan. Hvis du mangler faglitteratur til eleverne, så lad dem læse om den nyeste viden om kunstig intelligens i denne fagbog for børn fra 8 år.

Film og TV udsendelser

På mitCFU kan du let og lovligt streame film og tv-udsendelser til din billedkunstundervisning. Du kan også låne film, som dine elever selv kan afspille derhjemme.

Hvordan tænker film?

Inspirer din klasse

Hvad Lærere behøver at vide om Kunstig Intelligens

”Hvordan tænker en kunstig intelligens?” er en informativ og tankevækkende tv-udsendelse, der udforsker de komplekse aspekter af kunstig intelligens. Tv-udsendelsen leverer et dybdegående indblik i teknologierne bag AI og undersøger, hvordan AI bliver anvendt til at løse komplekse opgaver. tv-udsendelsen er oplysende og formidler komplekse ideer på en tilgængelig måde. Det er en must-see for alle, der ønsker at forstå mere om, hvordan kunstig intelligens fungerer og dets potentielle indvirkning på vores samfund.

Picasso som Mentor i Klasseværelset

Undervisning i Kunstig Intelligens

Picasso som Mentor i Klasseværelset

Tv-udsendelsen “ Picasso er en robot” udforsker, hvordan robotter med kunstig intelligens skaber unikke kunstværker ud fra simple tekster. Kunst og kunstnere hænger uløseligt sammen, men hvad sker der, når værket udspringer af en robot med kunstig intelligens? Dette er spørgsmålet, der udforskes i den tankevækkende tv-udsendelse “ Picasso er en robot“. Tv-udsendelsen dykker ned i den fascinerende verden af ny teknologi, repræsenteret ved Midjourney og Dall-E, der har gjort det muligt at skabe hidtil usete kunstværker baseret på simple tekster.

Picasso er en robot” formår at balancere mellem at være informativ og inspirerende. Det er ikke kun en tv udsendelse om teknologi; det er en rejse ind i sjælen af kunst, hvor maskiner og kreativitet forenes på en unik måde. En tankevækkende og visuelt imponerende oplevelse, der efterlader os med en fornyet forståelse af, hvad kunst kan være i en digital tidsalder.

Fælles Mål

" "

Fælles Mål

Hos Børne- og Undervisningsministeriet kan du i Læseplanen og vejledningen for teknologiforståelse integreret i billedkunst læse om, hvilken overordnet faglighed fra det selvstændige fag teknologiforståelse der er blevet integreret i billedkunst. Derudover kan du finde inspiration til teknologi forståelsesorienteret undervisning i billedkunst gennem beskrivelse og eksemplificering af forskellige tilgange til planlægningen, gennemførelsen og evalueringen af undervisningen.